Suunto Fitness 3 – kuinka markkinat haltuun nopeasti?

Suunto on tuonut markkinoille uuden Fitness 3 -mittarin, joka poikkeaa sekä ajattelumaailmaltaan, että kohderyhmältään GPS-kelloista. Tässä ei ole ajateltu juoksijan tarpeita ainakaan ensisijaisesti, vaan minusta tämä mittari on ns. koko kansan mittari, se sopii rannekellon korvikkeeksi kenelle tahansa, mutta erityisesti aktiivisille ihmisille. Markkinat ovat siis todella isot ja kun ottaa huomioon, että kellon hinta on 199-229 euroa, niin myyntimäärät voivat olla ennennäkemättömän suuret.

suunto

Juoksufoorumilla mittaria oli testattu, mutta omituisesta lähtökohdasta. Sitä oli pohdittu juoksijan näkökulmasta, mikä on täysin väärä näkökulma. Pitäisi mennä salille ja antaa siellä sellainen mittari sellaiselle käyttöön, joka harrastaa monipuolisesti asioita ja on ns. aktiivinen ihminen, eikä testata itse. Esimerkiksi henkilöille, jotka käyvät ryhmäliikuntatunneilla ja muutenkin salilla joka ilta. Välillä tekevät jonkun Les Mills – tunnin, välillä salitreeniä yhdistettynä aerobisilla laitteilla kuntoiluun ja lihaskuntoon. Sama ihminen voi käydä jonain toisena iltana vaikkapa tanssitunnilla tai pelaamassa sulkapalloa. Nuoria aktiivisia ihmisiä testaamaan tuotetta ja jakamaan kuvia Instagramissa. Sanotaan, että jos yhdessä Helsingin kaltaisessa kaupungissa Suunto kun jakaisi oikeille tyypeille tuollaisia mittareita vaikkapa 20 kappaletta, niin saisi jo aika paljon aikaan ja kustannus olisi minimaalinen verrattuna mainontaan. Sanoo vain, että saat kellon ilmaiseksi, jos raportoit kokemuksia niin ja niin pitkän ajan ja jaat kuvia sosiaalisessa mediassa. Lähes kaikki olisivat mukana. Pitää tietää sen verran kohderyhmä, että päässä on jo valmiiksi riittävästi ehdokkaita. Esim. Body Attack -tunneilla on sellaista porukkaa.

Mitä muuta he voisivat tehdä? Mietin sitä Nocco-promootiota, mikä oli salilla joku aika sitten. Suunnon porukkakin voisi olla saleilla, kauppakeskuksissa… jakamassa esitteitä tuotteista. Niissä jaettavissa lapuissa voisi olla vaikkapa joku promokoodi, jolla tuotteen saisi ostetuksi edullisemmin jostain lähialueen liikkeestä tai netistä. Samaten voisivat demota vähän sitä uutta Suunto Appia. Tuossa uutuudessahan ei ole GPS:ää ollenkaan, mutta toisaalta lisäarvoa tulee siitä appista. Suurin osa kuntokeskuksissa treenaavista ei edes tarvitse GPS:ää. Sisällä sillä ei tee mitään ja monet heistä pitävät ulkona mukanaan kännykkää, jonka avulla tuo mittari mittaa matkan jne. Kellosta on siis jätetty pois sellainen ominaisuus, jota tuo kohderyhmä ei kaipaa ja tuotu vähän uutta tilalle.

suuntofitness3

Yksi kätevä keino voisi olla sellainen, että saisivat muutamia ryhmäliikuntaohjaajia ”Suunnon talliin”. Antaisivat heille sellaisia kelloja ja paidat. Suunnittelin tässä yhden mahdollisen paidan käyttämällä pohjana Niken hihatonta kompressiopaitaa, mutta se voi olla toki mikä paita hyvänsä, mutta ryhmäliikuntaohjaajat (sekä miehet että naiset) käyttävät yleensä hihattomia. Aivan samalla tavalla noita paitoja voisi jakaa myös muille näkyvässä roolissa oleville henkilöille. Kun he ovat treenaamassa tai juoksemassa nuo Suunnon paidat päällänsä, niin saisivat pikkuhiljaa jokaisen henkilön tietoisuuteen siellä kuntokeskuksessa, mikä Suunto Fitness 3 on (en jaksanut lisätä Fitness 3 -tekstiä paitaan, mutta varmasti senkin laittaisivat). Tämä johtuu peilineuroneista. Olen lukenut aivotutkimusta halutessani selvittää, mikä vaikuttaa kuluttajien valintaan ja mitä enemmän ihminen näkee jotain tuotetta säännöllisesti, niin sitä enemmän hän alkaa suhtautua siihen positiivisesti. Eli jos aamuruuhkassa monella on Skoda Octavia, niin pikkuhiljaa sitä alkaa miettiä, että tuo Octavia muuten taitaa olla aika hyvä, vaikkei alussa ollut ajatellutkaan niin. Samalla logiikalla mitä useammalla on tuollainen kullanvärinen kello ja mitä enemmän juoksumatolla näkyy niitä muutamia jätkiä tai mimmejä, joilla on Suunnon paidat, niin sitä paremmalta se kello alkaa tuntua ja yhä useampi asiakas sen ostaa tai pyytää sellaisen syntymäpäivä- tai joululahjaksi ja yhä useammin niitä ostetaan vaikkapa lapsille koulun päättymisen tai ylioppilaaksi pääsemisen kunniaksi.

suuntofitness3-2.jpg

Tuossa kellossa on siis oikeasti valtava potentiaali, koska se tarjoaa vähän sellaista, mikä menee urheilun ulkopuolelle. Suunto App on yksi juttu ja toinen on sitten se satsaus hyvinvointiin. Kellolla voi seurata stressi-, palautumis- ja unenlaatuasioita. Sen lisäksi se laskee askeleet ja luo asiakkaalle viikoksi harjoitussuunnitelman. Se on siis jopa koko kansan personal trainer. Eikä maksa tosiaan kuin pari hunttia. Melkoista!

Lisätietoja kellosta: http://www.suunto.com

Mainokset