Näin treenaat helteessä!

dsc_3803-589x1047.jpgNyt on kerrassaan upeat juoksukelit! Ei ole kylmä, vaikka aurinko menisi pilveen. Ihminen voi nauttia tästä lämmöstä sekä treenatessa että vapaa-ajalla. Pitää kuitenkin muistaa muutama asia, ettei se harjoittelu käy liian raskaaksi. Tässä viisi tärkeintä vinkkiä:

– Valmistautuminen alkaa keväällä 

Olen sanonut, että jos on hihattomassa 15 asteessa, niin mitkä kuteet ovat sitten 30 asteessa. Tämä on olennainen asia. Keväällä kannattaa olla pikemminkin vähän liikaa päällä lenkeillä ja tottua lämpöön. Sitten kun on oikeasti lämmintä, voi vähentää vaatetusta ja olla tottunut lämpöön

DSC_3739-1048x590

Kevyet lenkit kuumimpaan aikaan

Kroppa tuottaa puolet vähemmän lämpöä pk-lenkeillä verrattuna kovavauhtiseen juoksuun. Niinpä kannattaa tehdä ne hiljaiset lenkit iltapäivällä, jolloin on kuumin sää. Se auttaa niitä kovempia treeniä varten

– Nyt on aika käyttää hihattomia juoksupaitoja

Hihattomista puuttuu paitsi hihat, mutta sen lisäksi ne ovat usein paljon ohuempaa kangasta ja selkämys saattaa olla ihan verkkoa. Kun juostaan kuumassa, niin niitä hihattomia voi käyttää nyt vaikka joka lenkillä, eikä säästää vain kisaan. Valitettavasti niitä ei juurikaan Suomessa ole kaupoissa myynnissä, kun ei muka ole kysyntää. Se on höpöpuhetta. Nyt on se hetki, jolloin kauppiaan pitäisi laittaa hihattomat paidat näkyvälle paikalle ja asettaa sinne kyltti: Pukeudu helteellä kevyesti. Myisivät hyvin

dsc_3802-774x1376.jpg

Mieti kovemmat treenit

Kovempia treenejä voi tehdä aamulla tai illalla, mutta ei sekään aina auta. Tänään oli jo puolikymmeneltä aamulla joku 25 astetta. Niinpä silloin voi ajatella esim. kastavansa päätä ja kroppaa ennen treeniä esimerkiksi lämmittelyn ja treenin välissä. Toinen vaihtoehto on se, että tekee sen mitä pystyy. Jos ei kuumassa pysty ihan vauhteja ylläpitämään, niin tekee niin hyvin kuin se on mahdollista

– Maratonin juokseminen on tyhmää

Lämpimällä voi juosta lyhyempiä matkoja. Varsinkin aamulla järkätty vitonen tai kymppi voivat olla ihan jees. Jopa puolikasta voi ajatella. Lihakset ovat sopivasti lämpimät lyhyille matkoille, mutta maratonin juokseminen on toinen asia, enkä sitä suosittele. Jos haluaa juosta lämpimällä maratonin, niin silloin joku Keuruun Yömaraton voisi olla hyvä juttu. Yöllä ei aurinko kuitenkaan porota sillä tavalla kuin päivällä

Uimas

Sokerina tai jokerina pohjalla voisi mainita uima-altaan tai meren tai järven. Itse esim. menin sekä eilen että tänään lenkin jälkeen Uimastadikalle uimaan. Piristi kyllä.

Lämpö on hyvä juttu, mutta kannattaa vähän funtsia, miten siihen kannattaa valmistautua. 

Mainokset