Eltsussa hyvä tunnelma

dsc_3314-780x1040.jpgOlin eilen taas Eltsussa. Nyt siellä ei ollut kisoja, vaan jokainen sai treenata niin kuin halusi ja tunnelma oli mainio. Kesäilmalla se on mainio paikka oikeasti, kun siellä muutkin harjoittelevat juoksua. Oisinpa tajunnut tuon esimerkiksi 30 vuotta sitten.

Joo, ensin 30 min coretunnille, sitten vaihdoin kengät ja lähdin kohti Eltsua. Juoksin Pohjoisrannan kautta, niin tuli pikkaisen enemmän matkaa. Takareidet tuntuivat puolikkaalta aika kireältä, joten aikomukseni oli kokeilla erilaista palautumista. Ajattelin nimittäin juosta 8x400m ja toivoa, että se avaisi vähän paikkoja. Matkaa kertyi sellaiset 4,2km kunnes saavuin perille. Näin heti alkuun siellä taas Janin. Tämähän alkaa tulla jo tavaksi, että tapaan hänet. Viimeksikin hän oli Eltsussa ja samaten mies näkyi lauantaina HHM:n reitin varrella ja maalialueella. Sainkin nyt Janilta hyvät vinkit nelosen vauhdeiksi. Olisin itse repinyt liian kovaa ja rikkonut paikkani, mutta Jani sanoi: juokse 3.30 min/km vauhtia eli 1.24 kierroksia ja pyrin noudattamaan sitä neuvoa.

Viimeksi ehdin olla Eltsussa vain yhden 1000m vedon kunnes kisat ajoivat minut stadionin ulkopuolelle, joten nyt oli tarkoitus tarkkailla radan kuntoa ja nähdä, onko se kulunut vai ei. Menin nimittäin tuon edellisen käynnin jälkeen tutulle ja turvalliselle Pyrkälle tekemään tempojuoksuni, sillä Eltsu tuntui kovalta. Eilisen kokemuksen perusteella pitää vetää vähän sanoja takaisin. Se ei ole minusta niin kova, siinä on yksi kulunut ura ekalla radalla, mutta ei se haittaa. Sanoisin, että viimeksi käyttämäni addun Adios 2 -kengät ovat ne, mitkä ovat kuluneet. Niillä on juostu 467km, joka sisältää aika reilusti kilpailuja asfaltilla. Eilen käyttämäni New Balance Vazee Pace, vaikka taitaa olla kevyempi tossu (muistaakseni 213g), omaa silti kyllä selvästi enemmän vaimennusta, vaikka se taas puolestaan matolla tuntui olevan vähemmän vaimennettu kuin Nike Zoom Elite 9 tai adidas Boston Boost 5. Eli vaikka adiokset näyttävät ulospäin uusilta, niin kyllä niiden vaimennus on aika lailla kulunut, enkä tiedä oliko sitä alunperinkään niin paljon, koska niissä ei vielä ollut Boostia. Nehän ovat jo about kuusi vuotta vanhat kengät muutenkin. Ehkä niillä pitäisi juosta jatkossa jollain pehmeämmällä alustalla. Jos alan vetämään tempoja esim. nurmikolla niin siinäpä mainiot kengät.

Juoksu tuntui eilen vähän väkinäiseltä ja about kolmannen vedon kohdalla oli vasemmassa takareidessä vähän sellaisia tuntemuksia, että saattaisi krampata. Se meni ohi, mutta tein silti sellaisen päätöksen, että juoksisinkin vain kuusi vetoa. Tuo 3.30 min/km ei tunnu nyt helpolta, vaan siihen joutuu tekemään hommia, vaikkei se olekaan mitään täysiä juoksua. Niinpä en pystyisi juoksemaan tonnin vetoja tuota vauhtia niin kuin aikaisemmin, vaan kyllä se niin on, että tällä vauhtikestävyydellä, mitä minulla nyt on, täytyy juosta lyhyempiä pyrähdyksiä kuten nelosia tuolla vauhdilla ja ottaa tonneihin tai pidempiin vetoihin hiljaisempia vauhteja. Voisin ottaa seuraavaksi tavoitteeksi pidentää sen verran matkaa, että esim. Yassot menevät 3.32-3.33 min/km vauhtia ja sitten siitä pikkuhiljaa eteenpäin.

