Viikkoyhteenveto: kura palasi Stadiin!

dsc_0299-1376x774.jpgTämä on sitä perinteistä talvikeliä, jota ei ole ollut ikävä. Mikään ei ole inhottavampaa kuin se, että on lunta, jonka jälkeen alkaa sataa vettä. Nyt on vettä tullut päiväkaupalla, jonka seurauksena joka paikassa on valtavia vesilätäköitä. Siihen päälle se tosiasia, että paikoitellen on lunta, paikoitellen jäätä, paikoitellen loskaa, niin kyllä se rajoittaa sitä, missä ulkona haluaa juosta. Väkisinkin sitä miettii, että kun Matti on nyt poissa, niin loppuiko talvikin siinä samassa. Viikko alkoi siis suru-uutisella, että Matti Nykänne on kuollut ja lauantaina TV5 näytti erittäin monipuolisen ja koskettavan tunnin ohjelman Matin elämästä, josta jäi ensisijaisesti mieleen, että mies oli huippu-urheilija vailla vertaa.

Mennään juoksun pariin. Viikko oli ihan jees. Lauantaina tapahtui omalla kohdallani sellainen muutos, että juoksin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ns. kesälenkkareilla ulkona. En laittanut sen takia maastojuoksukenkiä, koska tuolla on monissa paikoissa asfalttia näkyvillä ja muualla puolestaan liukasta. Ajattelin, että fiksuimmin saisin palauttavan lenkin juostua niin, että seuraisin harjasuolattua priorisoitua pyörätieverkostoa, jotta voisin juosta asfaltilla, eikä olisi liukasta. No ihan se ei onnistunut. Toinen huomioitava asia on se, että paikoitellen oli kyllä aivan valtavasti vettä niillä pyöräteillä. Tämä johti siihen, että tossuni kastuivat huolella, mikä ei nyt täysin epätavallista talvisaikaan ole, mutta kun tämä talvi on ollut niin luminen tähän saakka, niin vähän uutta.

dsc_0297-1376x774.jpgJos minulla olisi ollut jotkut Shield-kengät, niin tuolla lenkillä niitä olisi voinut käyttää, mutta kun ei ollut, niin tavalliset lenkkarit kehiin ja lenkin jälkeen pohjalliset pois ja kengät kuivumaan. Muistatteko, kun syksyllä puhuin siitä, että kurakeleillä voi käyttää jotain vanhoja tossuja? Silloin kerroin itse juosseeni vanhat kengät kyllä jo loppuun. Ensin halpishaasteen Brooksit ja lopulta myöhemmin ennen Uutta Vuotta adidaksen Sequence Boostit. Se hyvä toki siinä on, että kun paljon juoksee, niin niitä ”vanhoja” kenkiä tulee lisää. Olisin voinut laittaa jalkaani 826 kilsaa juostut addun Boston Boostit, sillä ne ovat paitsi vanhat, niin kastuneet ennenkin, mutta kun kyse oli palauttavasta lenkistä, niin halusin vähän enemmän vaimennusta. Niinpä laitoin Skechersin Ride 7:t, joissa oli ennen tuota lenkkiä 447 kilsaa, jotka on juostu kaikki 17.10-29.12 välisenä aikana pitäen sisällään kymmenkunta pitkistä assulla. Huomasin parilla viimeisellä lenkillä ennen lumien tuloa, että se alun unelmavaimennus on hieman poissa eli olisi käynyt vähän sama, mitä tapahtui Hokan Clayton 2:lle. 400+ km ja tossusta tulee tavallinen lenkkari. Niinpä en tavallaan kokenut yhtään ongelmalliseksi tehdä sama, mitä tein Hokille viime vuonna eli antaa kilsoja oikein kuraisella kelillä. Ne lammikot taisivat olla jopa suhteellisen vähäkuraisia, kun sinne oli tullut vain sadevettä ja sulanutta lunta, mutta oli miten oli, niin vajaa 4 kk vanhat kengät eivät kilometriensä vuoksi ole enää uudet, joten nyt niillä juostaan näissä ikävän kuraisissa keleissä. Eli vaikka minulla ei mitään överivanhoja peruslenkkareita ole kurakeleille, niin minulla on Bostonit ja Ridet, joissa on aika paljon kilsoja ja voin juosta ne tässä kevään mittaan loppuun. Kun tulee kesäiset kelit, korkataan uusia tossuja käyttöön.

