Heikentynyt vaimennus tekee kengästä hitaamman?

dsc_7517-1376x774.jpgKuvassa uusi tossupari kaupan hyllyllä (tässä tapauksessa naisten Nike Pegasus 35). Uutena ne ovat täsmälleen sellaiset, millaisiksi ne on suunniteltu. Ne joko sopivat henkilölle tai eivät juuri siihen tarkoitukseen, mihin hän on niitä kaavaillut. Pegasuksien osalta kyse on yleistossusta, jolla voi juosta hyvin eri tyyppisiä lenkkejä jopa reippaista vedoista ihan pitkiksiin saakka. Mielenkiintoisinta ei olekaan, millainen tossupari on uutena, vaan mitä sille tapahtuu sen jälkeen.

Tossut maksavat tänä päivänä aika paljon. Harva haluaa tai edes voi hankkii uutta paria joka kolmas viikko kuten eliittijuoksijoiden tilanne on. Normikuluttaja juoksee samalla parilla pitkään. Kuntoilija saattaa ostaa vain yhden kenkäparin vuodessa ja aktiivisempi juoksija juoksee yhdellä parilla jonkun tietyn kilometrimäärän (omalla kohdallani se on 1000km) tai siihen saakka kunnes kengät hajoavat. Niinpä sillä on merkitystä, miten kengät kestävät, jotta rahoilleen saisi hyvän vastineen. Tämän vuoksi aloin tehdä 1000km kestotestejä.

DSC_7331-1376x774Kestävyys ei tarkoita pelkästään sitä, pysyvätkö kengät ehjinä vai menevätkö ne riekaleiksi, vaan myös itselleni yhtä tärkeimmistä kriteereistä eli kuinka hyvin vaimennus kestää. Perinteisesti huonon vaimennuksen ja rasitusvammojen välille on vedetty yhtäsuuruusmerkit. Tossujen kuluminen ja sitä kautta vaimennuksen heikkeneminen on nimen omaan otettu juoksulehdissä ja -kirjoissa esille sitä kautta, että heikentynyt vaimennus lisää sitä vammariskiä. Tämä on tietysti aivan totta erityisesti asfaltilla juostessa. Itsekin olen huomannut, että tiettyjen kenkien elinkaaren lopussa ne ovat olleet melkoisen kovat, minkä seurauksena niillä on halunnut juosta vain kevyitä, lyhyitä peruslenkkejä mielellään pehmeämmällä alustalla. Joissain toisissa kengissä vaimennus on kestänyt paremmin ja sitä on saattanut olla runsaasti jäljellä 1000km jälkeenkin. Viime aikoina olen alkanut miettiä yhtä toista asiaa.

Ajatukseni on se, että tossujen vaimennuksen kuluminen tekee kengistä hitaammat. Olen testannut asiaa juoksemalla kengillä, jotka ovat eri vaiheissa elinkaarta ja tullut siihen johtopäätökseen, että joku max 20% hitaampi vauhti kuin maratonvauhti (ja sitä nopeammat) on vaikeampaa juosta vanhemmilla kuin uudemmilla peruslenkkareilla. Kyse ei ole silloin varsinaisesti vauhtikengistä, kun ei juokse mitään vetoja tai tempoa, vaan vaikkapa peruslenkeistä, puolipitkistä tai pitkistä lenkeistä, jotka juostaan hieman reippaammin. Silloin ei tarkoitus ole siis puskea väkisin, vaan juosta rennosti luonnollista juoksuvauhtia. Tämä ei ole kuitenkaan niin helppoa tai luontevaa, jos kenkien vaimennus on huono. Ainakin itselläni vauhdin ylläpitäminen on silloin vaikeampaa ja tuntuu, että vauhti olisi jotenkin automaattisesti hiljempaa kuin se olisi hyvin kimmoisilla tossuilla.

DSC_4821-1376x774Arvioni on se, että energy return kärsii ja juoksija joutuu tekemään enemmän työtä pitääkseen yllä vauhtia. Kun tuntuu, että se kenkä ei ohjaa askelta voimakkaasti eteenpäin, niin sitä tekee itsekin samalla vähemmän työtä ja vauhti on hiljempaa. Se on yksi syy, minkä vuoksi elinkaaren lopussa kenkäni ovat yleensä peruslenkkikäytössä hitailla vauhdeilla sekä erityisesti kurakeleillä. Siis vaikka Jodlaaja sanoi blogipostauksessaan, että Niken Pegasus 34:lla voi juosta vielä 1400 kilsan jälkeenkin 3.30-3.35 min/km vauhtia, niin minusta sen täytyy silloin tarkoittaa väkisin puskemista. Kengät muuttuvat heikentyneen vaimennuksen myötä hitaammiksi tai ne tuntuvat ainakin hitaammilta. Itse testaan kenkiä puhtaasti tunteiden pohjalta, koska minulla ei ole mitään laitteistoa, jolla voisin mitata vaimennuksia. Käytännössä vertailen kenkäpareja toisiinsa erilaisissa harjoituksissa erilaisilla alustoilla eri elinkaaren vaiheissa. Tämän testauksen pohjalta olen tullut siihen loppupäätelmään, että heikentynyt vaimennus tarkoittaa hitaampaa kenkää.

Tämä on yksi olennainen seikka, miksi maratonille (tai puolimaratonille tai kympille riippuen siitä, mikä kullakin on päämatka) valmistautuessa on hyvä olla käytössä suhteellisen tuoreet treenikengät, jotta riittävän kovilla vauhdeilla harjoitteleminen olisi helpompaa.

Mainokset