Auto 2018: parhaat henkilöautot

DSC_8386-1376x774.jpgTänään on taas kipakka pakkanen, joten palataan siihen autonäyttelyyn. Olen aiemmin täällä blogissani käsitellyt trendikkäät katumaasturit, joiden osuus on ensirekisteröinneissä nyt 30% ja kasvaa koko ajan sekä hybridi- ja sähköautot. Nyt on aika esitellä se, mitä ns. tavallisten henkilöautojen osalta oli tarjolla. Mitään ihan pikkuautoja en tähän valinnut sen takia, koska minusta mitään ihan järisyttävää uutuutta siinä luokassa ei ollut, joten lähdetään liikkeelle kompaktiluokasta ja mennään kohti isoja autoja.

DSC_8495-1376x774.jpg

  • Ford Focus
    Uusi Focus valittiin tuossa näyttelyssä Vuoden Autoksi Suomessa. Minä pidin sen auton ulkonäöstä heti, kun näin autosta ensimmäisen kuvan. Se on entistä matalampi ja virtaviivaisempi auto. Lisäksi Fordin ajettavuus on viime vuosina parantunut rajusti. Tämän pitäisi olla vielä parempi kuin edeltäjänsä ja kun tutustuin autoon näyttelyssä, niin tuli oikeasti sellainen fiilis, että Focus on makeampi auto kuin markkinoita iät ja ajat hallinnut VW Golf. Erityisen hieno Focus on sinisenä. Ainoa negatiivinen asia on se, ettei siihen saa nahkapenkkejä noin vain, vaan ne tulevat kuvioihin vasta Vignale-premiumvarustelussa, eikä sitä mallia ollut vielä tarjolla laisinkaan.

DSC_8444-1376x774.jpg

  • Mercedes-Benz A-sarja
    Uusi A-sarjalainen on kanssa entistä matalampi ja virtaviivaisempi. Mikä parasta: se valmistetaan Uudessakaupungissa, joten kotimainen autokin on mahdollista hankkia, jos sellaisen tahtoo. Kun tässä Mersussa istui, tuli kyllä sellainen fiilis, että se on lähes täydellinen kompaktin kokoluokan auto. Siitä huokuu sellainen laatu, mitä halvemmissa saman kokoluokan autoissa ei ole ja onhan se kaikin puolin muutenkin erinomainen tuote. Mallista esiteltiin nyt myös sedan, mutta jotenkin viistoperä on juoksijalle käytännöllisempi, eikä sitä sedania valmisteta Suomessa.

DSC_8505-1376x774.jpg

  • BMW 3-sarja
    Uusi Bemarin kolmossarjalainen oli näyttelyn odotettu uutuus, eikä se pettänyt missään mielessä. Minusta uusi kolmonen on huikean näköinen auto ja nykyään kun kolmonen on jo sen verran isokin, niin aika harva varmaan edes vitosta tarvitsee. Laadukas, tyylikäs, urheilullinen ja jopa kaunis. Kaikki nämä voidaan yhdistää tähän uuteen kolmossarjalaiseen. Hieno auto.

DSC_8385-1376x774.jpg

  • Peugeot 508
    Tämä auto on superkaunis. Ulkomuodoltaan aivan mieletön ja siinä oli juuri sellaisia väriyhdistelmiä, mistä pidän. Minusta harva asia autossa on näyttävämpää kuin punaiset nahkapenkit ja kun se oli vielä toteutettu sellaisista paloista, niin olihan se auto aivan älyttömän hieno, mikä oli messuilla ulkoa valkoinen ja sisältä punaisilla penkillä (kuva tämän blogipostauksen alussa, tämä ulkokuva osaston toisesta 508:sta). Toisaalta herää kysymys, sopisiko se paremmin jonnekin Eurooppaan kuin Suomeen. Siinä oli vähän sama fiilis kuin Alfan Giuliassa, että kun tuossa autossa istuu, niin tekee mieli ajaa vauhdikkaasti jotain Italian tai Saksan moottoriteitä tai mutkaisia Landstrasseja. Tällä viikolla lehdissä oli juttua uudesta 508:n farkusta ja toivottavasti tuo nyt sitten tekee mallista suositun täälläkin. Se ansaitsee sen.

DSC_8518-1376x774.jpg

  • Skoda Suberb Sportline
    En olisi uskonut joku aika sitten, että kehun itäautoa, en edes paljon kehittynyttä Skodaa. Syynä on osin sen arkisuus, mutta myös se, että niitä autoja on jokaisella työsuhdeautona. Jos ei ole Skodaa, niin on vähintään Audi A4 eli autot ovat liian yleisiä, mutta tämä versio, mikä maksoi 60000€ eli ei ollut mikään edullinen, oli kyllä sellainen, missä on kaikkea, mitä autolta tarvitsee. Tehokas moottori nelivedolla, laadukkaat nahkapenkit, hyvin viimeistellyt sisätilat, erittäin tilava takapenkki jalkatilojen osalta, huikean suuri takakontti ja auto oli muutenkin hyvin varusteltu sisältäen mm. napista sivuun taittuvan vetokoukun ja taskulampun tavaratilassa. Saa kyllä tuolle rahalle paljon autoa. Ainoa huonopuoli on Skodan värikartta. Tuohon autoon ei saa yhtään oikeasti makeata väriä. Jos ei valkoista jaksa ottaa, niin sitten vaihtoehtona on sellainen keltaisenvihreä ja se on jo aika rohkea valinta. Joku sähkönsininen kaivattaisiin vaihtoehdoksi.

Runners-up eli autot, jotka ovat hyviä, mutta eivät mahtuneet ihan tälle listalle: Alfa-Romeo Giulia. Kaunis, loistava ajaa. Varsinkin Veloce-mallina sporttipenkkeineen sellainen, jolla tekee mieli ajaa kovaa jossain motarilla. Kuitenkin ehkä hieman pienehkö, joten mieluummin sitä katumaasturin ottaisi. Audi A6. Loistava auto, ehkäpä tällä hetkellä Mersua ja Bemaria edellä tuossa kokoluokassa. Se oli vain huonosti esillä messuilla pylvään vieressä vähän väärässä kulmassa ja tylsässä värityksessä. En siksi syttynyt. Audi A1. Voisi haastaa ihan hyvin kompaktiautot, mutta sanoisin, että Mersun A on parempi ja Focus halvempi, joten ei nyt kuitenkaan.

Messujen paras henkilöauto: Mercedes-Benz A-sarja
Pakko vetää kotiinpäin ja sanoa, että kyllä he Uudessakaupungissa hienoja autoja valmistavat.

Mainokset