Millainen juoksurata millaiseen treeniin?

runningJatketaan keskustelua juoksuradoista. Eilen olisi ollut muuten Juoksufoorumin joku 800m kisa Otaniemessä. Sain päivällä sinne Facebook Messengerissä kutsun, mutten voinut muutaman syyn vuoksi osallistua. Ensinnäkin olin juossut tiistaina 8x1000m radalla, toiseksi minun piti katsoa jalkapalloa eli en olisi ehtinyt seiskaksi ja kolmanneksi ominaisuuteni eivät ainakaan tällä hetkellä sovellu lainkaan 800m raastamiseen. Oli miten oli, niin kun miettii tuota ja ihmisten päivityksiä Stravassa ja Facebookissa, niin onhan meillä ihan älyttömän paljon kunnallisia, päällystettyjä juoksuratoja urheilukentillä täällä pääkaupunkiseudulla ja varmaan muuallakin Suomessa. Se on erinomainen asia.

Ulkomailla juostessa ei aina välttämättä urheilukenttiä näy missään tai sitten jos niitä on, niin saattavat olla yksityisiä tai jonkun koulun käytössä, eikä sinne ole pääsyä. Se on heille paljon hankalampaa harjoitella. Täällä noille kentille voi mennä kuka vain, mikä on hieno juttu. Osa niistä on jopa luvattoman vähällä käytöllä, kun taas osa on todella ahkerassa käytössä. Tässä voisikin nyt miettiä, minkälaisella kentällä tykkään juosta minkälaiset harjoitukset. Ensinnäkin en mene juoksemaan radalle höpöhölkkää, vaan jos radalle menen, niin sillä on joku tarkoitus. Yleensä puhutaan joko vetoharjoituksesta tai tempojuoksusta. Joskus saatan käydä lenkkini puolivälissä juoksemassa vain satasia saadakseni vähän nopeutta ja juoksutekniikkaa kuntoon.

Alusta: Pidän Novotanin kaltaisista hieman pehmeämmistä alustoista. Kova mondo on nopeampi pikajuoksijalle, mutta voi aiheuttaa kestävyysjuoksijalle vammoja, joten ne eivät ole niin mieluisia.

Lyhyet / nopeammat vedot: vilkas kenttä, jossa muita juoksijoita. Kunhan ei ole mitään kilpailuja käynnissä, niin lyhyet kuten 400m vedot on mukava suorittaa vilkkaalla kentällä, jossa on tekemisen meininki ja paljon muita juoksijoita. Jopa tonnin vedot lyhyillä palautuksilla sujuvat parhaiten tuollaisella kentällä. Eläintarhan kenttä on tuntemistani urheilukentistä paras tähän tarkoitukseen.

Pitkät vedot ja tempo: hiljainen kenttä yksikseen. Kun juoksen tempoa tai jotain pitkiä vetoja hölkkäpalautuksilla, tahdon tehdä suoritukseni rauhassa ja niin etten ole nopeampia harjoituksia tekevien tiellä. Näitä tällaisia kenttiä ei ole niin vaikea löytää, mutta jonkinlaista harmia aiheuttaa se, että monesti näillä kentillä pelataan jalkapalloa ja jalkapallon pelaajat eivät kyllä osa katsoa samalla tavalla kuin yleisurheilijat, kun he menevät radalle. Siellä tulee usein vaaratilanteita, kun joku astuu suoraan eteen ylittäessään rataa. Käytännön syistä Lauttasaaren Pyrkän 350m rata on minulle kätevin, mutta ihan samalla tavalla voisin tehdä harjoitukseni varmaan Vuosaaressa, Otaniemessä, Kauniaisissa tai ihan missä vain, jos ne radat olisivat lähempänä.

Huomioon otettavia asioita
– kilpailut:
kentillä voi olla kilpailuja, joka sulkee sen muilta urheilijoilta. Kilpailukalenteri.fi sivusto on hyvä paikka katsoa, onko jotain tapahtumia
– seuravuorot: Helsingissä tätä ei niin tapahdu, mutta Espoon kaupunki on aika hanakka jakamaan harjoitusvuoroja seuroille kentille, jolloin muut eivät radalle pääse. Jos treenaa Otaniemessä, Leppävaarassa tms. kentällä, niin kannattaa katsoa varauskalenteri nettisivuilta
– 
jalkapalloturnaukset: Helsinki Cupia esimerkiksi pelataan lähes kaikilla kentillä, mukaan lukien Lauttasaari. Tuolloin kun tuollainen turnaus on käynnissä, se voi vaikeuttaa juoksemista radalla
– koululiikunta:
loppukeväästä ja alkusyksystä koulujen liikuntatunnit saattavat olla juoksuradalla. Kun muutoin päivisin saattaa olla todella rauhallista harjoitella, niin tuohon aikaan nimen omaan päiväsaika voi olla tukossa 

Se on tosiaan hyvä, että kenttiä on paljon, joten niitä kannattaa kyllä hyödyntää. Minusta vetoharjoitukset ja tempojuoksu sujuvat kaikista parhaiten radalla. Olosuhteet ovat vakiot ja siellä on helpompi keskittyä kuin juostessa jossakin kadulla. Harjoitusta suunnitellessa kannattaa vain ottaa muutama asia huomioon eli se, haluaako kentälle, missä on hiljaista vai sellaiselle, missä on rauhallista sekä ennen kaikkea se, onko rata vapaa vai onko kentällä jotain muuta käyttöä sillä hetkellä, mikä estää harjoittelemisen.

Huomenna tai lauantaina vuorossa on tempojuoksu. Harmin paikka, että tänään on lämmin päivä, mutta huomiseksi kelit viilenevät. Radalla on kiva juosta, kun on lämpöistä. Sade, kylmyys ja tuuli ovat minulle myrkkyä.

Mainokset