Palautuminen puolikkaalta – vko yhteenveto

DSC_3274-1248x1664Kuinka puolikkaalta palaudutaan? No ensiksi kisan jälkeen olut kouraan, nauttimaan ja sitten pikkuhiljaa henkisesti palautumaan. Sen jälkeen on paljon kyse siitä, kuinka romuna jalat ovat. Tällä kertaa joko juoksin niin hiljaa tai vaihtoehtoisesti New Balance Vazee Pace -tossuissa oli sen verran hyvä vaimennus kuitenkin, joten otin osumaa jalkoihin niin vähän, että tämä palautumisviikko oli aika hyvä.

Minulla oli jo ennen starttia takareidet kireän tuntuiset ja kisan jälkeenkin ongelmat ovat olleet nimen omaan siellä rintamalla. Kireyksiä ja vähän kovan tuntuiset lihakset. Sunnuntaina ja maanantaina jalat olivat jossain määrin kipeät, mutta sen jälkeen tuo katosi. Lauantaina kisan jälkeen olin jo vähän myöhemmin iltapäivällä käynyt kävelemässä pari kilsaa. Sunnuntaina menin vesijuoksemaan, sillä minusta tuollainen hidas pyörittely altaassa on parempi vaihtoehto kuin lepo tai jokin muu urheilu. Maanantaina kävin ajamassa maantiefillarilla 45 kilsaa. Tiistai-iltana eli 3,5 vrk tapahtuman jälkeen oli vasta ensimmäinen juoksulenkkini. Kevyttä juoksua muuten, mutta 6x400m vedot 3.30 min/km vauhdilla sillä ajatuksella, että se avaisi jalkoja. En tiedä kävikö niin vai eikö. sillä takareidet ovat olleet kireät koko viikon kun taas kaikki muu on kadonnut. Kipuja ei ole missään, eikä muutakaan ongelmaa.

Keskiviikkona päätin jo juosta puolipitkän, mikä tässä tapauksessa oli 18km. Torstaina oli vuorossa jälleen maantiepyöräily 46km ja perjantaina vähän keskiviikon tapaan sellainen kevyempi lenkki tässä tapauksessa 14,5km. Eilen puolen päivän aikaan melkein heti aamupalan jälkeen juoksin kympin, mikä sisälsi 10x100m vetoja radalla kävelypalautuksin. Vauhtia niissä oli 16,6-18,2. Ei liikaa repimistä, vaan lähinnä juoksutekniikkaan keskittymistä. Tänään sitten pitkis. Alunperinhän olin ajatellut, etten juokse tällä viikolla mitään rankkoja treenejä eli ei pidempiä vetoja, eikä tempojuoksua, eikä pitkistä, mutta kun tuntui niin hyvältä, niin juoksin tänään kuitenkin reilut 31 kilsaa. Kulki ihan kivasti ekat 25km, mutta sen jälkeen lopussa tuntui kyllä reidet olevan aika tyhjät. Ehkä se viikko oli kuitenkin ollut suht rankka puolikkaan jälkeen ja tänään mentiin loppu sitten jo aika höyryillä.

Yhteensä viikko sisälsi aika paljon liikuntaa. 86 kilsaa juoksua, 91,3 kilsaa maantiepyöräilyä, yksi coretunti ja kohtalaisesti kaupunkipyöräilyäkin. Salia en tehnyt tällä viikolla ollenkaan, vaan ajattelin, että säästän sen ensi viikoksi, jos oikeasti ne ilmat nyt kylmenevät. Vauhdit tällä viikolla olivat hiljaisia. Kaikki lenkit olivat tyyliin yli 5 min/km keskarilla, mutta joka kerta mukana oli joitain nopeampiakin kilometrejä. Tarkoitus oli kuitenkin sellainen, etten revi turhaan nyt liian lujaa.

Hyvä viikko ja hyvä toipuminen Helsinki Half Marathonista.

Mainokset