Auto 2018: Pettymykset

Kerroin aiemmin blogissani, että Auto 2018 oli hyvä autonäyttely. Se ei kuitenkaan ollut kaikilta osin hyvä, vaan parantamisen varaakin jäi ja kuten Jorma Uotinen sanoi eilen Efter Niossa, niin kannustaminen ei ole pelkkää kehumista. Puutteesta mainitseminen on myös kannustamista, koska sillä tavalla sä voit sitten edistyä, kun sä tiedät, missä on jotakin korjattavaa. Uotinen sanoi myös, että hänellä on ollut koreografioissaan millimetrin vaatimus eli jokainen millimetri on arvokas. No itse en lähde millimetrejä halkomaan, eikä mitään täydellistä suoritusta tarvitse tehdä, mutta kyllä totuus on silti se, että tuolla messuilla oli paljon korjattavaa. Merkit olisivat voineet esiintyä edukseen tekemällä jotain asioita toisin, mikä näkyisi myöhemmin myyntiluvuissa positiivisesti. Niinpä otan nyt noita puutteita tai messujen pettymyksiä tässä esille.

  • Poissaolijat Volvo ja Tesla

dsc_8364-1376x774.jpgVolvo ei ollut mukana kaksi vuotta sitten, eikä ollut nytkään. Hämmästyin kun asia oli niin. Oli jopa pakko tarkistaa ko. asia ja kysyin Iltalehden Pentti Rönköltä Lehdistökeskuksessa, onko tosiaan niin, ettei Volvo ole mukana ja hän vahvisti sen. Täytyy sanoa, että onneksi Volvo ei voittanut Vuoden Auto 2019 – titteliä., kun se ei vaivautunut olemaan edes mukana. Joku toinen sanoi, että Volvo on sitten yksinoikeudella venemessuilla. Se ei kyllä oikeasti lämmitä niitä 27000 kävijää, jotka kävivät nyt autonäyttelyssä, että Volvo on talvella venemessuilla, jos olisi halunnut verrata vaikkapa XC40 katumaasturia kilpailijoihin tai nähdä sen uuden V60 -farmarimallin.

Tesla ei ollut myöskään esillä muuten kuin sisäänkäynnin yhteydessä olevalla OP:n osastolla. Siinä aulassa oli tosiaan mainosständi, jossa kerrottiin, että OP:lla on leasing sähköautoihin. Siinä oli Tesla X. En käynyt ko. autoa edes katsomassa, koska se ei ollut sen automerkin osasto. Olisin halunnut nähdä uuden Tesla 3:n, vaikka se ei olekaan vielä Euroopassa myynnissä tänä vuonna. Voi olla nimittäin niin, että tämä autonäyttely on jatkossakin vain joka toinen vuosi ja silloin se olisi pitänyt tuoda näytille nyt. Minua olisi kiinnostanut nähdä livenä ne tilat ja erityisesti se, miten se auto on valmistettu, ts. onko se niin vaatimaton kuin mitä jotkut antavat ymmärtää.

  • Hallin layout syrji nyt joitain merkkejä

Jostain syystä kaikkien automerkkien osastot eivät ole vierekkäin, vaan kun tulee (pylväistä päätellen) jonkinlainen väliseinän paikka, niin siinä on kaikkea sälää kuten autokorjaamoiden, Tekniikan Maailman jne. osastoja ja autot jatkuvat sitten toisella puolen. Ne osastot, jotka ovat siellä takana, jäävät paitsioon. Siellä oli paitsi luxusautoja Ferraria, Lamborghinia, Bentleya ja Maseratia myyvä yritys, niin sen lisäksi KIA, Mitsubishi, Toyota ja Lexus. Olen varma, että kävijämäärät sillä puolella olivat alhaisemmat, kun ihmiset eivät oikeasti löytäneet sinne niin helposti. Koeajajat toki löysivät, mutta eivät muut. Minusta se pitäisi rakentaa eri tavalla. Siihen taitekohtaan, missä on ne pylväät, pitäisi tulla esimerkiksi lapsille joku autorata ja sen lisäksi vaikkapa kahvila ja autojen pitäisi jatkua heti toisella puolella. Huolto- ja muut kojut pitäisi olla hallin seinien vieressä. Jokainen neliömetri maksaa messuilla saman ja kun olen ollut itsekin näytteilleasettajana Messukeskuksessa, niin täytyy sanoa se, että toisilla on huomattavasti parempi ”onni” osaston sijainnin suhteen kuin toisilla ja tällainen, ettei anneta edes samanlaista mahdollisuutta tekemällä siihen väliin sellainen säläosastojen sarja, on aivan dorkaa.

