Tapahtumien markkinointi: Kolme kisatarjousta

Esittelen tässä kolme viime aikoina saamaani tarjousta koskien suomalaisia juoksutapahtumia, jotka järjestetään ensi vuonna:
DSC_7338-1376x774

  • Rantamaraton 2019
    Kirjekuori, jossa oli tämän vuoden numerolappu, sisälsi erinomaisen oivalluksen. Se kirjekuori on mainospaikka siinä, missä mikä muu tahansa, joten siihen on kätevää laittaa tarjous ensi vuoden kisasta. Tuossa järjestäjät olivat tehneet hyvin ja hinnat ensi vuodelle ovatkin edullisia, jos ilmoittautuu tämän kuun loppuun mennessä. Yksi haaste siinä on. Moni nimittäin hakee numerolappunsa vasta juuri ennen kisaa, avaa kirjekuoren kiireessä jossain pukkarissa, kiinnittää äkkiä hermostunein sormin sen numerolapun paitaansa ja lähtee kisaan huomaamatta edes tuota mainosta. Itse sen sijaan hain osallistumispaketin jo perjantaina, joten kun lauantai-iltana rauhassa tuon kirjekuoren avasin, oli minulla aikaa tutustua siihen huolellisesti. Jos tuota jollain tavalla haluaisi vielä parantaa, niin lähettäisin saman tarjouksen ilmoittautumislinkkeineen juoksijoille kisan jälkeen tekstiviestinä heti nyt maanantaina eli tänään. Sieltä tuli heti kisan jälkeen juoksun loppuaika tekstiviestinä, mikä oli hyvää palvelua, mutta nyt jos tulisi tekstiviesti, jossa lukisi ”kiitos, että olit mukana. Nähdäänkö ensikin vuonna? Ilmoittautuminen 30.9 saakka maraton/½-maraton 30€, 5/10km 20€” ja linkki siihen perään, niin voisi olla aika tehokasta. Toki saman voisi tehdä sähköpostilla, mikä ei edes maksaisi mitään, jos ne kampanjat tekisi itse MailChimpilla, mutta ongelma on siinä sitten se, että se meili voi hukkua sähköpostilaatikkoon satojen tai tuhansien muiden mainospostien joukkoon. Tosin hyvin ajoitettuna moni senkin saattaa huomata. Ihminen odottelee esim. tänä iltana Urheiluruudun alkua ja plärää kännykkäänsä. Silloin jos kännykkään tulee ilmoitus tuollaisesta meilistä, niin sen todennäköisesti avaa ja mitä helpommin ilmoittautuminen on suoritettavissa esim. yhdellä klikkauksella kuten aikanaan Berliiniin tapahtui, niin sitä varmemmin henkilö laittaa heti ilmon sisään.

_hhm

  • HHM- ja H10 2019
    Kun kävin katsomassa Midnight Runia, minun kouraani annettiin mainos, jossa kerrottiin HHM- ja H10-tapahtumiin olevan mahdollista ilmoittautua halvemmalla hinnalla. Laitoin sen kiireessä rutiininomaisesti taskuuni. Vasta myöhemmin, kun tarkistin ko. takin taskut seuraavan kerran, otin tuon lapun uudemman kerran esille. Se tarjous oli hyvä eli puolikas 30 euroa, kymppi 26 euroa sekä yhteispaketti 56 euroa sisältäen paidan. Siinä on vain yksi ongelma ja se on aikataulullinen. Tarjous oli voimassa 6.9 saakka. Lappu jaettiin 1.9, joten tuossa on aika lyhyt aika ilmoittautua. Ymmärrän sen, jos kysymyksessä olisi ollut messut ja ihmiset olisivat oikeasti olleet keskusteluissa ständillä henkilökunnan kanssa. Silloin on hyvä saada myytyä se tuote mahdollisimman äkkiä, jottei asia unohdu. Jos asiakas ei tee päätöstä suht nopeasti, hänen innostuksensa vähenee, kun tulee muita asioita mieleen. Silloin on turha antaa liian monta päivää aikaa, vaan painottaa, että päätös pitää tehdä heti tai viimeistään lähipäivinä. Tässä tapauksessa tilanne oli erilainen, kun niitä lappuja jaettiin kadulla, asiakas laittoi sen taskuunsa, eikä välttämättä ottanut edes sitä lappua sieltä taskusta ennen sitä kuudetta päivää. Silloin häntä harmitti, että etu meni ohi suun. Nuo kisojen päivämäärät ovat kuitenkin vasta 27.4 ja 8.6.2019, joten ei se nyt päivän päälle ole. Olisin toiminut samalla tavalla kuin Rantamaraton ja laittanut ilmoittautumisen tuohon hintaan 30.9 asti, mutta niin, että se menee koodilla. Lapussa olisi alekoodi, jolla saa sen alennuksen kuun loppuun, vaikka ilman koodia hinnat olisivatkin jo kallistuneet.

