Mullistaako Spotify GPS-mittarit?

En itse varsinaisesti keskity GPS-mittareiden ja älykellojen seuraamiseen. Ei aika tai mielenkiinto riitä. On paljon asiantuntevampia ihmisiä, jotka seuraavat niitä työkseen kuten DC Rainmaker eli jos mittarit kiinnostaa, kannattaa katsoa hänen arvioitaan. Joskus tulee silti innovaatioita, jotka ovat niin merkittäviä, että ne on syytä nostaa esille. Yksi tällainen innovaatio on Spotifyn musiikin ja muun sisällön saapuminen tarjolle Garminin mittariin.

Fitbit, TomTom ja Garmin ovat jo aiemmin tuoneet markkinoille kelloja, joissa on musiikkiominaisuus, mutta niissä on ollut tähän mennessä yksi puute, nimittäin tuo Spotifyn puuttuminen. Niinpä ne eivät ole olleet minusta merkittäviä. Ei ole käytännöllistä, jos kelloon joutuu lataamaan musiikkia jotenkin manuaalisesti tai käyttämään jotain striimauspalvelua, jota ei muuten käyttäisi. Silloin sitä miettii, että piru vieköön, se on liian työlästä, en käytä ominaisuutta ollenkaan. Kylmillä ilmoillahan sitä voi ottaa mukaan kännykän takin taskuun ja saada sitä kautta musan kuulumaan ja lämpimimmillä keleillä käyttää vaikkapa jonkinlaista hihakoteloa tai vyötä, johon puhelimen saa kiinnitettyä. Henkilökohtaisesti en käytä sellaisia koteloita, sillä oma puhelimeni on ensinnäkin todella iso ja painava ja toiseksi minusta kaikenlainen paino toisessa hihassa hankaloittaa juoksemista, mutta mahdollista se on ja kätevämpää kuin pitää sellaista kelloa, johon musiikin lataaminen on hankalaa. Syy, miksi Spotifyita ei ole ollut esimerkiksi Garmin 645 Music -kellossa, on ollut se, ettei Spotify ole tehnyt yhteistyötä Garminin kanssa. Se ei ole tehnyt sitä muidenkaan mittarivalmistajien kanssa.

Viime viikolla tämä tilanne muuttui, kun julkistettiin uutinen, että Spotify on nyt saatavilla Garmin Fenix 5 Plus -malleihin. Ylläolevasta DC Rainmakerin videosta saa hyvän käsityksen siitä, miten se toimii. Toistaiseksi tämä yhteensopivuus ei ole kuin noissa kalliissa mittareissa, mutta myöhemmin tilanne varmasti muuttuu. Uskon, että suurin kysyntä Spotifyille on hieman halvemmissa mittareissa. Musiikin merkitys tavallisille kuntoilijoille on suurempi kuin juoksijoille tai urheilijoille. Siitä voi tulla oikeasti todella tärkeä tekijä, joka määrittelee sen, minkä mittarin kuluttaja valitsee tai ainakin rajaa joitain mittareita vaihtoehtojen ulkopuolelle. Parin vuoden päästä voi olla niin, että mittari, jossa ei ole Spotifyita, ei myy ollenkaan. Saattaa käydä niin, että jos mittarissa ei ole musiikkia, se on vähän sama kuin kännykässä ei olisi kameraa. No tämä jää nähtäväksi, mutta potentiaalisesti markkinat voivat mullistua.

