Olin 1. krt Body Attackissa sitten kevään, jalat tulivat kipeäksi

dsc_9097-774x1376.jpgRyhmäliikunnassa on sellainen hankala puoli, että aina kun tulee uusi kausi, niin aikataulut muuttuvat. Uudet aikataulut eivät ehkä sovikaan omaan aikatauluun, joten siellä tunnilla ei oikein voikaan enää käydä. Niin tapahtui omalla kohdallani Body Attackissa. Viime vuoden Attack oli keskiviikkona klo 18.30 ja sitä veti vuorotellen kaksi ohjaajaa, jotka olivat monet hyviä. Toinen jopa Suomen Attack-kouluttaja, joten hän oli todella hyvä ohjaaja. Kausi loppui toukokuun loppuun ja ko. tunnit olivat kesän tauolla. Kun syksy koitti, niin se tunti olikin tuntia myöhemmin 19.30 ja ohjaajana sellainen, mistä en pidä. Päätin, etten siellä viitsi käydä. Toinen näistä entisistä ohjaajista veti puolestaan tuntia perjantaisin, mutta se on jo klo 17.20, eikä niin aikaisin oikein minulle käy. Niinpä en ole käynyt kertaakaan tunnilla ennen eilistä. Päätin nimittäin jo aiemmin viikolla, että nyt menen sinne tunnille, on se sitten liian aikaisin tai ei.

Ennen kuin mennään kokemuksiin, niin täytyy sanoa Björn Borgin paidan olevan hyvä myöskin kovemmalla intensiteetillä tehtävään ryhmäliikuntaan. Monesti on tuntunut, että siellä pitää olla hihaton paita, samoin kuin kovemmissa juoksumattotreeneissä, sillä muuten hiki lentää liikaa. Tämä Borgin paita on kuitenkin sellainen, että se jotenkin imee sen kosteuden itseensä, eikä märkää tule lattialle niin paljon. Se ei ole myöskään kuuma. Olen testannut ko. paitaa iltapäivän lenkeillä aurinkoisella kesäkelillä yli 30 asteen helteillä, samoin juoksumatolla ja nyt Body Attackissa. Se on erinomainen, ehdottomasti paras lyhythihainen paita, mitä minulla on.

Toinen pointti tuosta tunnista on se, että siinä missä viime talvikaudella Attackissa näkyi monia tossumerkkejä, niin nyt Nikella oli lähes 100% markkinaosuus. En nyt ehkä ihan jokaisen jalkoja katsonut, mutta sanoisin, että näin yhdet Skechersit, yhdet adidaksen ja kaikilla muilla oli Niket. Se on vaikuttanut, kun monissa kaupoissa on ollut alennuksia Niken tossuista, joten se on aggressiivisesti kyllä vallannut noita markkinoita. Tietysti ei joka tunnilla käy sama porukka, mutta uskon sen trendin olevan selvä. Pegasukset esim. ovat olleet alennuksessa ja sama koskee ns. treenikenkiä. Ei jokainen tuollainen tuolla nimittäin juoksukenkiä käytä, vaan monille on jotkut treenikengät. Itse olen sitä mieltä, että laji tarvitsee juoksukengät ja vaimennustakin saa olla hyppyjen takia. Toki ohjelma vaihtuu 3kk välein ja jossain ohjelmissa on enemmän hyppyjä kuin jossain toisessa. Tuossa eilen tehdyssä olisi pärjännyt vähän vähemmän vaimennetullakin. Se on kyllä kivempi, että vaimennusta on enemmän kunhan sitä ei ole liikaa. Silloin jalat eivät kipeydy niin paljon. Minulla oli Pegasus 35:t jalassa ja minusta ne sopivat tuohon lajiin paremmin kuin 34:t. Edelleen ongelmana on vähän sivuttaispito, mutta ei niin paljon kuin 34:ssa. Ehkä se sukkamaisuus vaikuttaa. Tosin silloin kun mentiin salin ympäri kehää, niin siinä se sorti vähän. Vasemmalle oli jotenkin vaikeampi juosta kuin oikealle. En ole siis ihan optimaalista Attack-kenkää löytänyt. Ehkä joskus 2014 maaliskuussa käyttämäni adidaksen Adizero Tempo 5:t olivat todella huikeat siinä – varsinkin kun niiden kenkien pohjat (olivat muuten uudet silloin) tuntuivat pitämään todella uskomattoman hyvin. Tosin en käyttänyt niitä kuin kerran tunnilla, joten en osaa pidemmällä tähtäimellä sanoa olisiko se vaimennus riittänyt optimaalisella tavalla. Pegasus 35 on siis aika hyvä, mutta pitää pohtia, löytyisikö joku vielä parempi kenkä Attackiin. Viime talvena kokeilin Niken Zoom Eliteä, adidaksen Boston Boostia ja Salming A3 Distanceakin, mutta ei niistäkään oikein mikään ollut paras mahdollinen. Boston Boostit olivat aika hyvät, jos ei ollut ihan mielettömästi hyppyjä. Muissa oli vähän turhan vähän vaimennusta. Erityisesti näin voi sanoa Salmingeista.

Naisilla voi olla vähän eri vaatimukset tossuille, koska monella heistä on todella vähän painoa, mutta silti suosittelen kyllä juoksukenkiä jonkun kevyiden treenikenkien sijaan. Muuten täytyy sanoa se, että hämmästyttää se, kuinka hyvin naiset vetävät tuota Attackia. Ero minuun on se, että mulla ei tule mitään varsinaista sykehuippua, kun kuntoni on sen verran hyvä, etten ala puuskuttaa, mutta he ovat tehneet niin usein tuota tuntia, että heillä on todella hyvä lihaskunto ja osaavat vetää sitä ohjelmaa. Tosin oli siellä nyt enemmän miehiäkin kuin kevään tunneilla. Meitä oli ehkä joku 7-8 miestä. Mitä aiemmin tunti varataan täyteen, niin sitä vähemmän jää miehille paikkoja, koska naiset ovat aktiivisempia varaamaan niitä treenejä netistä ajoissa. Mulla oli taas vähän ongelmia joidenkin itselle outojen liikkeiden kanssa ja nyt seuraavana päivänä täytyy todeta, että kyllä se tuntuu lihaksissa. Ihan eri tavalla kuin jos tunnilla olisi käynyt yli 10 kertaa. Nyt tuntuu aidosti lihaksissa, vaikka palauttelin tunnin jälkeen hyvin juoksemalla 8km kevyttä matolla. No ei se mitään lähden tänään juoksemaan kevyttä tonne ulos vesisateeseen ja jätetään pitkis huomiseksi. Viime viikosta poiketen ajattelin nyt tehdä todella hidasvauhtisen pitkiksen.

On se Attack vain hyvä laji. Kyllä siellä täytyy taas käydä kevätkaudella, mutta ei ehkä ihan joka viikko.

Mainokset