Selvitys: Miksi Pegasus 35 on Suomessa niin halpa?

pegasus355Olen juossut Pegasus 35:lla 170 kilometriä ja minusta se on erinomainen yleistossu. Se soveltuu niin kevyille, palauttaville lenkeille kuin jopa vauhtilenkkeihin. Kaikki siltä väliltä sujuu noilla kengillä erinomaisesti. Minusta se on jopa parempi kuin viime vuotinen Pegasus 34, joka oli minusta vuoden paras kenkäni. Vaikka kenkä on siis hyvä, niin sitä on myyty viime aikoina todella paljon alennuksessa, mitä olen vähän ihmetellyt. Inter Sportissa oli kampanja, jossa se maksoi 99,90€. Sitten he lähettivät asiakkailleen -25%-tarjouslappuja, mitkä koskivat myös tarjoustuotteita eli kenkä olisikin maksanut vain 75 euroa. XXL vastasi laskemalla niiden hintaa 89,90 euroon ja heilläkin oli jossain vaiheessa kampanja, jossa uutiskirjeen tilaajat saivat kaikista kengistä 20% alennusta. peg35stadiumKaiken huippu oli se, kun Stadium mainosti eilen Pegasus 35:sta hintaan 59,90€. Se meni jo ymmärrykseni yli, joten päätin lähteä tekemään urheilukauppoihin haastatteluja ja ottaa selvää, miksi Pegasus 35 on Suomessa niin halpa. Kiersin urheilukaupoissa ja kyselin asiasta samalla, kun keskustelin muista juoksukenkäasioista. Tämän ja jo sitä ennen tekemän omien havaintojen perusteella koen olevani kykeneväinen jonkinlaiseen analyysiin siitä, miksi juuri tämä tossumalli juuri nyt on ollut niin edullinen.

  • Malli muuttui ”liikaa”
    Silloin kun kenkä on jollain tavalla tuttu ja turvallinen, on helppo valita se sama malli kuin aina ennenkin. 33 ja 34 olivat ulkonäöltään ja tuntumaltaan hyvin samanlaisia. 35 on eri puusta veistetty. Se on hienomman näköinen, mutta myöskin jotenkin sukkamainen, joten siihen pitää tottua. Jos on oikein leveä jalka tai jos haluaa käyttää todella paksua sukkaa, niin Pegasus 35 ei sovi kenties ollenkaan ja silloin jos se ei tunnu heti kaupassa hyvältä, asiakas ostaa jotain muuta. Pelkästään jo se muutos saattaa vaikuttaa niin, että kun asiakas ei enää automaattisesti osta sitä samaa mallia, niin hän katsoo laajemmin vaihtoehtoja siitä hyllystä ja silloin valinta voi kohdistua samasta merkistä johonkin eri malliin tai kokonaan toiseen merkkiin. Olen esimerkiksi kahdesta Inter Sportista pääkaupunkiseudulla kuullut, että he ovat myyneet tänä vuonna hyvin New Balance 880 ja 890 -malleja. Yksi syy on tietysti siinä, että NB on onnistunut tekemään asiakkaita miellyttäviä malleja, mutta toinen syy voi olla, että osa niistä saattaa tuntua jalassa enemmän siltä, miltä asiakas on tottunut juoksukengän kuuluvan tuntuvan. Minustakin Pegasus 35 oli pari ekaa kertaa jalkaani laittaessa omituisen oloinen, vaikka se ei minulle ollut liian kapea. Nauhat tuntuivat liian lyhyiltä ja kantapää tuntui olevan ilmassa. Se vaikutelma on kadonnut ja lisäksi päällinen tuntuu olevan mukautunut jalkaani. Joillekin se mallin muutos on saattanut olla liian suuri.dsc_1778-768x1365.jpg
  • Uusia Nike-malleja on nyt paljon
    Ennen neutraali peruslenkkari saattoi lähtökohtaisesti olla monelle Pegasus. Nyt vaihtoehtoja on tullut valtavasti lisää. Vielä enemmän vaihtoehtoja on tullut heille, jotka hakevat kenkää sellaiseen käyttöön, että lenkkeilevät vähän niillä, mutta sen lisäksi käyttävät kävellessään kaupungilla. Pelkästään Nikelta on tullut React-mallisto, joka on varmasti syönyt Pegasuksen myyntiä, sillä siinä on pehmeämpi vaimennus. Epic React heille, jotka ovat valmiita satsaamaan enemmän rahaa ja haluavat kaikista hienoimman ulkonäön. Odyssey React suht samassa hintakategoriassa ja Legend React sitten, jos haluaa Pegasusta halvemman kengän. Sekin on riittävän hyvä suurimmalle osalle. Sitten on vielä lifestyle-kengät kuten AirMax 270. Ehkä nekin ovat vieneet Pegasukselta asiakkaita. Nythän meillä on Suomessakin kaupoissa parempi tarjonta kuin ikinä.
