Sponsorointi: Upeaa Lotta ja Vilma!

Viime päivinä olemme saaneet kuulla hienoja uutisia suomalaisten yleisurheilijoiden sponsoririntamalta. Sekä Lotta Harala että Vilma Murto ovat tehneet merkittävät sponsorisopimukset kansainvälisten suuryritysten kanssa. Lotasta tuli Puman Suomen mainoskasvo ja Vilma pääsi Red Bullin ”talliin”. Täytyy muistaa, että tässä puhutaan poikkeuksellisista urheilijoista. Lotta Harala on mielestäni ylivoimaisesti valovoimaisin suomalaisyleisurheilija tällä hetkellä, jolla on vahva asema sosiaalisessa mediassa. Hän on monelle naiselle jonkinlainen roolimalli, joten kun hän mainostaa Puman vaatteita, lisää se varmasti myyntiä. Vilma Murto puolestaan on nuori huippulahjakkuus, joka (viime kauden loukkaantumisesta huolimatta) on mielestäni tulevaisuudessa viiden metrin hyppääjä ja arvokisamitalisti. Juuri nuoria lahjakkuuksia Red Bull hakee. Hyvänä esimerkkinä se, että Iivo Niskanen on jo pitkään ollut heidän kanssaan yhteistyössä.

Tässä on todella suuri kontrasti siihen, mitä SUL:ssä tapahtuu. Jarmo Mäkelä ei saa hankituksi liitolle sponsoreita eikä varustesopimusta, vaikka meillä on kiinnostavia urheilijoita. Olenkin jo maaliskuussa ehdottanut Mäkelälle potkuja ja osaavan henkilön palkkaamista hänen tilalleen. Varsinkin tänä vuonna, kun on EM-kisat, pitäisi sponsoreiden kiinnostus olla olemassa, sillä EM-kisoissa pärjäämme suhteessa paremmin kuin sellaisissa tapahtumissa, jossa kaikki maailman valiot ovat mukana.

Toki täytyy muistaa myös urheilijan ja hänen lähipiirinsä vastuu. Viime aikoina mm. Kristiina Mäkelä on antanut vähän ymmärtää, ettei rahojen hankkiminen edes hänelle kuulu. Lotta Haralalla on täysin erilainen näkemys urheilijan roolista:

– En ole koskaan katkeroitunut tai kokenut, että tämä olisi niin äärimmäisen hankalaa. Olen kääntänyt ajatukset siihen, mitä voisin tehdä asialle ja pyrkinyt rakentamaan itsestäni brändiä, jonka kanssa firmat haluavat tehdä yhteistyötä.

Harala on kokenut suurimmaksi vahvuudekseen kyvyn olla oma itsensä. Urheilija on kertonut avoimesti elämänsä käänteistä ja ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Avoimuus herätti jo vuosia sitten sponsoreiden kiinnostuksen.

Nämähän ovat kuin minun oppikirjastani. Noin opastaisin jokaista urheilijaa. Pyritään rakentamaan brändiä, jonka kanssa halutaan tehdä yhteistyötä. Ollaan oma itsensä ja avoimia. Aktiivinen sosiaalinen media siihen päälle. Noin sen kuuluu mennä!

Vilma Murrolla on nyt hyvä tilanne, kun on siis Red Bull, Nike ja olympiakomitea takana, mutta hän ei ole ainoa huippulahjakkuus Suomessa. Lauantaina Vantaalla 85 metriä heittänyt Oliver Helander on sellainen erityislaatuinen keihäänheittäjä, josta veikkasin jo viime vuonna tulevan yli 90 metrin heittäjä. Tällä viiden metrin ennätysparannuksella hän on menossa siihen suuntaan pian. Käsipallotausta on luonut niin hyvän heittotaustan, että se mahdollistaa nopeankin kehittymisen. Tuo nuori mies on todella houkutteleva sponsoreille ja sanoisinkin yrityksille, että kannattaa tehdä nyt sopimus, sillä kohta yhteistyökumppanit on jo valittu.

Helander on Lidlin All Stars -tiimissä, johon on valittu nuoria huippuja. Minusta konsepti on hyvä, sillä moni niistä urheilijoista on niin nuoria, että heillä on muuten vielä vaikea saada tukieuroja hankituksi. Yleisurheilijoista tuossa porukassa ovat mm. Saga Andesson, Simo Lipsanen ja Samuel Purola. Kaikki heistä tulevat tekemään kovia tuloksia jo tällä kaudella. Lipsanenhan jo teki kolmiloikan SE:n, Purola hätyytteli pikajuoksuennätyksiä ja Andersson on todella huikaiseva seiväshyppylahjakkuus, joka on voittanut jo mm. Minna Nikkasen.

Edellä mainittujen urheilijoiden lisäksi voisi mainita vieläpä vaikka Oskari Mörön. Soneralla (nykyisellä Telialla) on ollut vähän Lidlin ohjelman kaltainen Next Generation -ohjelma, jossa valittiin aina kolmeksi vuodeksi sponsoroitavat urheilijat. Mörö oli tässä viimeisessä porukassa mukana, jota sponsoroitiin 2015-2017. Nyt tuo 2006 lähtien olemassa ollut ohjelma on ilmeisesti kuopattu. Vaikka Mörö onkin siis nyt menettänyt Soneran tuen, niin hänen sivuiltaan voi katsoa esimerkkiä siitä, kuinka sponsorit saavat näkyvyyttä. Mörö on urheilija, jolla on potentiaalia vaikka mitalisijoille EM-kisoissa ja kun hänen persoonallisuutensakin on valoisa, niin siinä on firmoja kiinnostava urheilija.

Vastaavia esimerkkejä on useita. Jos joku yritys haluaisi tehdä yhteistyötä yleisurheilijan kanssa, niin yksi hyvä juttu on käydä katsomassa vähän kisoja. Paavo Nurmi Games ovat Turussa 5.6 eli ensi viikon tiistaina. Siellä nähdään meidän tämän hetken parhaat urheilijat. Heinäkuussa (10-15.7) puolestaan järjestetään Tampereella alle 20 vuotiaiden mm-kilpailut. Siellä kilpailevat kaikki tulevaisuuden tähdet, joista voisi mainita vaikkapa Purolan ja Anderssonin lisäksi vaikkapa Viivi Lehikoisen ja Elina Kinnusen.

Tilanne ei ole lainkaan niin synkkä, mitä SUL antaa ymmärtää. Rahaa kyllä on olemassa, mutta sitä pitää vain saada hankituksi urheilijoiden käyttöön. Haralan ja Murton esimerkit antavat varmasti uskoa muillekin. Sosiaalisen median aikakaudella yhteistyökumppanitkin saavat näet ihan eri tavalla julkisuutta kuin aikaisemmin.

Mainokset