Viikkoyhteenveto ja sykemittarivinkki

dsc_9154-1376x774.jpgUseimmat varmasti huomasivat, ettei tämä viikonloppu ollut kelien puolesta paras mahdollinen juoksusää. Ei se mitään, otetaan vastaan, mitä saadaan. Lauantaina lenkki sateessa ja sunnuntaina kovassa tuulessa. Kirjoittaessani sunnuntaiaamupäivällä blogitekstiäni, luulin joutuvani juoksemaan pitkikseni sateessa, mutta niin ei käynytkään. Koko aamun satoi, mutta sade lakkasi ja juoksin kuivassa kelissä. Olin silti päättänyt jo lyhentää lenkkiäni aiemmasta suunnitelmasta, eikä se sisänsä haitannut. Ei joka viikonloppu tarvitse juosta 30+km. Siinä missä viime viikon lauantaina juoksin reippaasti 33km, niin nyt juoksin kevyesti 25km. Noissa lenkeissä on iso ero ja siksi haluankin puhua sykemittareiden näytöstä.

Olen käyttänyt aika pitkälti juoksussa sitä sykemittarin default-näyttöä, mikä näyttää ajanoton, matkan, sykkeen ja käynnissä olevan kilometrin keskinopeuden. Usein minulla ei kuitenkaan edes ole mukana sykevyötä, joten yksi lokeroista näyttää viivaa. Se on vähän tyhmää, pitäisi eri tyyppisille lenkeille tehdä omanlaiset näyttönsä. Jos ei ole sykevyötä, niin sitten laitetaan näyttöön joku muu informaatio ja tai otetaan yksi lokero pois, jolloin joku toinen asia näkyy isommalla. Havahduin asiaan konkreettisesti, kun katsoin 2.25 maratoonarin Ben Parkesin videon aiheesta YouTubesta. Hänellä on Garminissaan monia erilaisia näyttöjä eri tyyppisille lenkeille ja huvittavinta on se, että kevyillä peruslenkeillä hänen näytössään lukee vain syke. Hän haluaa juosta ne alle 140 sykkeellä, eikä tarvitse mitään muuta tietoa. Tuon nähtyäni päätin tehdä muokatun näytön Polariini peruslenkeille ja koska tänään olisi vuorossa hidas tai sanotaanko kevyt pitkis, kokeilisin sitä käytännössä. Vaikken ole pitkään aikaan käyttänyt sykevyötä tai seurannut sykettä, niin päätin lähteä liikkeelle Benin sykelukemasta. Laittaisin sykkeen näytölle, mutta mitä muuta. Mietin asiaa siltä näkökantilta, mitä tarvitsen nykyiseltä näytöltä ja mitä en. Ajanotto olisi ensimmäinen, mikä lähtisi pois. En oikeasti tarvitse sitä kuin kisoissa tai jossain tempojuoksuissa tai vastaavissa. Yleensä aina muuten seuraan juostua matkaa, enkä aikaa. En edes seuraa harjoitustuntejani. Toinen, mikä lähtisi pois olisi sen hetkisen kilsan vauhti. Se on yksi tärkeimmistä asioista, mitä lenkilläni seuraan, jos minun tarvitsee pystyä ylläpitämään jotain tiettyä vauhtia eli silloin, kun juoksen vähän reippaammin. Osaan nimittäin arvioida nopeutta todella huonosti, mutta jos juoksen kevyesti, en sitä lukemaa tarvitse, vaan menen fiiliksen mukaan. Mitä sitten ehdottomasti tarvitsen siltä näytöltä, mitä olen tottunut käyttämään? Tietysti kuljettu matka. Jos seikkailen, enkä juokse tuttuja peruslenkkejä, on kiva katsoa kellosta, paljonko matkaa on saatu kasaan. Silloin voi tehdä vähän johtopäätöksiä sen suhteen jatkanko vai lähdenkö takaisin kotiinpäin. Tänään esim. tein tarkoituksella Munkassa yhden ketunlenkin ja kiersin sieltä Munkkivuoreen limulle, sillä muuten lenkki olisi ollut maksimissaan 24 kilsaa ja tuon koukkauksen myötä se oli yli 25km. Silti vähän lyhyt, mutta lähempänä sitä minimiä, mitä halusin. Uutena informaationa näytölle tuli kellonaika. Minua on ärsyttänyt ihan suunnattomasti pitkiksillä se, etten ole nähnyt paljonko kello on silloin, jos kello ei ole pysähdyksissä. Käynnissä ollessa siinä näytössä ei ole ollut lokeroa kellonajalle ja kesken juoksun ei viitsi selata muita ruutuja läpi etsien mahdollista kellonaikaa. Silti tilanne on niin, että haluaa olla syömässä vaikkapa klo 16 tai joskus on jopa sovittu jotain menoa kuten oli nyt itsenäisyyspäivänä, niin se on sitten nihkeätä olla juoksemassa, jos ei tiedä paljonko se kello on ja onko jossain määrin aikataulussa. Niinpä päätin laittaa tähän uuteen kevyiden lenkkien näyttöön sykkeen (isommalla kuin muut), kuljetun matkan ja kellonajan. Menin lenkille ja juoksin 25 kilsaa katsomatta kertaakaan vauhtia. Joskus satuin huomaamaan kun kilsa piippasi ja näin, mitä vauhti oli ollut, mutta en sitäkään aina edes huomannut. Syke toimi ihan hyvin paitsi ekalla kilsalla. En ollut varmaan kastellut vyötä riittävästi, koska ekan kilsan se näytti 170-183 sykkeitä, kunnes putosi normaaleille pk-lukemille ja kello alkoi näyttää oikein.

