Tossutorstai: Nike Pegasus Turbo

fa18_rn_turbo_hot_punch_grey_heel_tilt_hd_1600.jpgTänään on päivä, jota olen odottanut koko vuoden. Nike on tällä viikolla vahvistanut, että Pegasus Turbo tulee myyntiin 2. elokuuta. Tuo päivämäärä on itselläni ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta se on ollut epävirallista tietoa. Nike kertoi myös sen, että jo sitä ennen eli heinäkuun 19. päivä tietyillä tärkeimmillä markkina-alueilla NikePlus-jäsenet voivat tilata tuon kengän Nike Appin kautta. Suomi ei kuulu niiden maiden joukkoon, jossa on mahdollista. Moni teistä saattaa miettiä, mitä ihmettä tässä nyt on. Pegasus on Pegasus ja miksi Baltsu hehkuttaa tuota Turboa niin paljon. Kerron teille sen nyt.

Pegasus Turbo on ensimmäinen Niken malli, jossa Breaking2-projektin tiimoilta syntyneestä huippumaratonkengästä Vaporfly 4%:sta tuttu ZoomX-välipohja on tuotu treenikenkään. Tällä on kaksi merkittävää vaikutusta. Ensinnäkin ZoomX:n energy return on paras, mitä Nikella on koskaan ollut. He sanovat sen olevan 85% eli vain 15% energiasta häviää vaimennukseen, mikä tarkoittaa sitä, että voima siirtyy tehokkaammin seuraavaan askeleeseen. Toinen ehdoton etu on välipohjan keveydessä. Nike ilmoittaa Pegasus 35:lle painoksi 281 grammaa (miesten koko 10) kun taas vastaavasti Pegasus Turbolle 238 grammaa samankokoiselle kengälle. Painosta on saatu siis 15 prosenttia pois. Toki treenikengän paino ei ole kaikki kaikessa, vaan kestävyys, vaimennus ja monet muut asiat vaikuttavat, mutta entäpä jos kenkä on kevyt, mutta hyvin vaimennettu, niin eikö sillä olisi mukava tehdä esimerkiksi reippaammat pitkikset tai maratonvauhtiset lenkit asfaltilla. Sitä itse ajattelin, kun hankin viime vuonna Hoka Clayton 2:t. Muutenhan tämä Pegasus Turbo on hyvin tutunoloinen kenkä eli 10mm droppi (12mm edessä, 22mm takana) ja ulkonäöltään vain hieman virtaviivaisempi malli racing-raitoineen, mutta muuten Pegasukseksi tunnistettavissa.

fa18_rn_turbo_hot_punch_grey_topdown_hd_1600.jpgTässä voi olla tuote, joka mullistaa juoksutossumarkkinoita ja saa muut kenkämerkit reagoimaan. Toisaalta me emme tiedä, kuinka hyvin Pegasus Turbo on saatavilla, ts. kuinka paljon ZoomX-välipohjaa pystytään nyt valmistamaan. Ainakin Vaporfly 4%:t saatavuus on ollut todella heikko. Toinen asia mikä pitää ottaa huomioon on kengän hinta. En tiedä vielä Euroopan hintaa, mutta Yhdysvalloissa Pegasus Turbo on 50% kalliimpi kuin Pegasus 35 ja 20% kalliimpi kuin Epic React ja Zoom Fly. Niinpä kun hinta tulee olemaan korkea, niin ihan jokaisen lenkkeilijän kaapista Pegasus Turbo tuskin tulee löytymään. Kestävyyskin on vielä kysymysmerkki. Kuvien perusteella Pegasus 35:ssa on paksumpi kumikerros pohjassa kuin Pegasus Turbossa, joten Turbon pohjat voivat kulua helpommin kuin mitä vaikkapa 1000km kestotesti-Pegasuksieni pohjat kuluivat. Samaten emme tiedä oikein sitäkään vielä, miten ZoomX-vaimennus kestää. Vaporfly 4% hajoaa niin vähäisten kilometrien jälkeen, ettei vaimennuksen kestosta ole oikein varmuutta.

fa18_rn_turbo_hot_punch_grey_connect_1_hd_1600.jpgYksi keskeinen ero tässä kengässä paitsi painon ja materiaalin vahvuuden ja kestävyyden lisäksi Pegasus Turbossa on Vaporfly Eliteen ja Vaporfly 4%:een ja se on se, ettei Turbossa ole sitä hiilikuitulevyä. Nike ilmoittaa syyksi sen, ettei huippujuoksijoiden kuten Kipchogen ja Ruppin antaman palautteen mukaan harjoituslenkeillä tarvita ihan samoja ominaisuuksia kuin kisassa. Se mikä tekee Vaporflysta niin napakan kisatilanteessa, olisi päivittäiseen treenaamiseen vähän liikaa. Mukavuus on kuitenkin tärkeintä harjoituslenkeillä.

Nike Pegasus Turbo on kaiken kaikkiaan yksi mielenkiintoisimmista uusista juoksutossuista useaan vuoteen. Saa nähdä täyttääkö se lupaukset ja tuleeko kenkä olemaan saatavilla Suomessa missään liikkeessä (edit. pikaisen kierroksen perusteella todennäköisesti vasta vuodenvaihteen jälkeen eli Q1/2019 Suomessa liikkeessä). Nike.comin kautta toki kenkää tännekin saa. Voi olla tosin aika rajoitetut erät nyt aluksi saatavilla.

Lisätietoja: Nike Pegasus Turbo

 

Mainokset