  • Pegasusta ei ole ehkä osattu aiemmin myydä juoksijoille
    Jotkut urheilukauppojen myyjät ovat sitä mieltä, ettei Pegasus ole oikein ”oikea juoksukenkä”. Asiantuntevat myyjät eivät näin ajattele, mutta ns. vanhan liiton miehiltä tätä kuulee. He ovat myyneet niitä enemmänkin sellaisille koirankusettajille ja muille ulkoilijoille, eikä juoksijoille. Tämä harhakäsitys siitä, etteikö Pegasus olisi hyvä juoksukenkä, oli yksi syy, miksi otin Pegasus 34:n kestotestiin. Halusin osoittaa väitteen vääräksi ja niin tapahtui. Se oli erinomainen kenkä kaikin puolin. Nyt kun uusi malli Pegasus 35 on juoksukenkänä entistä parempi, mutta ehkäpä sukkamaisemman, kapeamman muotonsa vuoksi huonommin sopiva muuhun ulkoiluun, niin ehkäpä nämä myyjät eivät osaa sitä myydä. Yksi sanoi minulle kesällä, ettei se sovi suomalaiseen jalkaan. Silloin minulla ei vielä ko. kenkiä ollut, joten sanoin, että anna pari, niin kokeilen jalkaan. Minusta ne sopivat hyvin. Tosin minulla oli ohuet sneakersukat silloin, joten ajattelin, että olisiko sukasta kiinni. Myöhemmin, kun kengät tulivat minulle kestotestiin, huomasin niiden sopivan minulle erinomaisesti. Näin ollen herää kysymys, eikö minulla ole suomalainen jalka vai yleistääkö osa myyjistä liikaa? Toiset ovat toki eri mieltä. Eilen Inter Sportissa paikallinen asiantuntija sanoi, että Mo Farahkin juoksee niillä. No samaa mieltähän minäkin olen ollut. Jos Mo niillä juoksee, niin ei se tossu huono voi olla.
