Kuinka tankkaan kisoihin?

dsc_4560-1048x590.jpgTapasin eilen salilla ihastuttavan nuoren naisen, joka oli juossut ensimmäisen maratoninsa. Hän oli tehnyt sen hyvin. Itseasiassa minulla vasta neljäs maraton kulki paremmin kuin hänellä ensimmäinen. Silti hänellä oli tietysti kokemattomuuttaan paljon kysymyksiä ja yksi koski tankkausta. Hänellä oli mm. tullut nälkä kisan aikana. Niinpä päätin nyt auttaa muitakin aloittelijoita ja kertoa vähän siitä, miten itse tankkaan kilpailuihin. Tämä on täysin henkilökohtainen tapa ja jollekin toiselle sopii joku toinen tapa. Eli ei kannata apinoida suoraan, mutta voi ottaa tietysti mukaan itselle sopivia elementtejä.

MARATON:

Tankkaus:
ma-ti: hiilarityhjennys. Syön vain tyyliin lihaa ja salaattia
ke-pe: hiilaritankkaus. Syön pastaa ja pizzaa 6 kertaa noiden kolmen päivän aikana ja sen lisäksi nautin yhden Dexal Heavy pullollisen jaettuna kuuteen eli joka päivä menee sekä aamupäivällä että joskus illalla yksi sellainen about puolen litran lasiin/pulloon sekoitettu tiukka setti
la: normaaliruokavalio, ei erityisesti hiilareita, vaan ihan sekaruokaa
su: kisa. 3 tuntia ennen kisaa pastaa. Sen kanssa ja jälkeen urheilujuomaa. Safkan jälkeen kahvia. Juon myös vettä aamun mittaan. Tunti ennen kisaa myös Red Bull tai vastaava

Geelit: kisaan mukaan yleensä 4 geeliä, jotka nautin about 15, 25, 30, 35km kohdilla. Joskus jää vika ottamatta. Geelit veden kanssa, muilla asemilla sitten sekä urheilujuomaa että vettä. Pyrin välttämään sitä, että joisin liian usein eli jos juoma-asemia on parin kilsan välein, juoksen osasta ohitse.

Haaste: jos kisa ulkomailla, niin voi olla haasteita sen aamiaisen kanssa. Jos hotellissa alkaa aamiainen tarpeeksi ajoissa, niin sieltä pitäisi saada sellaista sapuskaa, millä pärjää. Jos ei ala, niin sitten voi katsoa esim. jonkun Starbucksin, joka aukeaa aikaisin ja tilata vaikkapa jotain vohveleita riittävästi. Pariisin puolikkaalle tein niin, että ostin crêpes-paketin ja mansikkahilloa. Söin sitten niitä hotellihuoneessa aamulla. Voi olla myös saatavilla jotain kuumaan veteen sekoitettavia ruoka-annoksia, joten jos hotellihuoneessa on vedenkeitin, niin se voi jeesata. Joskus voi olla vaikea myös löytää pastaa tarjoilevia ravintoloita. Se riippuu ihan missä on. Kun menin Zürichiin, niin oli sovittu, että menen lounaalle Sveitsin valtionpankissa työskentelevän kaverini kanssa. Kas kummaa niin kävelykadun ravintoloissa ei juuri pastaa ollutkaan. Yksi paikka löydettiin, missä syötiin terassilla. Pasta-annos maksoi siellä joku 40 euroa. Olisi pitänyt tajuta mennä Vapianoon. Sellainen oli lähellä expoa.

Puolikas:

Tankkaus: en tankkaa ollenkaan etukäteen. Syön edellisenä iltana spaghettia ja teen sitä niin paljon, että sitä on sitten aamuksikin. Herään kolme tuntia ennen ja syön vähän spaghettia ja menen sitten uudestaan sänkyyn lepäämään. Otan myöskin kahvin, jonka juon siinä maatessani. Vettä, ehkä vähän urheilujuomaa siinä aamulla ja kuten marallakin, niin about tunti ennen starttia yksi energiajuoma. Ulkomaan puolikkailla ruokailu menee yleensä niin, että illalla käyn pizzalla ja aamulla yritän löytää sellaista syötävää, missä on hiilareita. Esimerkkinä edellä mainitut letut Pariisissa.

Riski: ylitankkauksen vaara on olemassa. Puolikkaalla juostaan kovempaa ja muutenkin tässä systeemissä on riski syödä liikaa, kun ottaa sekä edellisenä iltana että kisa-aamuna spaghettia. Edellisenä iltanahan voisi syödä mitä vain, mutta käytännön helppouden vuoksi teen näin. En viitsi tehdä pastaa pelkkää kisa-aamua varten. Niinpä pitää silloin aamulla olla tarkkana sen kanssa, että lautanen on tarpeeksi pieni. Kun ottaa tosi pienen lautasen, ei voi syödä liikaa.

Kymppi:

Tankkaus: tässä riippuu paljonko, onko aamu-, päivä- vai iltakisa. Kymppejä järkätään aamulla, mutta sitten niitä on toisaalta iltapäivälläkin ja jopa illalla kuten Midnight Run. Aamukisaan saatan lähteä ihan tavallisella aamupalalla, mutta jos kisa on päivällä tai illalla niin syön pastaa 3-4 tuntia ennen.

Riski: suurin riski oman kokemukseni mukaan on se, että juon liikaa ennen starttia ja tuosta aiheutuu jotain ongelmia. Kympillä pitää juosta niin kovaa, joten ei pidä olla liikaa vatsassa hölskyvää tavaraa.

 

Mainokset