Itse en kuuntele musiikkia juostessani. Itseasiassa en ole oikein koskaan kuunnellut musiikkia. Joskus 6. luokalla sain lahjaksi korvalappustereot. Ne olivat samanoloiset kuin Sony Walkmanit, mutta merkki oli muistaakseni Panasonic. En kuunnellut niillä paljoakaan musiikkia, kun en vain yksinkertaisesti harrastanut musiikin kuuntelua. 1988, kun olin 15v ostettiin sitten Floridasta kaikille meidän perheessä sellaiset korvalappuradiot, joita oli tarkoitus käyttää juostessa. Siinä oli ne kuulokkeet ja toisella puolella kuulokkeen vieressä radio. Siitä säädettiin manuaalisesti pyörästä kääntämällä se FM- tai AM-taajuus, jota halusi kuunnella ja toiselta puolelta säädettiin volyymiä. Koin aika hankalaksi sen radion käyttämisen, enkä kovinkaan montaa lenkkiä tehnyt ne korvilla. Miami Beachilla niiden käyttäminen oli muodikasta, mutta täällä kun lähti jonnekin pururadalle, se oli jotenkin omituista. Tilanne ei ole musiikin suhteen vieläkään pahemmin muuttunut. En juostessani musiikkia kaipaa, mutta tämä ei ole koko totuus siitä, millaisia mahdollisuuksia Spotify (myös minulle) tarjoaa.

Jos Spotify olisi mittarissani, niin siinä olisi paljon muutakin tarjolla kuin se pelkkä musiikki. Yksi olennainen asia on Podcastit. Ne eivät ole kaikki lainkaan mitään amatöörien tekemiä juttutuokioita, vaan osa on ammattitaitoisesti tehtyjä. Viime kuukausien tai ehkäpä jopa viimeisen parin vuoden trendi on ollut se, että erinäisissä lehdissä – kuten vaikkapa tässä Fortunessa – on listoja Podcasteista, jotka ovat hyödyllisiä tietylle ryhmälle ja joita tulisi kuunnella. Itselläni ei ole tuollaiseen aikaa, eikä oikein edes mielenkiintoa silloin kun olen hommissa tai kotona. Näin ollen vaihtoehdoksi tulisi kuunnella niitä joko silloin, kun olen lenkillä tai silloin, kun ajan jonnekin. Koska en nykyään juurikaan reissaa autolla missään, niin se jää pois vaihtoehdoista, mutta lenkillä vietän paljon aikaa. Spotify ranteessa voisi olla siis aika merkittävä uudistus minullekin. Mitä enemmän Spotify saa muutakin sisältöä kuin musiikkia, niin sitä merkittävämpi tuosta asiasta tulisi. Miettikääpä esimerkiksi sellaista vaihtoehtoa, että kaikki Ted Talkit olisi kuultavissa sitä kautta.

Ajatus siitä, että tuolla ulkolenkeillä kuuntelisin jotain juostessani, on hieman vieras. En mitä suuremmalla todennäköisyydellä niin tulisi tekemään. Haluan keskittyä siihen juoksemiseen ja ympäristön havainnointiin sekä puhtaasti nauttia luonnossa/kaupungissa liikkumisesta. Sen sijaan juoksumatolla tilanne olisi toinen. Bluetooth-sporttikuulokkeet yhdistettynä mittariin voisi olla ratkaisu, jolla pk-lenkit saisi tuntumaan matolla juostuna mielekkäämmiltä kuin mitä ne tähän asti ovat olleet. Okei, no periaatteessahan sen saisi varmaan toimimaan niinkin, että laittaisi lattialle kännykän sinne juoksumaton alle ja kytkisi sieltä Spotifyn päälle, mutta hankalaa kikkailemista se on. Jos ranteessa olisi kello, jossa olisi Spotify ja josta voisi vaihtaa kätevästi nappia painamalla niitä podcasteja, mitä kuuntelee, niin alkaisin varmaan juoksumatolla jotain Tim Ferrissiä ja kumppaneita kuuntelemaan.

Asiat pitää tehdä kuluttajille mahdollisimman helpoiksi, jotta he alkaisivat niitä käyttämään ja tämä Spotify voi olla se lähtölaukaus, joka tuo sen muutoksen, että musiikki mittareissa ei ole enää mikään harvinainen jippo, vaan valtavirtaa. Toivottavasti Suunto ja Polar ovat tämän asian kanssa hereillä ja toivottavasti Garmin ei ole nyt onnistunut tekemään mitään yksinoikeussopparia Spotifyn kanssa, vaan sisältö tulee kaikille merkeille.

Mainokset