  • Opel näytti vaatimattomalta

dsc_8381-1376x774.jpgOpelilla oli iso osasto keskeisellä paikalla, mutta materiaaliltaan se oli vaatimaton. Harmaa matto ja kaikki muukin selvästi vaatimattomampaa, kun vertaa vieressä olevaan hienoon Skodan osastoon, jossa oli levyistä tehty lattia, esillä pari konseptiautoa ja tyylikkäästi pukeutuneet nuoret esittelemässä autoja, niin olihan se kontrasti melkoinen. Opel antaa ymmärtää mainoksissaan, joissa esiintyy esimerkiksi Liverpoolin manageri Jürgen Klopp ja huippumalli Claudia Schiffer, että merkki pyrkii olemaan yhä enemmän premiumtuote. Puhuvat business classista ja mainostavat, että heillä on sellaisia ominaisuuksia autoissaan, jotka ovat enemmänkin premiumtuotteiden ominaisuuksia. Nyt sitä ei näkynyt ollenkaan. Katsoin vähän mallistoa, niin se Mokka X näyttää jo nyt vähän vanhalta, vaikka alun perin oli kivannäköinen. Crossland X puolestaan oli aika nihkeä sisältä kangaspenkkeineen. Jälkeenpäin tajusin, että Insignian tilat jäi kokonaan katsomatta. Sehän on se malli, mistä ne puhuvat, että olisi lähes ”loistoauto”, joten olisihan se täytynyt katsoa, mutta osaston vaatimattomuuden vuoksi en siellä viihtynyt. Ainoa hyvä heillä oli sellainen rata pienille lapsille. Näin ollen lapsiperheet sinne varmasti mielellään tulivat, mutta en näe, kuinka se realisoituisi kaupoiksi. Lapsilla on kivaa messuilla, mutta he ovat niin pieniä, etteivät osaa yhdistää sitä kokemusta siihen, minkä merkkisellä autolla heidän isänsä tai äitinsä ajaa. Opel, panostakaa siis osastoon enemmän, jotta se vastaisi sitä viestiä, mitä haluatte itsestänne välittyvän.

  • Renaultin ja SEATin värit

DSC_8418-1376x774Kaksi vuotta sitten SEATilla oli todella hyvä osasto. Uusi Ateca oli näyttävästi esillä ja sai hyvin huomiota. Valitettavasti autojen toimitusaika oli jotain vuoden. Kai sitä on Suomeenkin hyvin myyty, mutta minä en kyllä niitä ole liikenteessä nähnyt kuin pari kappaletta. Euroopassa merkki myy hyvin ja on noussut voitolliseksi. Niinpä nyt olisi voinut olla iskun paikka. Se voi olla vähän halvempi kuin Volkswagen ja jos se on kerran hyvä, niin kaupan pitäisi käydä. Nyt mokasivat valitettavasti rumilla väreillä. Katumaasturit näyttivät useilla muilla merkeillä paremmilta.

Renaultilla oli vähän sama juttu. Siinä missä ranskalaisista Peugeot ja Citroën olivat esillä näyttävästi, niin Renaultin osasto oli vähän vaisu. Kadjarin pitäisi olla vaihtoehto sisarmerkin Nissan Qashqaille, mutta siinä missä Nissan oli esillä hienolla sinisellä autolla viimeisen päälle varusteltuna, niin Renault oli myrkynvihreä kuten joku R11 tai R12 70-luvulla ja sisämateriaalitkin oli vaatimattomammat. Kaiken kruunasi se, että myyjillä/esittelijöillä oli ruskeat paidat. Ranskalainen tyyli tai muoti ei näkynyt missään.

