Ratajuoksu on mahtavaa

dsc_3455-1040x780.jpgEilen oli yksi parhaista fiiliksistä treenatessa koko tänä vuonna. Lähdin nimittäin Tanska-Ranska -futispelin jälkeen Eltsuun treenaamaan. Kamat salille ja sitten lämmittelyksi n. 5 min/km vauhtia 3km. Kun saavuin Eltsuun, huomasin kelin olevan aika hyvä. Lämmin, melko tuuleton keli, muttei kuuma. Tarkoituksenani oli juosta 8x1000m, mutten tiennyt kuinka sen tekisin, sillä sunnuntaina oli kuitenkin tullut juostua 35,45km ja palautuminen oli arvoitus.

Pähkäilin, että kun kello on jo aika paljon ja kun kuormitus on ollut aika voimakasta muutenkin, niin en juoksisikaan vetojen välissä nyt 600m hölkkää, vaan kävelisin pelkästään 200m ja sitten taas seuraava veto. Löysin Polarista sellaisen lajiprofiilin kuin ratajuoksu, joten valitsin sen. Se osoittautui vähän erilaiseksi kuin tavallinen ulkojuoksu, sillä se ei näyttänyt juoksunopeutta ollenkaan, vaan pelkän ajanoton, joten nyt mentiin ihan fiiliksellä. Päätin, että koska takareiteni ovat olleet kireät nyt joku 3-4 viikkoa, niin en repisi ja kun en ole varma, miten olen palautunut pitkikseltä, niin menen mieluummin vähän enemmän mukavuusalueella. Tärkeintä olisi nyt se määrä eli että saisin sen 8 vetoa tehtyä, eikä se vauhti.

Ensimmäinen veto lähti vähän liian lujaa, mutta löysin jo 200m kohdalla hyvän vauhdin ja vaikka se vähän hiipuikin sitten, niin aikana oli 3.39. Päätin, että tuo on aika hyvää vauhtia nyt, en joutuisi liian koville. En kyllä ihan sitten pystynyt pitämään tuota vauhtia yllä, vaan jokainen veto oli vähän epätasapainossa. Joko alku tai loppu hidas. En varsinaisia loppukirejä tms. tehnyt, vaan annoin mennä vähän fiiliksen mukaan ja vedot napsahtelivat 3.39-3.44 välille. Jossain 4. vedon paikkeilla vasen takareisi oli aika kireän tuntuinen, mutta ei siitä mitään isompaa ongelmaa tullut. Juoksin tavallaan sellaista vauhtia, mitä on mukava juosta noinkin väsyneillä jaloilla. Viimeiseen päätin laittaa sitten enemmän vauhtia. Pääsin siinä yhden tyypin peesiin, mutta hän tuntui juoksevan alussa vähän liian hiljaa, meinasin juosta hänen kannoilleen 200m kohdalla, kun olin juossut hänet kiinni. Etusuoralle tultaessa hän kuitenkin lisäsi selvästi vauhtiaan ja jätti minut. Juoksin itse sen toisen kierroksen huonosti, keskittyminen ei ollut jotenkin mukana ja huomasin katsoessani kelloa 600m viivalla, että vauhti oli hiipunut samoihin, mitä parissa 3.39 vedossa oli ollut se 600m väliaika. Päätin, että laitan vähän lisää vauhtia ja juoksinkin vikan nelosen sen verran vauhdikkaammin, että ajaksi tuli 3.33.