Sunnuntain pitkistä en juossut tuolla ulkona kelin vuoksi, vaan menin salin juoksumatolle. Yllätyksekseni viereisellä juoksumatolla oli Aku Partanen, joka käveli 30 kilsaa kovempaa kilsavauhtia kuin mitä minä juoksin. Siinä on todellinen huippu-urheilija ja vaikutti todella mukavalta jätkältä muutenkin. Oli kiva kuulla tiettyjä yksityiskohtia treenaamisesta.

Tässä viikosta yhteenveto:
ma: 9,76 km palauttava at 5.44 min/km. Nykäsen kuolema puhutti koko Suomea maanantaina. Lähdin kevyelle lenkille ja näin kiinalaisen Uuden Vuoden juhlintaa Kansalaistorilla. Ei mitään ihmeellistä muuten, saunaan lenkin jälkeen. Mizuno Wave Harrier 3
ti: 15 km matolla sis. 10x100m stridet. Ensin 30 minsan coretunti. Sitten 10 kilsaa juoksua 5 min/km kilsavauhtia, jonka jälkeen nuo sadan metrin vedot 30 sekan palautuksella. Tuon päälle vielä 4km juoksua taas about vitosen vauhtia. En tiedä olinko liian väsynyt treenatessani vai loppuivatko energiat kesken. Joka tapauksessa nousi aika lailla sykkeet ja vikan satasen jälkeen oli sellainen nakit ja muusi fiilis. Piti hetken hölkätä ihan hiljaa. Normaalisti sataset herkistävät ja voin niiden jälkeen juosta kovempaa peruslenkkivauhtia, mutta nyt oli toisin. Tosin voi olla, että olisi auttanut, jos olisin pitänyt niiden satasten jälkeen selvän palauttavan, muutaman minuutin tauon. Nike Zoom Elite 9
ke: 23 km matolla at 4.48 min/km. Tiistai tuntui, joten yritin himmailla vauhtia. Ihan kevyttä 1km alkuun ja 2km loppuun, mutta muuten 17km at 4.48 min/km ja tuon päälle 3km at 4.37 min/km. En juonut oikein mitään lenkin aikana, joten todella voipunut matolta lähtiessäni. Nike Pegasus 35
to: 6 km at 5.13 min/km. Väsytti aivan liikaa, olisi pitänyt pitää lepopäivä. Kävin leffassa ja oluella ensin. Sen jälkeen punttitreeni ja lopulta vähän kevyttä juoksua, mutta lenkin pituus jäi paljon aiotusta kympistä. Salming A3 Distance
pe: 19,5 km at 4.36 min/km. Fiilis ihan eri kuin tiistaina. Nyt oli 33cl pullo urheilujuomaa mukana. Olin laittanut siihen todella laimeata juomaa ja join siitä juostessa puolet ja loput lenkin jälkeen. Lisäksi join juostessa vähän vettä ja palautumisjuoman saunassa lenkin jälkeen. Tämä oli kiihtyvä setti, kun alle 1km lämmittely, sitten 3km jokaisella vauhdilla (4.48, 4.37, 4.27, 4.17, 4.08 min/km) ja lopuksi 2,5km palautteleva. Perjantai oli myöskin After Work Runin kick-off, kesällä toivottavasti yhteislenkkejä. Nike Pegasus 35
la: 10,35 km at 5.31 min/km. Palauttava lenkki sateessa. Perjantai tuntui alussa lihaksissa todella paljon, joten juoksin hyvin hiljaa. Kengät ja sukat kastuivat todella paljon, joten ei se mieltä ylentävä lenkki ollut. Skechers GOrun Ride 7
su: 32 km matolla at 4.45 min/km. Kevyehkö pitkis pyramidi periaatteella. 1 km alle lämmittelyä, sitten 5 km at 5.00, 5 km at 4.48, 5 km at 4.37, 5 km at 4.27, 5 km at 4.37, 3 km at 4.48 ja 2 km at 5.00, jonka jälkeen 1 km verraa. Ihan semi ok. Nike Pegasus 35
Yhteensä: juoksua 115,61 km, 
coretunti, sali ja kaupunkifillarointia ehkä 30 kilsaa.

Ensi viikolla alkavat kammoamani aamulenkit. Katsotaan, miten minun käy!

Mainokset