Treenitiistai: Kesän suurin virheeni

DSC_4432-1024x576Rutiineissa on hyvät ja huonot puolensa. Huonona puolena on se, että sitä saattaa kangistua liikaa kaavoihin, eikä harjoittelu mene eteenpäin ja juoksijan suorituskyky kehity. Hyvänä puolena on se, että asiat tulevat tehtyä. Lämmin kesä aiheutti nyt sen, etten käynyt salilla, mikä johti siihen, etten pitänyt kiinni rutiineistani ja sillä oli negatiiviset seuraamukset.

Takareisien kireys on ollut ongelmani kesäkuun alusta alkaen. En ole tehnyt asialle oikeastaan mitään, kun en ole tajunnut, mistä asiassa on kysymys. Kävin kyllä jo maaliskuun lopussa takareisiklinikalla, jossa opetettiin kaikenlaisia juttuja, millä takareidet saa parempaan vireeseen, mutta sitten sairastuin, olin viisi viikkoa kipeänä ja niiden oppien harjoittaminen jäi. Kun jotain ei tee, ota osaksi rutiineja, niin lopulta siinä käy niin, ettei enää muista mitä siellä tehtiin. Se oli virhe. Samalla tavalla kesällä muutkin rutiinit jäivät kuten keskivartalon hoitaminen, mutta se on niin tuttua puuhaa vuosien varrelta, että pääsen helposti asian pariin, kun teen syksyllä sitä pari kolme kertaa viikossa.

Toinen asia, mikä kesällä jäi, on rullausrutiini. Olen ollut vähän huono rullailemaan kotona, vaikka minulla on Trigger Point Grid 2.0 foam roller, mikä on laadullisesti aivan markkinoiden parhaimmistoa. Niinpä olen pääasiassa rullaillut salilla. Olen ottanut rutiiniksi rullata ennen juoksua ja kovia kipukohtia harvoin on päässyt edes syntymään, kun olen niin ahkerasti rullaillut. Jos jotain kremppaa on tullut, niin muutaman päivän rullailu on yleensä auttanut. Sama on koskenut käsittelyä hierontapallolla. Muutama viikko sitten hämmästyin oikein kuinka kipeät takareiteni olivat, kun koskin niihin. Ne eivät olleet siis pelkästään kireät, vaan kipeytyneet. Ei ihme, että esimerkiksi vetojen juokseminen on ollut tuskallista. Olen nyt rullaillut pari kolme kertaa jalkojani parvekkeella istuen ja harmitellut sitä, etten sitä rutiinia ole jostain syystä kesällä ylläpitänyt. Eilen rullailin myös salilla ja huomasin, että kyllä ne jalat nyt jo vähän paremmat ovat.

grid

Tajusin tämän rullausrutiinin unohtamisen kunnolla itseasiassa vasta joku aika sitten käydessäni Eltsussa ja huomatessani yhdellä tyypillä siellä mukanaan foam rollerin. Sillä hetkellä ymmärsin, että minulla voisi olla pieni rulla mukanani Eltsussa tai Uimastadikalla. Ensi kesäksi täytyy hommata sellainen ihan lyhyt rulla, jota ottaa mukaan ja kotona muistaa rullailla parvekkeella istuen, sillä siellä viettää mielellään aikaa lämpimillä ilmoilla.

Ei pitäisi päästää tuolla tavalla asioita repsahtamaan. Minun olisi pitänyt rullailla jalkoja koko kesän ja keskittyä tekemään jotain sille takareisien kireydelle. Tämä oli tämän kesän suurin hölmöily, josta kyllä täytyy ottaa opiksi.

Mainokset