  • Lanseerausajankohta
    Kauppiaat tuntuivat olevan vähän epätietoisia siitä, koska Pegasus 35 saadaan tänne. Pegasus julkaistaan aina Prefontaine Classic -kilpailuviikonloppuna toukokuun lopussa, mutta urheilukaupoissa ei silloin oltu varmoja, koska se tulee Suomeen. Moni myyjä sanoi minullekin, että kenkä tulee todennäköisesti vasta kesän jälkeen. Sitten se tuli hyvin äkkiä kuitenkin Stadiumiin ja pikkuhiljaa muualle. Tässä on nyt kaksi asiaa, mikä herättää kysymyksiä. Ensinnäkin se, että kevääksi tilattiin vielä uusilla väreillä 34:sta ja jos ei tiedetty, koska 35 tulee, niin saattaa olla, että 34:n tilausmäärät olivat liian suuret. Nythän kesällä nähtiin sitten paljon kampanjoita, joissa 34 oli myynnissä hintaan 69,90€. Moni ei nähnyt ehkä syytä maksaa enempää, joten hän osti edelleen 34:n ja kalliimpi 35 jäi myymättä. Toinen pointti on se, että on hyvin mahdollista, että kesä on huono aika myydä juoksukenkiä. Useat kuluttajat ostavat keväällä uuden kenkäparin ja silloin, kun tuote tulee myyntiin kesäkuussa (tai heinäkuussa kuten yhteen Inter Sportiin miesten mallin osalta kävi), niin se tavara tulee sisään vähän turhan hiljaisena aikana. Pegasus-faneja, jotka odottavat uutta mallia tai joiden on pakko saada uusi malli silloin, kun sen näkevät, ei kuitenkaan ole riittävän paljon.Pegasus
  • Myyntipaikkojen lukumäärä on kasvanut ja verkkokaupasta tullut merkittävämpi tekijä
    Totuus on se, että Pegasusta myydään nyt aika monessa paikassa ja useat heistä ovat ottaneet sisään useita värejä. Esim. XXL:ssä ei aiempina vuosina ole Pegasusta ollut lainkaan ja nyt heillä oli iso kulmaus niitä kenkiä tyyliin kuudessa eri värissä. Stadiumilla on pääkaupunkiseudulla 10 myymälää ja jopa kaikista pienin Stadium myy Pegasusta. Tähän kun lasketaan päälle Stockmann ja kaikki Inter Sport -myymälät, niin Pegasusta yksinkertaisesti myydään nyt niin monessa paikassa, että jos tilataan vanhat määrät, niin kysyntää ei välttämättä yhdessä myymällä ole riittävästi. Täytyy nimittäin ottaa huomioon sekin, että yhä useampi kuluttaja tilaa nykyään tuotteensa myös täkäläisten urheilukauppaketjujen osalta verkkokaupasta. Se on pois silloin kivijalkamyymälän myynnistä ja kokonaisuudessaan tilausmäärät ovat ehkä olleet liian suuret.dsc_2579-1376x774.jpg
  • Muut merkit ovat ”heränneet”
    Koskaan ei ole tullut minun mielestäni yhtä paljon mielenkiintoisia kenkämalleja kuin tänä vuonna. Adidas markkinoi erittäin näyttävästi Solar-mallistoaan ja se voi olla yksi, mikä on iskenyt myös heihin, jotka ovat olleet aiemmin Pegasus-asiakkaita. Samaa voidaan sanoa New Balancesta. Siellä on useita monelle sopivia tossumalleja hyvissä väreissä kuten 880, 890 ja 1080. Maahantuoja on tehnyt hyvää työtä ja osa liikkeistä on oikeasti satsannut NB:hen paljon. Jos niiden tossut tuntuvat valtaosalla hyvältä jalkaan, niin niitä on helpompi myydä. Mitä enemmän markkinoilla on kiinnostavia, hyviä tuotteita, sen vaikeampi jonkun yhden tuotteen on dominoida.

