Auto 2018: sähkö- ja hybridiautot

dsc_8401-1376x7741.jpgOletko sinä jo siirtynyt ympäristöystävälliseen autoiluun tai harkitsemassa täyssähköauton, pistokehybridin tai vastaavan hankintaa? Kun lähdin Auto 2018 -näyttelyyn, ennakkokäsitykseni oli se, että tämä näyttely tulisi olemaan sähköautojen esiinmarssi. Totuus oli kuitenkin se, että ne jäivät vähän kuriositeetiksi. Suurin osa autonostajista eivät ole vielä valmiit hyppäämään sähkökelkkaan.

dsc_8512-1376x774.jpgKaupunkiajossa sähköauton, pistokehybridin tai jopa ajossa latautuvan hybridin edut ovat kiistattomat. Polttoaineen kulutus olisi kaupunkiajossa polttomoottorilla ajettaessa korkea, joten on kätevää, jos juuri nimenomaan kaupungissa voi ajaa sähköllä. Lisäksi ei tule mitään päästöjä huonontamaan kaupungin ilmaa. Erityisesti dieseleiden tuottamat typpidioksidipäästöt ja pienhiukkaset ovat vaarallisia. Keski-Euroopassahan ollaan jo kieltämässä kaupungeissa vanhempien dieselautojen käyttö noiden päästöjen vuoksi. Tutkimuksen mukaan jo aika pienetkin päästöt lisäävät sydänkohtauksen riskiä ja aiheuttavat vaurioita hengityselinten kudoksille ja verisuonille. Erityisen paha tilanne on talvipakkasilla. Juoksijat liikkuvat paljon tuolla ulkona lenkeillään, joten heillä on aika suuri intressi olla tuottamatta niitä päästöjä omassa ajossaan. Näin ollen dieselautoilu kaupungissa on aika no go. Se ei välttämättä tarkoita, että ihmisen kannattaa hankkia sähköauto, vaan kaupungissa voi ylipäätänsä vähentää autoilua ja mennä kävellen, fillarilla tai julkisella liikenteellä. Toki pienet kaupunkiautot kuten Smartit voisivat olla aina sähköllä toimivia. Kysymys on siinä sitten kustannuksista. Sähköautojen hinnat pitäisi saada laskemaan.

dsc_8523-1376x774.jpgJos on mahdollista ladata autoa sekä kotona että työpaikalla, niin silloin sähköauto- ja pistokehybridi alkavat olla jo aika hyviä vaihtoehtoja. Se näkyykin rekisteröinneissä. Monella yrityksellä on työsuhdeautojen suhteen päästöraja, jonka alle valittava auto pitää mennä. Tällöin ainakaan vähän isommalla moottorilla varustettu perinteinen polttomoottoriauto ei näitä rajoja täytä. Sen sijaan pistokehybridit täyttävät kirkkaasti. Niinpä erityisesti suurimpien ja kalliimpien henkilöautojen ja katumaastureiden kauppaa on vauhdittanut hybriditarjonta. Autovero jää sen verran alhaisemmaksi, että se mahdollistaa tuollaisen auton hankkimisen, mikä muutoin korkeiden verojen vuoksi jäisi kokonaan hankkimatta. Esim. uutta Porsche Cayenne E-hybridiä rekisteröitiin Suomeen elokuussa ennätykselliset 93 kappaletta, mikä on huikea lukema tuon kokoiselle luxuskatumaasturille. Samoin BMW:n, Mercedeksen ja Volvon vastaavat pistokehybridit myyvät hyvin. Herää vain kysymys, ostetaanko nämä autot aina oikeasti sellaiseen käyttöön, että latausmahdollisuutta hyödynnetään vai tekeekö osa niin, että ottavat ainoastaan verohyödyn ja ajavat bensalla kuten ennenkin. Ainakin Britanniassa latauskaapelit ovat monella jääneet käyttämättä ja voi kuvitella, että jos henkilö asuu kerrostalossa ja pysäköi autoansa jonnekin kadunvarteen, niin ei latausmahdollisuutta kovinkaan usein tule vastaan.

dsc_8459-1376x774.jpgSuomessa hallituksen hyväksymän kansallisen ilmasto- ja energiastrategia pitää sisällään päästöjen merkittäviä vähennyksiä ja on pyrkimys kohti sähköautoja. Ministeri Orpo on esimerkiksi puhunut autoverojen poistamisesta sähköautoilta. Muita tärkeitä asioita ko. ajoneuvojen yleistymiseen on mm. latausverkoston kehittäminen. Sitran raportin mukaan tarvitaan 100 tuhatta julkista latauspistettä. Nythän ongelma on se, että sähköauto ei ole yleensä kovinkaan järkevä valinta pitkälle matkalle, koska niiden lataaminen on melko hidasta ja latauspisteitä on vähän. Jos sellainen löytyy, se voi olla varattu. Esimerkiksi kun Ilta-Sanomat ajoi tämän kuun alussa Opelin uuden sähköauton Amperan Oslosta Tukholman laivarantaan, matka-aika oli tuplat normaaliin polttomoottoriautoon verrattuna. Aika harva haluaa ympäristönsuojelun vuoksi käyttää aikaansa noin paljon ylimääräiseen, jos joutuu enemmän maantiellä ajamaan. Se vaatii siis tässä vaiheessa jonkinlaista pioneerihenkeä omistaa sähköauto verrattuna siihen, että autoilisi suhteellisen vähän kuluttavalla bensiini- tai dieselautolla.

dsc_8450-1376x7741.jpgSitran raportin mukaan 2030 Suomessa pitäisi olla jo 800000 sähkö- ja hybridiautoa. Minusta se on mahdollista, kun tekniikasta tulee edullisempaa, latausverkosto paranee jne. Sen sijaan tällä hetkellä se ei ole vielä minusta suurten massojen ratkaisu. Messuilla oli toki esillä mm. Volkswageneiden sähköautot, koska samalla mainostivat myöskin Keskon latausverkostoa, jota ollaan rakentamassa suurten markettien yhteyteen. Samoin uusi Hyundai Kona ja Ioniq olivat esillä kuten myös edellä mainittu Opel Ampera, Nissan Leaf, VW e-Golf, Audi e-tron ja muutama muu täyssähköauto. Pistokehybrideitä ja perinteisempiä hybrideitä oli esillä selvästi enemmän. Useimpien autonostajien listalla se käyttövoima ei ollut kuitenkaan vielä tässä näyttelyssä se ykkösasia, vaan katsoivat millainen auto on tiloiltaan, ulkonäöltään ja hinnaltaan. Vasta sen jälkeen tuli esille polttomoottorille vaihtoehtoiset käyttövoimavaihtoehdot. Erityisesti ns. tavallisissa perheautoissa niiden merkitys ei ole vielä kovinkaan suuri. Asiat tulevat toki muuttumaan hitaasti, mutta varmasti, mutta sanoisin, että aika harva juoksijakaan vielä tässä vaiheessa sähköauton hankkii.

Mainokset