Auto 2018: Millä fillari mukaan autoon?

Juoksija on ensisijaisesti juoksija, mutta oheisharjoittelun, mahdollisen triathlon-harrastuksen ja myös muiden syiden vuoksi sitä saattaa hankkia pyörän. Jotta pääsee ajamaan vähän eri mestoissa, sitä voi ajatella pakkaavansa sen fillarin autoon ja ajavansa sinne, missä pyöräilyä voi harrastaa. Yritin ottaa Auto 2018 -näyttelyssä vähän selvää, mitä vaihtoehtoja on tarjolla.

PYÖRÄ TAKAKONTISSA

DSC_8509-1376x774Aikanaan 2000-luvun alussa itselläni oli Chrysler PT Cruiser, joka oli sellainen minivan. Kun siinä käänsi penkin nurin, tuli aikalailla suht korkeata tilaa. Siihen aikaan minulla oli maastopyörä ja se kulki kyllä mukana siellä auton sisällä. Olettaen tietysti ettei se ollut kurainen. Nyt ajatuksena, kun fillarin kuljetusta pohdin oli se, että pyörä voi olla likainen, eikä sitä ole kiva silloin laittaa autoon. Toki keli voi olla hienokin, jolloin pyörä ei likaantuisi. Toisaalta silloin on oltava kyllä tosi tarkkana ketjujen kanssa. Olen saanut muutaman kerran vaatteenikin likaiseksi maantiepyörää nostaessani, joten kyllä minä vähän vierastan pyörän kuljettamista auton sisällä. Volkswagenin osastolla siitä huolimatta maahantuojan edustaja ehdotti Volkswagen Arteonia autoksi, joka sopii sellaiselle juoksijalle, joka haluaa pyörän mukaan. Takakontti on kuulemma niin iso. Se todellakin saattaa olla niin. Ainakin, jos penkkejä kaataa, niin fillari mennee sinne. Suurissa maastureissa ja tila-autoissa pyörä kulkisi myös sisällä.

PYÖRÄ KATOLLA

DSC_8357-1376x774Land Rover Discovery Sportissa pyörä oli laitettu katolle. Tuossa tulee pakostikin sellainen ajatus, että katolla kuljettaminen on pitkiä reissuja varten, eikä niin, että ajan puoli tuntia johonkin, mistä lähen pyöräilemään. Se nimittäin tuntuu jotenkin niin isolta operaatiolta laittaa telineet katolle ja pyörä sinne. Tässä tapauksessa se auto oli niin korkea, etten ilman tikapuita edes ylettäisi pyörää sinne nostamaan. Tosin en löytänyt sieltä osastolta ketään, joka olisi osannut minulle selittää tämän, kuinka pyörä sinne laitetaan, mutta noin yleisesti ottaen se on mahdollista, mutta hankalan kuuloista ainakin sellaiselle henkilölle, joka usein pyöränsä mukaansa pakkaa.

PYÖRÄ VETOKOUKUSSA

thule1Odotin, että messuilla olisi ollut Thulen osasto, jossa olisi ollut suksiboxeja ja fillaritelineitä, mutta näin ei ollut. Sen sijaan havaitsin, että autoissa on nykyään jo takakontin napista esille kääntyviä vetokoukkuja. Mm. Skoda Suberb Sportlinessa oli näin ja lisäksi tavaratilassa oli taskulamppu helpottamassa turaamista. Näin ollen siihen saisi sellaisen telineen, jossa pyöriä kulkisi. En kuitenkaan nähnyt sellaista livenä, joten en päässyt kysymään, kuinka kätevästi pyörän saa tuollaiseen kiinnitettyä. Jäänee joskus myöhemmin selvitettäväksi. Tämä on kuitenkin noin ennalta-ajateltuna yksi mahdollinen ratkaisu.

PYÖRÄ AUTON TAKAOSASSA KIINNI

thule2Kevyempi vaihtoehto olisi teline, joka tulee auton takaosaan. Sehän kuulostaa kätevältä, jos henkilöllä on kevyt maantiepyörä. Ongelmana on vain, etten ole millään kokeilemallani automallilla löytänyt Thulelta yhteensopivaa telinettä eli onko se nyt niin, että niitä saa vain Volvoon. Lisäksi huolettaa se, löystyvätkö osat ja tiivisteet ja naarmuttaako tuollainen systeemi autoa. Sitä ei oikeasti tiedä, kun ei ole kokemusta, eikä messuilla ollut osastoa, jossa siihen tuotteeseen olisi voinut perehtyä. Se voi vaikuttaa kyllä henkilön autovalintaan, jos juuri sille mallille on saatavilla tuollainen teline.

Tämä pyörän kuljetusasia jäi nyt vähän pannukakuksi. Asiaa pitää selvittää myöhemmin enemmän.

Mainokset