  • Hupparijätkät Toyotalla ja Nissanilla

Toyotan ja Nissanin osastoilla henkilökunnalla oli hupparit. En ymmärrä sitä. Okei niissä luki jotain hybridistä tms. ympäristöystävällistä sanomaa, mutta en silti tajua sitä. Se ei ollut minusta tuossa tapahtumassa ammattimainen tapa esiintyä. Hupparit olisivat sopineet tempaukseen hiihtokeskuksessa, ei tuonne. Kontrasti oli valtava, kun vertaa joihinkin toisiin osastoihin. Esim. FIATin, Alfa Romeon ja Jeepin osastolla kaikilla oli siistit vaatteet. Joko puku tai irtohousut, blazer ja kravatti. Siitä tuli sellainen tunne, että ovat kuin tyylikkäitä italialaisia kuten myymänsä tuotteetkin. Skodan osastolla puolestaan nuorilla esittelijöillä oli myöskin irtohousut ja blazer sekä sen lisäksi kaikilla samanlainen valkoinen t-paita alla, jossa oli joku teksti, josta en kyllä tiedä, mitä siinä luki, mutta joka tapauksessa he olivat hyväkäytöksisiä, siistejä nuoria kaikki. En väitä, että Nissan ja Toyota olivat ainoita osastoja, joissa pukeutuminen oli omituista, vaan kyllä esim. Renaultin ruskeat paidatkin ihmetyttivät, mutta silti: en tajua hupparimeininkiä

  • Hyundai jäi lähtötelineisiin

dsc_8401-1376x774.jpgHyundailla oli osasto hyvällä paikalla ja esillä paljon autoja, mutta kokonaisuudesta puuttui joka osa-alueelta vähän jotain. Kona on uusi malli, jota olen pitänyt todella kiinnostavana Qashqain haastajana. Koeajoraporteissa ja muissa on kerrottu, kuinka se hieno se on sisältä vähän paremmilla varusteilla kaksi värisine penkkeineen, jossa on nahassakin värikkäitä tikkauksia jne. Mitään tuota ei nähty messuilla. Autot eivät olleet niin makeita kuin mainoksissa. Toki sitä ehkä ajatellaan, että suurin osa asiakkaista ostaa halvemman varustelun, mutta se on samantekevää. Messuilla verrataan merkkejä toisiinsa ja katumaastureissa Qashqaihin. Jos Nissan näyttää paremmalta kuin muut, kun autoihin tutustuu, niin silloin niiden muiden merkkien on vaikea haastaa sitä Nissania. Lisäksi Konassa oli nyt hyvin omituiset värit. Ne olivat sellaisia pastellivärejä, joista itselläni tuli mieleen, että kyse on vain pohjamaalista. Sen lisäksi heillä oli aika hyvin esillä täyssähköautovalikoima, mutta niissä autoissa ei ole minusta se keula oikein hyvännäköinen.

  • Yksivärisyys eli kaikki autot samanvärisiä

dsc_8371-1376x774.jpgToyota ja Lexus olivat kaikki valkoisia, Skodalla puolestaan oli koko rivistö punaisia autoja. Tämä, että kaikki autot ovat samanvärisiä, on jonkinlainen tehokeino, jonka vaikutus on kyseenalainen. Mercedes-Benz käytti sitä joskus 90-luvun lopussa, jolloin olivat mukana formuloissa ns. hopeanuolilla ja messuille tuotiin sitten kaikki autot hopeanvärisinä. Ne laitettiin esille vieläpä sillä tavalla omituisesti jonoihin, jolloin osasto näytti siltä kuin autot olisi ajettu vaikkapa lossiin. Se ei toiminut silloin, eikä se toiminut nytkään. Toyota varmaan ajatteli, että kun kaikki on valkoisia, viestitään sitä puhtautta, mitä hybridit päästöjen osalta erityisesti kaupungeissa tuovat mukanaan, mutta ei se ajatus toimi. Siellä on hemmetin hyviä värejä saatavilla esim. C-HR:ään ja jos se olisi ollut sininen kuten Volkswagen T-Roc tai Nissan Qashqai olivat, tilanne olisi ollut ihan eri. Skodan punainen rivistö puolestaan antoi sellaisen vaikutuksen, että kaikki on ns. samaa paskaa. Kun katsoin ensimmäiseen autoon sisään ja se oli vähän ankea, ajattelin automaattisesti, että kaikki ovat samaa. Seuraavana päivänä huomasin, että jukolauta Suberb Sportline olikin yksi messujen parhaista autoista. Siis viimeisen päälle hieno sisustus ja hyvät tilat. Hintaa olikin 62000 euroa, mutta ei se välittynyt siitä punaisesta ulkomuodosta. Joku voi haluta senkin auton punaisena, mutta jos halutaan tuoda esille, että se on todellinen premiumversio, niin haloo, joku muu väri kehiin.