    DSC_7691-1376x774
    Naisten Winflo 5
  • Kampanjat saavat matkijoita
    Stadiumissa minulle kerrottiin, että Pegasus on heidän myydyin juoksukenkänsä ja sitä myydään kaikista eniten kaikista tossuista täyteen hintaan, mikä heillä on 119 euroa, mikä on reilun kympin halvempi kuin Inter Sportissa ja Stockmannilla. XXL myy kaikista halvimmalla. Silti Stadiumin myyjä ajatteli, että muiden kauppojen kampanjat ovat saattaneet vaikuttaa. Kuten mainitsin, niin Inter Sport laittoi koulujen alkaessa Pegasukset kampanjaan alle satasella ja sitten, kun oli vielä niitä 25%-alennuskuponkeja, niin kenkä oli aika edullinen. XXL vastasi heti tuohon ja nyt kun Stadium ei ole tehnyt mitään vastaavaa (vaan keskittyivät myymään esim. Odyssey Reactista ja 890v6:sta vanhoja värejä loppukesästä alennuksella), niin ehkäpä heillä oli nyt tarve luoda sellaista mielikuvaa, että heilläkin on edullista. Varsinkin kun tällä viikolla oli pari muuta kampanjaa. XXL myi keskiviikkoon asti Winflo 5:sta hintaan 59,90€. Tuo on halvempi malli kuin Pegasus, mutta kun Stadium ei myy Winflota, niin eivät voi tuolla vastata, vaan ainoa, mitä voivat tehdä, on matchata hinta toisella tuotteella. Varsinkin kun Winflo on parempi/hienompi kuin aikaisemmin, joten sekin voi olla monelle kuluttajalle ”riittävän hyvä”. Keskiviikkona alkoi myöskin Hullut Päivät. Siellä ei nyt juoksijoille niin ihmeellisiä diilejä ole, vaan katalogissa juurikin samainen Winflo 5 maksaa 79,90€, mutta se vetää silti huomion Stockmannin suuntaan. Jos tällä viikolla ei asiakkaita käy ollenkaan, kun he menevät vain Hulluille Päiville, niin sekin on huono juttu. Stadiumista painotettiin, että kampanja on vain sunnuntaihin asti ja että kuluttajat ovat nykyään niin hintatietoisia, ettei vain jotain vanhoja malleja voi laittaa aleen. He haluavat nyt porukkaa myymälöihinsä. Jos kenkä ei tunnu jalkaan hyvältä, niin myyjä voi kääntää keskustelun johonkin toiseen malliin ja myydä paremman katteen kenkäparin tai vaihtoehtoisesti he, jotka ostavat Pegasukset, voivat samalla ostaa vaikkapa juoksuvaatteita, joissa on jälleen kerran se parempi kate. Viiden päivän tuollainen alennuskampanja on sisäänheittotuote tässä tapauksessa.
  • Vähittäiskauppa on Suomessa muuttunut
    Verkkokaupan mukaantulo ja erityisesti XXL:n tapa tehdä kauppaa laittamalla viikoksi tai välillä jopa yhdeksi päiväksi tai yöksi tietyt tuotteet hyvillä hinnoilla tarjolle tarkoittaa sitä, että markkinoinnista on tullut aggressiivisempaa. Tarkoitus on, että tuotteiden kiertonopeus paranee ja myydään enemmän volyymiä. Kokonaiskannattavuus on siinä liikkeessä tärkein asia, eikä se yhden tossuparin kate. Niinpä pitää miettiä, kuinka ihmisiä saadaan liikkeeseen ja kuinka heille myydään mahdollisimman paljon. Muutkin liikkeet ovat nyt havaitsemassa tämän ja näin ollen voi hyvinkin olla, että saamme jatkossakin nauttia hyvistä tarjouksista. Voin lähes varmasti sanoa, että niin tulee tapahtumaan. Tosin olen myös sitä mieltä, että tämän vuoden kaltaista tilannetta ei välttämättä enää nähdä. Stadium panosti keväällä todella paljon ja otti mielettömän määrän tossumalleja myyntiin. Heillä ei ollut minusta ikinä ollut niin hyvää valikoimaa. Nyt se on jo huonompi. Osin tietysti talveksi ei oteta niin paljon, koska juoksukenkiä menee silloin vähemmän, mutta osin kyse voi olla siitä, että panostettiin vähän liikaakin. Samoin varmasti moni Inter Sport joutuu katsomaan tarkasti sitä, kuinka paljon mitäkin mallia tilataan ensi vuodeksi, jos joku liikkui nyt huonommin kuin oli odotettu. Tilattiinko liikaa vai ei. Tarjouksia siis tulee jatkossakin, mutta en tiedä, tuleeko niin hyviä kuin mitä on ollut viimeisen kahden kuukauden aikana. Ehkä siinä oli hieman sitäkin, että kun ajateltiin, että Suomessa menee nyt taloudellisesti paremmin, niin kauppa käy paremmin, mutta niin suurta määrää lenkkareita ei kukaan ostanutkaan kuin mitä oli tarjolla.DSC_0805
