Motivaatio kisata meni ohitse

DSC_7516-1048x590Innostuin Espoon kympistä ja elättelin vähän toiveita sen suhteen, että olisin kisannut vielä jossakin muualla. Se kisan jälkeinen viikko olikin mukavan lämmin. Perjantaina oli vielä illalla 19 astetta. Viime viikonloppuna tuulet ja sateet muuttivat kaiken viilentäen ilman. Tämä viikko on ollut suorastaan kylmä ja älyttömän tuulinen. Esimerkiksi tänä aamuna Kaisaniemessä oli kello 7.30 vain 0,1 astetta. Tapiolan mittauspisteessä oli ollut aamulla jo -1,6C. Se on kylmää! Haluaako tuollaisissa olosuhteissa sitten kilpailla?

No itseasiassa nyt on todella hyvä ilma. Ulkona on klo 12 mittauksen mukaan 8 astetta lämmintä, aurinko paistaa ja tuulta on vain 3 m/s. Olisi ihanteellinen kisasää, mutta kun säät vaihtelevat. Ei joka päivä ole tällaista, vaan toisina päivinä on myrskytuulta ja sateista. Niinpä pitää ottaa huomioon se kokonaisuus. Kun syksyllä useimmiten on huono sää, niin se ei oikein saa innostumaan niin paljon, että haluaisin varata kalenteriin aikaa kilpailemiselle. Teen sen sijaan jotain muuta.

Viimeiset pari viikkoa ovat parantaneet takareisien kireyksiä melko lailla. On myönnettävä, etteivät ne veny vielä lähellekään niin paljon kuin vielä viime keväänä ja venyttely sattuu, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa ja olen tyytyväinen siihen, että olen jaksanut tehdä lihaskuntoharjoituksia jonkun verran. Ylilyöntejä ja virheitäkin on tullut tehtyä. Luin nimittäin, että syväkyykyt auttavat ja kun tein niitä 3 sarjaa 50 kilolla maanantai-iltana, niin lihakset olivat 3 päivää niin kipeät, että hädin tuskin pystyin kävelemään. Toinen havainto on se, että selkälihakseni ovat huonommassa kunnossa kuin ennen. En ole tehnyt niitä liikkeitä nyt pariin vuoteen, kun luin jostain, että sellaisessa laitteessa selkälihasten tekeminen ei ole juoksijalle järkevää. Kun jätin sen pois, niin en ottanut selvää, miten niitä sitten pitäisi tehdä. Olen huomannut alaselässä jonkinlaista väsymistä ja nyt tällä viikolla, kun tein selkälihasliikkeitä siinä telineessä 10 kilon levypaino lisäpainona, niin huomasin niiden lihasten olevan suhteellisen huonossa kunnossa. Täytyy keksiä, mitä selkälihaksia nyt sitten pitäisi tehdä.

En ole tehnyt nyt ollenkaan kovavauhtisia juoksutreenejä. Luon mieluummin sitä perustaa huolellisesti, koska nyt ei ole paineita tehdä jotain täsmätreenejä äkkiä kuten ennen Espoota, vaan teen vähän kaikkea, jotta kokonaisuus olisi hyvä. Kyllä niitä vauhteja ehtii tehdä myöhemmin. Jos nyt nimittäin aloittaisi hyvän maratonharjoittelun, olisi kunnossa tammikuun lopussa ja se on vähän tyhmä ajankohta olla kondiksessa.

En siis oikein nyt edes tiedä, missä olisi kilpailuja ja millaisia. Olen päässyt koko kisaamisajatuksen yli ja nautin nyt ihan vain peruslenkeistäkin. Täytyy katsoa sitten myöhemmin uusin suunnitelmin. Kohta pitäisi mennä kimppalenkille ja vauhti on mannermaamaisen hidas. Saa nähdä pystynkö vai saanko hivutettua vauhtia kovemmaksi.

Mainokset