Nyt ei ollut sykevyötä mukana ja se oli vähän sääli. Olisin halunnut nähdä, mitä se kävely vaikutti sykkeisiin ja kuinka rankka tuo treeni oli ollut. Tuntuma oli se, että viimeistä 400m lukuun ottamatta juoksin aika kevyesti. Ajatukseni talvella oli se, että juoksisin kauempana kilpailukaudesta kovempia vetoja ja kevyempiä pitkiksiä. Sitten kun tulee kesä ja kilpailut alkavat koittaa, jätän kovemmat vauhdit pois (pl. lyhyet vedot) ja kovennan esim. pitkisten ja vastaavien vauhtia juosten mahdollisimman paljon vauhdeilla, mitkä ovat tavoitevauhtia vähän kovempia ja hitaampia. Kisoista hakisin raastofiilistä. Sairastelu pilasi sitten suunnitelmat ja tavallaan tämä kausi on menetetty. En siltikään pyri nyt hakemaan sitä menetettyä vauhtikestävyyttä takaisin tekemällä niin kovia vetoja kuin kevättalvella, vaan juoksen vähän kevyemmin sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Esim. eilinen vauhti oli sellainen, että olisin voinut niitä juosta paljon enemmänkin. En tiedä, kuinka monta, kun en ole koskaan niin valtavasti juossut tuollaisia vetoja ja mitä sunnuntain pitkis olisi alkanut jaloissa vaikuttaa pidemmän päälle, mutta jonkinlainen tavoite voisi olla sellaisessa juoksukunnossa, jossa vaikkapa 3.45 vauhtisia tonneja voisi juosta esim. 15 kpl.

Nyc-1376x774Viihdyn nykyään kyllä radalla. Se on ehkä mielipaikkojani treenata. Eltsussa on hyvä tunnelma, kun siellä on sellainen tekemisen meininki. Eilen siellä oli yksi tuttu tekemässä pikajuoksutreeniä, joten kyllä siellä näköjään aina jotain tuttuja näkee. Eikä se ratakaan tunnu enää niin kovalta kuin se tuntui silloin keväällä ensimmäisellä kerralla. En tiedä onko se henkimaailman asioita vai kengistä kiinni. HHM:n jälkeen olen innostunut juoksemaan nyt aika paljon NB Vazee Paceilla ja tehnyt parit Eltsunkin treenit niillä. Ne tuntuvat sopivan sinne erinomaisesti. Kevyet, mutta vaimennusta tarpeeksi. Toki mitkä tahansa kevyet kengät sinne varmaan sopivat, mutta ne vanhat Adios2:t tuntuivat liian kovilta. Oonkin päättänyt juosta niillä vain Larun kentällä, en enää Eltsussa. Kenkienkin suhteen on välillä sellainen innostus päällä, että haluaa juosta usein jollakin parilla. Tällä hetkellä New Balancien suhteen on vähän sellainen fiilis. Parissa vuodessa niihin on kertynyt kuitenkin vain 400km, josta nyt aika paljon ihan viime aikoina.

Vaikkei eilen ollutkaan kuuma, niin kyllä 8x1000m tuossakin lämpötilassa tuottaa lämpöä aikalailla. Juoksin siitä kevyesti salille reilut 3 kilsaa, niin oli taas sellainen tilanne, etten perillä meinannut saada paitaa pois päältä, kun se oli tullut radalla niin märäksi, vaikka se oli ohut hihaton. Eltsussa en kehtaa (en tiedä onko edes sallittua) ilman paitaa treenata, joten pitää olla kyllä ohut paita.

Tarkoituksenani on kyllä nyt juosta kesällä pari kertaa viikossa radalla. Siellä on niin helppo tehdä sellaisia harjoituksia kuin haluaa. Saa nähdä, jos saisin jossain vaiheessa vaikkapa jotain vetoapua ja jos en saa, niin sitten teen sellaisia treenejä, mitkä sujuvat mukavasti yksikseenkin. Luin Juoksufoorumilta SP Fincken kirjoituksen siitä, että hän oli ratatreeneissä joskus vähän lahna, mutta silti meni pari kertaa maraton alle 2,5h. Lahna on hyvä nimitys kuvaamaan omaa eilistä treeniäni myös. En mennyt pois mukavuusalueeltani, mutta toisaalta se tarkoittaa sitä, että palaudun nopeammin, kun en joutunut nyt niin koville. Tänään sitten vuorostaan pk:ta. Mustikkamaa ja Kulosaari voisivat olla kohteina. Harmi muuten, etten saanut tähän kuvia Eltsusta, mutta en uskaltanut ottaa sinne puhelinta mukaan, kun ajattelin, jos joku pöllii sen sillä aikaa, kun olen juoksemassa.

Mainokset