4500 km määrätavoite voi olla liian kova

DSC_8008-1376x774Eilen oli vähän huono päivä. En juonut kofeiinia sisältävää energiajuomaa aamulla, vaan sellaisen, missä oli vain aminohappoja ja vitamiinia. Iltapäivällä alkoi sitten väsyttää, enkä meinannut pysyä hereillä. Päätin, etten hae kahvia, sillä jos juon liikaa kahvia liian myöhään, niin se voisi pilata yöuneni. Yhtenä syynä väsymykseen oli tietysti varmaan se, että menin torstaina liian myöhään nukkumaan. Turha selitellä sitä sen enempää, vaan on parempi keskittyä treeniasioihin. Hain kaupasta Spriten ja pullaa, ajattelin niiden piristävän. Söin puolet pullasta ja päätin syödä puolet illalla salin jälkeen. Piristyinkin ehkä vähän ja jaksoin taas tehdä asioita. Sitten kello oli n. 18 ja päätin mennä salille.

Jalat tuntuivat kipeiltä torstain kyykyistä, mutta omituisinta oli se, kun tein juoksijan pallotreeniä, että koko muukin kroppa oli jotenkin huonossa vireessä. Ei se nyt varsinaisesti harmittanut, mutta ei se fiiliksiä nostanutkaan. Oli vähän sellainen fiilis, ettei huvittaisi juosta. Minulla oli ollut 25 päivän juoksuputki, jonka jälkeen pidin yhden lepopäivän ja sitten juoksin kolmeen päivään viime viikon päätteeksi 65 kilsaa. Sen jälkeen maanantaina lepoa, jonka jälkeen en treenannut paljon mitään. No okei tiistaina 6x800m, yht. 12 km, mutta sen jälkeen keskiviikkona ja torstaina tosi vähän, ainoastaan 10 ja 8 km lenkit. Yksi vaikuttava tekijä on tietysti ollut se, että kun on uudet kengät, niin on keskittynyt niiden analysointiin, eikä sitten siihen varsinaiseen juoksemiseen. Aikaa on mennyt vähän vääriin asioihin, jos miettii pelkästään kilometrien keräämistä. Eilen oli tarkoitus juosta enemmän. No ei se mitään, menin matolle juoksemaan. Alussa oli hyvä fiilis, mutta sitten 4-5km kohdalla tuli totaalinen kyllästyminen, enkä olisi halunnut juosta enää yhtään. Tuli sellainen fiilis, että haluaisin viikon loman juoksusta niin, ettei tarttisi juosta yhtään. Se ei ole vain oikein mahdollista, jos haluan saavuttaa sen 4500 km vuositavoitteen. Tavoite vaatii nimittäin yli 90 km viikkoja. Sen ei pitäisi olla vaikeata, kun tein joulukuusta pääsiäiseen joka viikko 90-120 kilsaa, usein selvästi yli 100. Nyt viime aikoina on ollut vähän tiukilla edes se, että saisin edes 90 km kasaan. Kun en kerran ole alkukuusta onnistunut keräämään oikeastaan yhtään hyvää, niin pitämällä viikko taukoa, jäisin aika pahasti jälkeen.

Kaiken huipuksi kurkkuni on vähän kipeä. Kurkun yläosassa sivussa on yksi kohta, joka on kipeä ja kipua on jotenkin myös kaulassa. Vähän tuntui, että saattaa olla jopa sen puolen korvassakin vähän kipua. Mietin tulenko kipeäksi. Teki mieli luovuttaa koko määrätavoitteen suhteen. Sitten yksi tuttu tuli juttelemaan juoksumatoista ja huomasin, että piristyin. Olin juossut hieman yli 5 min/km vauhtia ja kun lisäsin vähän vauhtia ja sain uutta ajateltavaa, huomasin, että juoksu sujuu paljon paremmin. Yksi psykologisesti huono juttu on vain se, että uudet matot pysähtyvät tunnin kohdalla, joten pysäyttää matto ja käynnistää se jälleen uudestaan. Se on sellainen asia, mitä ei kauhean usein viitsi tehdä. Niinpä nytkin vaikka juoksu kulki jo paremmin, lopetin 12,5 kilsaan ja 60 minsaan. Sen seurauksena ma-pe on kasassa vain 42,5 km, mikä on aika vähän ottaen huomioon, että minun pitäisi juosta selvästi yli 13 kilsaa keskimäärin joka päivä. Tällä viikolla en aio ottaa sitä kiinni juoksemalla kahta pitkää lenkkiä viikonloppuna kuten tein viime viikolla.

Tästä tulee siis tavoitetta vähäisempi viikko määrän suhteen ja alan oikeasti miettiä sitä, että onko tavoite ylipäätänsä mahdollinen, jos treenaan vain kerran päivässä ja pidän silloin tällöin lepopäiviä. Mulla on niin paljon hommia yhden teorian tekemisessä muutenkin, että kun illalla menen juoksemaan, olen usein ainakin henkisesti aika väsynyt. Niinpä määrää saisi kyllä helpommin, jos juoksisi kahdesti päivässä, mutta viitsiikö sitä sitten ottaa kahdet juoksukamat mukaan jne. Se on jotenkin tosihankalaa, enkä ole tottunut siihen, että en aloittaisi hommia heti aamusta, vaan kävisin ensin lenkillä. Jos kotona olisi matto, niin sitten voisi juosta muutaman kilsan ennen aamupalaa, muuten se tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

Jos en saa 4500 km kasaan, niin sitten en saa. En oikeasti jaksa ottaa siitä suurempaa stressiä.

Mainokset