Minulla on yleensä ollut tosi paljon vaikeuksia pitää yllä tasaista vauhtia vedoissa. En ole pystynyt tavallaan kalibroimaan vauhtiani hyvin, vaan olen joko juossut liian kovaa tai vaihtoehtoisesti lässähtänyt ja juossut jonkun kierroksen ihan liian hiljaa. Nyt tätä vikaa ei ollut. Se luonnollinen vauhti, mitä halusin juosta, osui juuri siihen about 1.24 haminoille. Neloset menivät 1.24, 1.25, 1.24, 1.25, 1.23 ja 1.24, vaikken kesken kierrosta vauhtiani katsonutkaan. Jos olisin yrittänyt juosta kovempaa, se olisi mennyt väkinäiseksi tekemiseksi, vauhdin ylläpitäminen olisi ollut vaikeata ja olisin saattanut rikkoa paikkoja. sillä eiväthän nuo jalat vielä siitä puolikkaasta ole palautunut.

Jokaisen vedon väliin tein 400m hölkkärundin vähän vaihtelevin vauhdein. Jani antoi hyvän vinkin siitä, että jos haluan tehdä tekniikkatreenejä, niin silloin ei hölkkäpalautusta kannata tehdä, mutta nyt oli vähän eri tavoite. Saada kilsoja, saada eka lenkki puolikkaan jälkeen ja vähän jalkoja auki. Kaikkinensa juoksin reilua 5 min/km vauhtia suoritetut lämmittely ja jäähdyttelylenkit sekä sitten nämä 6×400 /400 huomioon ottaen 12,2 kilsaa, mikä oli ihan jees. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan olin todella hyvävoimainen, kun menin saunaan ja suihkuun.

Pidin tosiaan siitä Eltsun tunnelmasta. Siellä oli HKV:n junnutreenit, joissa treenasivat viestien vaihtoja. Sen lisäksi siellä oli jonkin verran aitajuoksijoita ja sitten eri tasoisia yksittäisiä juoksijoita. Jotkut treenasivat pikajuoksua ja jotkut toiset jotain muuta. Se mikä tuolla on hyvää, niin ei sännätä sinne radalle kuten niillä urheilukentillä, missä suurin osa on potkupalloilijoita, vaan osataan katsotaan, että annetaan juoksijoille tilaa. Se inspiroi itseäänkin tietyllä tavalla, kun näkee muidenkin yrittävän treenata. Liikuttavin juttu oli se, kun näin jonkun naisvalmentajan coachaavan tosissaan siinä keskustan nurmialueella jotain alle 10 vuotiasta tyttöä. Tomerasti piti puhetta siitä, kuinka kovia tyyppejä niillä on joukkueessa jne. Tuollaista puhetta alle 10 vuotiaalle. Se oli aika makea juttu. Vertailun vuoksi viime torstain kimppalenkillä sain kuulla selityksiä, kuinka ei voi harjoitella, kun on perhettä blaa, blaa, blaa. Toiset keksivät aina selityksiä, miksei jotain juttua voisi tehdä kun taas vastaavasti toiset ovat asenteella: Just do it! Minua pyydettiin muuten Runner’s Clubiin taas viime viikolla, koska haluavat viestijoukkueita saada kasaan, mutta voitte arvata, etten halua oikeasti sellaiseen osallistua, kun asiaa oikein miettii. Siellä on sankareita sellaiset äijät, jotka juoksevat puolikkaan 1:56. Menen mieluummin vaikkapa johonkin pikajuoksuseuraan, jossa saan tekniikkavinkkejä ja hoidan sitten maratonvalmennukseni itse. En tarvitse sellaisten ihmisten seuraa, jotka eivät ota lajia vakavasti. Toki joka seurassa on myös hyviä tyyppejä, joten kaikki eivät Runner’s Clubissakaan ole mitään laiskoja pullukoita, mutta en silti halua sellaiseen porukkaan.

Oli ihan kiva ilta kaikkinensa ja nyt tuntuu fiilis nousevan tosi paljon. Oispa aina kesä ja tällaiset harjoitusolosuhteet. Tosi Jani sanoi siitä, että jos kelejä alkaa valkkaamaan, niin sitten kisoissa on ihmeissään, jos osuu huono keli ja lisäsi, että jos on huono keli, niin silloin muut eivät ole harjoittelemassa. No on se toki noinkin, mutta kyllä mä silti mieluummin treenaan Eltsussa lämpimässä kesäkelissä kuin juoksen jossain marraskuun kaatosateessa pitkistä tai teen vauhtitreenini juoksumatolla. Tämä Suomen ilmasto ei ole ihan optimaalisin tähän lajiin. Kiitos muuten vielä Janille kaikista vinkeistä, mitä sain. Olivat hyödyllisiä.

Mainokset