Tempojuoksu osoitti yhden asian

DSC_3144-780x1040Ensimmäinen positiivinen signaali sitten maaliskuun. Juoksin tänään nimittäin 13km sis. 6km tempon radalla ja sain hyödyllistä dataa jatkoa ajatellen. Kuten kuvasta alempana näkyy, niin uskollisesti palvelleet Adios 2:t jalassa. Ostin ne elokuussa 2012 ja olen juossut niillä oikeastaan vain kisoja ja lenkkejä, mitkä sisältävät radalla juoksua. 476km on nyt mittarissa, eikä niissä näy likaa tai kulumajälkiä. Ehkä vaimennus on mennyt heikommaksi, ehkä sitä ei alunperinkään ollut paljon. Yhä ne ovat luottokengät tällaisiin treeneihin. Yksi ihmetyksen aihe adidakselle silti minulla on. Miksi ne on niin vaikeata laittaa jalkaan? Siis kyllähän jalka sinne uppoaa, mutta se iltti on aina tyyliin kaksin kerroin sisäpuolella reunastaan ja sitä pitää pitkään mallailla, jotta se kääntyisi oikein siellä. Hemmetin hankalaa.

dsc_3059-1376x774.jpgJuoksin siis 6km tai itseasiassa 6,05km, sillä olin Lauttasaaren Pyrkän kentän 350m radalla, jota juoksin 17 kierrosta ja etusuoran. GPS ei radalla toimi täydellisesti, vaan tuolla samallakin radalla se näyttää joskus liian vähän ja joskus liian paljon. Nyt oli liioittelun vuoro, kun matkaksi tuli 6,12km. Sovelluksesta näki, että kellon mukaan olisin välillä vetänyt ulkoradalla ja jonkun kurvin pitkäksi, mutta eihän se niin ollut. Sain keskariksi just alle 4 min/km vauhdin, mikä on tietysti surkea, kaukana edes puolikkaan vauhdistani, mutta tämä pitää nyt positiivisia elementtejä sisällään. Tämä oli kolmas vähän reippaampi treeni tosiaan sitten maaliskuun ja nyt se ei tuntunut ihan niin pahalta. Luulen, että 4. ja 5. kilsa, jotka olivat hitaita (4.08 ja 4.02), olivat sitä sen vuoksi, että keskittymiseni herpaantui. Juoksin vikan kilsan taas reippaampaa, eikä se nyt superpahalta tuntunut. Toki juoksu ei ole rentoa ja olen aika rajoilla vielä tässä vaiheessa, mutta ero on suuri siihen, mikä tilanne oli vähän aikaa sitten. Erityisen iloinen olen siitä, että keskisyke oli 163. Se on yli kymmenen pykälää alhaisempi kuin kympin kisojen keskisykkeeni ja nyt oli lämmin keli.

Peruskunto siis taitaa olla edelleen olemassa, muttei ole vauhtikestävyyttä. Tuntuu, etten saa koneesta mitään irti. Siihen on mielestäni vain yksi resepti: pitää juosta reipasta. Vaikka se nyt tuntuu aika masentavalta, kun ei oikein kulje, niin pidemmän päälle ainoa tapa saada vauhtia takaisin, on haastaa itsensä ja juosta kovempaa. Vähän positiivisempi fiilis nyt. Se ei auta mitään viikon päästä HHM:ssä, mutta kahden kuukauden päästä voi olla eri tilanne.

Mainokset