  • Alfa, FIAT, Jeep -osaston tyhjyys

dsc_8536-1376x774.jpgFIATia, Alfa Romeota ja Jeepiä maahantuova organisaatio oli saanut osaston hyvästä paikasta seinän viereltä. Erityisen hyväksi sijainnin teki se tosiseikka, että se oli Mercedeksen vieressä. Näin ollen premiumautojen ostajat liikkuivat niillä main. Osasto jäi vain tyhjän oloiseksi. Heillä on tällä hetkellä se tilanne, että uusien päästömittausten mukaisia autoja ei ole maassa ja vanhat myydään pois alennuksilla. Se on hyvä juttu, että on tarjousautoja, sillä se antaa porkkanan kokeilla mahdollisesti uutta merkkiä, kun se hinta on hieman halvempi ja sitä kautta todella kilpailukykyinen. Kääntöpuolena on sitten se, että kun niitä autoja ei ole enää niin paljon, niin valinnanvaraa messuille ei tainnut kauheasti olla. Siitä huolimatta siellä olisi pitänyt olla enemmän autoja, koska tilaa oli niin paljon. Erityisesti katumaastureiden takana oli todella paljon tyhjää ennen seinää. Kun vertaa kuinka paljon autoja Mersulla oli ja kuinka monta pelkästään A-sarjalaisia oli, niin osastolle olisi voinut ihan hyvin laittaa muutaman FIAT 500:n. Samaten se heidän infotiskinsä oli aivan väärässä paikassa käytävän vierellä. Se olisi pitänyt olla seinän vieressä ja se olisi voinut olla vaikkapa italialainen kahvila tunnelmaltaan. Takana seinällä olisi voinut roikkua julisteet/taulut, jossa toisessa olisi ollut Alfa Romeon formula 1 -auto (koska Kimi menee talliin ensi kaudella) ja toisessa Ronaldo Juventuksen paidassa (koska heillä on paidassa Jeep-mainos). Nyt osasto jäi vähän pliisuksi. Kiva tosin, että olivat mukana, koska kaksi vuotta sitten eivät olleet ja Alfat olivat mielestäni messujen ehdotonta parhaimmistoa. Stelvion nostaisin messujen top 3 -autoksi.

  • Mini ja BMW, osasto liian pieni

DSC_8454-1376x774Pari vuotta sitten heillä ei ollut juuri mitään. Nyt vähän enemmän, mutta jos vertaa kilpailijoihin, niin olihan tuo kirjaimellisesti miniosasto. Bemarilla toki esillä erittäin kiinnostava uusi 3-sarja, samoin vitossarjalainen oli esillä hybridinä hienossa sinisessä individual-värityksessä, mutta farkkuja ei tainnut ollenkaan, eikä katumaastureistakaan nähty kuin X5. Siellä useita urheiluautoja, mutta ei siis oikeasti sellaisia, joita asiakkaat voisivat itselleen valita. Jotenkin antoivat todella paljon tasoitusta Mersulle ja Audille tässä mielessä.

  • Autojen varustelu noin yleisesti ottaen

Tässä oli kaikista eniten hajontaa. Osa merkeistä oli tajunnut tuoda autoja esille, joissa oli hyvä varustelu. Kaikki eivät olleet niin tehneet. Esim. Fordilla sanovat, että esimerkiksi Fiesta myy nyt hyvin varusteltuna Vignale-mallina. Silti esimerkiksi kaikki uudet Focukset olivat jollain perusvarustuksella aika ankeilla kangaspenkeillä. Esimerkiksi työsuhdeautoilijoilla on yleensä joku raja, paljonko auto saa maksaa. Moni ei tarvitse isoa autoa, joten voi valita vähän pienemmän, mutta ottaa sen varusteltuna. Esim. joku Qashqain kokoinen katumaasturi voi maksaa vähän yli 20000 euroa, mutta vähän tehokkaammalla moottorilla, automaatilla ja paremmilla varusteilla se voi maksaa 40000€. Tämä sopii silti monelle yritysauton hankkivalle. Minua ihmetyttää vähän se, etteivät kaikki merkit tätä havaitse. Monelle ihmiselle on tärkeätä, millainen se auto on sieltä sisältä, kun he viettävät itse kuitenkin sen ajan siellä auton sisäpuolella. Niinpä jos ei ole varusteltua versiota esillä ollenkaan, merkistä tulee sellainen kuva, että se on vaatimattomampi kuin kilpailijamerkki on.

Yleisesti ottaen siis hyvät messut ja esillä oli paljon mielenkiintoista, mutta tosiaan pieniä detaljeja, jotka olivat pettymyksiä.

Mainokset