Treeniviikko – syysmasennus?

dsc_5133-1376x774.jpgInhoan syksyä ehkä kaikista eniten. Se on jonkinlaista luopumisen aikaa. Onneksi tänä vuonna ei ole satanut sillä tavalla, mitä viime syksynä satoi ja alkusyksy oli verrattain lämmintä, mutta onhan nyt lopun merkit taas nähtävillä. Siinä missä kaksi viikkoa sitten oli vielä hieno ruska, viikko sitten täräytettiin lokakuun lämpöennätyksiä tauluun, niin tänään oli enää vain kylmää ja tuulista, puiden lehdet puolestaan olivat lähes kokonaan jo maassa. Se ei nostanut fiiliksiä. Nyt se harjoittelu menee koko ajan haastavammaksi ja vasta joskus vapun maissa on sellainen fiilis, että tästä noustaan taas. Varsinkin sinkuille nämä vuodenajat ovat vähän haastavia, kun ei ulkona huvita tehdä oikein mitään, eikä ole seuraa samalla tavalla kuin seurustelevilla jne. Viime aikoina on ollut siis kova väsymys, mutta se ei ole ollut pelkästään henkistä, vaan myös fyysistä. 25 päivän treeniputki tuossa aiemmin taisi viedä kropan koville. En nukkunut ja palautunut riittävästi. Pari viimeistä viikkoa onkin olleet hieman rankempia kuin aiemmat.

Oli tässä viikossa hyvääkin, uudet testikengät nimittäin, joista toisissa postauksissa olen maininnutkin. Juoksukengät ovat yksi asia, joka tässä lajissa kiinnostaa nykyisellään eniten ja olen ollut mielissäni, kun olen kuullut tapahtumissa kuten Helsinki Marathonilla ja Vantaan Maratonilla, että ihmiset lukevat postauksiani. Olen saanut positiivista palautetta ja se tuntuu hyvältä. Eihän siinä tavallaan mitään järkeä työmäärän suhteen ole investoida niin paljon aikaa johonkin kenkäasioihin, kun voisi vaihtoehtoisesti mennä kauppaan ja ostaa sellaiset kengät, mitkä tietää itselle sopivan, mutta tämä nyt on muodostunut tietyllä tavalla harrastukseksi. Jos ja kun se harrastus tuottaa mielihyvää, niin teen sitä.

Yhteenveto viikosta:
ma: lepo. Edelliset 3 päivää sisälsivät 65 kilsaa juoksua, joten halusin pitää breikin. Imuroin kotona ja saunoin
ti: 12km matolla sis. 6x800m at 3.32 min/km 400m palautuksin at 5 min/km. Alla coretunti 30 min ja pari vikaa vetoa olivatkin jo aika rankat. Nike Zoom Elite 9
ke: 10 km matolla at 5.01 min/km. Alle yläkropan punttitreeni ja sitten eka testilenkki uusilla Skecherseillä. Edellisen päivän vetojen takia en voinut juosta kovempaa. Skechers GOrun Ride 7
to: 8 km matolla at 4.55 min/km. Tein alle jalkoja, erityisesti kyykkyjä. Sitten soudin ihan muutaman minuutin ja juoksin kasin. Ihan ohipäivä siinä mielessä, että 4-5 km paikkeilla tuli jo fiilis, ettei huvita, haluan kotiin. Skechers GOrun Ride 7
pe: 12,5 km matolla at 4.48 min/km. Alle juoksijan pallotreeni ja sitten matolle. Meinasi kyllästyttää samalla tavalla kuin torstaina, mutta sitten yksi tuttu tuli hetkeksi juttelee, jonka jälkeen piristyin ja loppu meni hyvin. Olisin voinut juosta pidempäänkin, mutta olin luvannut testata yhden ominaisuuden matosta. Kun se oli tehty, menin kertomaan, mitä tapahtui ja sen jälkeen lähdin saunomaan. Skechers GOrun Ride 7
la: 12 km ulkona at 5.00 min/km. Ulkona Skechersit tuntuivatkin toimivan. Aamulla ennen lenkkiä olin miettinyt, että oispa himan lähellä kunnollinen kuntorata (Larun radalla mäet liian jyrkkiä, ei siellä oikein voi juosta), sillä olisi tehnyt mieli juosta vähän mäkisemmässä maastossa. No teinkin sen sijaan vähän eri vauhteja kokeilevan tunnin lenkin. Ei tuullut, aurinko paistoi, fiilis oli aika jees. Skechers GOrun Ride 7
su: 31,9 km pitkis at 5.15 min/km. Tänään ei ollut mitään fiilistä juosta kovaa. Jalat edelleen vähän kipeät puntista. Oli todella viileä keli ja tuuli kovaa, tummat pilvet vaanivat, mutta ei satanut. Skechersit tuntuivat toimivan ihan hyvin pitkikselläkin, mutta mieli oli apea, enkä jaksanut juosta kovempaa. Skechers GOrun Ride 7
Yhteensä: 86,4km juoksua, 30 min coretunti, salia muutamana iltana ja vajaat 30 km kaupunkipyöräilyä.

Alkuviikko oli tosiaan todella huono, kun ma-to kertyi vain 30 kilsaa, mutta loppuviikko pelasti taas jollain tavalla kokonaisuuden. Määrää tuli ihan jees, vauhteja ei niinkään.

Mainokset