  • Nike ”puskee” tuotteita myymälöihin
    Minulle kerrottiin, ettei Nike määrää hintoja ja en sitä ajatellutkaan. Silti minulla oli ja on yhä vähän sellainen tunne, että ehkäpä Nikella ajatellaan, että nyt kun heillä on mallisto kunnossa, niin yritetään puskea tossuja tarjolle mahdollisimman moneen paikkaan mahdollisimman montaa mallia. Tuntematta asiaa tarkemmin, tulee mieleen, että edellyttääkö merkki, että tietyt mallit on oltava valikoimassa. Sitten kun mitään ei viitsi tilata ihan mitätöntä määrää, niin kokonaismäärä on aika monta tossuparia, mitä ei pystytä tai osata myydä. Tässä voi olla sellainenkin ajatus taustalla, että kun Brooks tulee uudelleen markkinoille keväällä ja asics ottaa maahantuonnin omiin käsiinsä, niin saattaa alkaa tapahtua asioita ja Niken kannattaa olla proaktiivinen ja pyrkiä saamaan mahdollisimman paljon uusia Nike-käyttäjiä ennen kuin muutoksia alkaa tapahtua. Niinpä saattaa olla, että myyvät paremmilla ehdoilla, jos liike tai ketju tilaa tietyn kappalemäärän ja tietyn määrän eri malleja. Silloin se etu voi olla niin merkittävä, että osa pareista voi olla järkevää myydä jopa nollakatteella tai pienellä tappiolla. Eikä niitä halvalla myytäviä pareja kuitenkaan ehkä niin valtavasti ole. Ainakin Stadiumissa tuntuu netistä olevan moni väri jo nyt loppu, vaikka ne tulivat vasta eilen aleen ja myymälöissäkin saldot ovat joko keltaisella tai punaisella. Emmehän me edes tiedä, onko koko verkkokaupan varasto edes vapautettu aleen, vaan alennustuotteita saattaa olla tietty määrä ja sitten kun ne on myyty, ne on myyty.

Kuluttajalle nämä tarjoukset toki ovat erinomainen asia, mutta kokonaisuuden kannalta olisi hyvä, jos kenkiä myyvät liikkeetkin voivat hyvin. Niinpä elämme aika jänniä aikoja juuri nyt. Se tekee näistä juoksukenkämarkkinoiden seuraamisesta erittäin jännittävää. Uusia tuotteita uusissa väreissä tulee markkinoille koko ajan paljon ja myyjienkin täytyy olla nopeita reagoimaan, taitavia markkinoimaan ja hyviä myymään, jotta onnistuvat toimimaan kannattavasti. Mitä tulee sitten tähän yksittäiseen malliin eli Pegasus 35:een, niin jatkossa tuskin tulee enää näin suurta mallimuutosta vanhaan tuttuun menestysmalliin, mitä tänä vuonna tapahtui. Näin ollen välttämättä yhtä suurta markkinahäiriötä ei tule tapahtumaan. Minulle on sanottu suoraan urheilukaupasta, että kun kengästä tuli paremman näköinen, luultiin, että se myy entistä paremmin. Sitten se ei kuitenkaan sopinut kaikkien jalkaan ja osa ei siitä edes tykännyt, niin se myikin huonommin. Kysyntää ei siis osattu ennakoida, mikä johti siihen, että tavaraa oli liian paljon. Jatkossa ei ehkä niin ole.

Tämä nyt oma käsitykseni siitä, mitä tapahtui ja miksi niin suuria tarjouksia on uudesta kenkämallista nähty. Parin viikon sisällä julkaisen blogissani Pegasus 35 neljännesosaraportin eli 1000km kestotestin 250km väliraportin. Siitä saatte sitten tarkempaa käsitystä siitä, miltä ne kengät ovat oikeasti tuntuneet tähän saakka.

Mainokset