Tämä siis vinkkinä. Jos ei ole tyytyväinen siihen, mitä informaatiota kello antaa, niin niitä näyttöjä kannattaa muokata ja kannattaa funtsia sitä, että eri tyyppisille lenkeille voisi olla oikeasti erilainen näyttö. Aion hioa tuota lähiaikoina lisää. Peruslenkille ilman sykevyötäkin tulee oma näyttönsä jne. No mennään viikon yhteenvetoon:

ma: 8,02 at 5.30 min/km. Satoi lunta ja motivaatio oli täysin kateissa. Olin päättänyt, että juoksen 8km, mutten oikein tiennyt minne menisin lenkille. Seikkailin vähän siellä sun täällä, eikä juoksu kulkenut. Lopulta ajatus alkoi kulkea, sain hyviä ideoita ja menin kivalla fiiliksellä lenkin jälkeen saunaan. adidas Sequence Boost 8
ti: 16km matolla at 4.34 min/km. Lämmittelyn jälkeen juoksin 20 minsaa 4.30 min/km, sen jälkeen 10 minsaa 5.00 min/km, jonka jälkeen 20 minsaa 4.00 min/km. Tuon jälkeen loppuverra. Juoksua ennen 30 min coretunti. Nike Zoom Elite 9
ke: 12km matolla at 4.58 min/km. Salilla yläkroppa ja pohkeet. Sen jälkeen tunnin peruslenkki matolla. Nike Pegasus 35
to: 14,09km at 5.19 min/km. Itsenäisyyspäivänä piti juosta 100 metrin vetoja radalla, mutta yöpakkanen oli jäädyttänyt kaikki paikat. Juoksin satasia varovaisesti radan vieressä (ei kovaa) ja sen jälkeen mäkijuoksua muualla sisältäen 8 ylämäkeä. Vähän varovaisesti, kun pelkäsin mahdollista liukkautta ja ehkä se idea olikin enemmän nautiskelun halu. adidas Boston Boost 5
pe: 8km matolla at 5.08 min/km. Alle tunnin Body Attack -tunti ja sen jälkeen kauttaaltaan hikisenä vielä juoksumatolle hakemaan pikkaisen juoksukilsojakin. Nike Pegasus 35
la: 10,02 at 5.25 min/km. Body Attack oli kipeyttänyt paikat aika hemmetisti, joten hidas palauttava lenkki. Yli puolet matkasta rankkasade, joten kun oli vähän kylmä märissä kuteissa, päätin lyhentää lenkkiä. adidas Boston Boost 5
su: 25,19km at 5.13 min/km. Paikat oikeastaan edelleen kipeät, joten fiilistelypitkis katsomatta nopeutta. Jäi kieltämättä vähän lyhyeksi, mutta olosuhteetkin olivat vaikeat. Paikoitellen todella mutaista, joten sai varoa, jotta pysyi pystyssä. Ekaa kertaa Skechersit likaantuivat selvästi. No eivät enää uudet olekaan, lenkin jälkeen 400km juostu. Skechers GOrun Ride 7
Yhteensä: 93,3km juoksua, 30 min coretunti, 60 min Body Attack -tunti, salia kerran ja kaupunkipyöräilyä ehkä 25km.

Määrä jäi alle sadan, vaikka juoksin joka päivä. No toisaalta pitkis oli normaalia lyhyempi ja olosuhteiden vuoksi maanantain ja lauantain lenkit jäivät aika lyhyiksi. Samoin Attackin jälkeen aika lyhyt sipaisu. Silti ihan hyvin 4500km vuositavoite haarukassa.

 

Mainokset