  • Helsinki Spring Marathon 2019
    Tämä oli hulvaton tapaus. Kun tulin Otaniemen urheilukentältä kisan jälkeen pois ja olin suuntaamassa kohti pukuhuonetta, sain käteeni lapun. Sen jakanut henkilö ilmoitti tapahtuvan olevan Helsinki Spring Marathon ja sanoi siitä jotain positiivista, mutta se ei jäänyt lainkaan mieleen, mitä hän sanoi. Laitoin lapun pussiin, jossa oli maalissa saadut snacksit ja juomat, koska ei siinä roskistakaan ollut. Tänä aamuna aamupalapöydässä katsoin saamaani lappua ja meinasin pyörtyä. Harvoin olen nähnyt mitään yhtä hirveätä tekelettä. Sekava, erilaisia fontteja käytetty, osa on alleviivattu. Ei minkäänlaista käsitystä siitä, miten mikäkin asetellaan ja kaiken lisäksi siinä ei ollut mitään tarjousta. Herää kysymys, mitä juoksijan olisi tarkoitus tehdä tuolla läpyskällä. Sitten jos mennään vielä siihen, että sen lapun monistamiseen on käytetty jotain maailman paskinta kopiokonetta ja siihen, että paperi on leikattu saksilla, eikä leikkurilla ja se paperikin on kaikista surkeinta kopiopaperia, niin haloo. Lapun toisella puolella on vähintään yhtä huonosti tehty tarina Juoksukoulusta. Käytän sen takia sanaa tarina, koska se ei ole mainosta nähnytkään, vaan kyse on kuin jostain Pihtiputaan paikallislehden jutusta, jossa kerrotaan oravan olleen jo kolme viikkoa puussa ja mietitään, onko kaikki varmasti kunnossa. Miten tätä nyt voisi kehittää. No ensinnäkin pitäisi päättää, mitä halutaan saada aikaiseksi ja milloin. Tässä tapauksessa vaikkapa mahdollisimman monta ilmoittautunutta kuun loppuun mennessä. Sitten otetaan Microsoft Publisher esiin, valitaan sieltä joku flyer-pohja tai blankkosivu, johon mallataan sitä. Laitetaan mahdollisimman hyvällä resoluutiolla oleva kuva tai vaihtoehtoisesti logo, joka on sitä kautta painokelpoinen. Sen jälkeen lisätään teksti sekä nettiosoite. Mitään sponsorilogoja ei kannata laittaa sotkemaan asiaa, jos he eivät ole valmiita siitä maksamaan. Tämän jälkeen sovitaan pikapainon kanssa kappalemäärä ja hinta. Lopulta toimitetaan aineisto heidän haluamassaan muodossa (pdf tuollaiseen yleensä riittää). Meb Kampin metroasemalla esimerkiksi tekee tuollaisia parin tunnin toimitusajalla. Sitten kun se on valmis, niin se käydään noutamassa, minkä jälkeen voidaan lähteä niitä lappuja jakamaan. Nyt tuon läpyskän perusteella ei ilmoittaudu kukaan tai jos joku ilmoittautuu, niin hänen kannattaa tarkistaa lääkityksensä.

On hyvä, että tapahtumiin yritetään saada ilmoittautumisia sisään mahdollisimman varhain. On hyvä, että lippuja ja lappuja tehdään ja jaetaan. On hyvä, että tietoa jaetaan tulevista kisoista. On hyvä, että ollaan aktiivisia. HSM:ää lukuun ottamatta yritykset olivatkin kyllä nyt ihan hyviä. Parasta kuluttajan kannalta on se, että tässä vaiheessa syksyä ensi vuoden tapahtumiin pääsee mukaan todella edullisesti.

Mainokset