Kestotestit lyhenevät 500 mailiin / 800 kilsaan

IMG_20170420_142353_202.jpg
Kehittääkseni toimintatapojani olen päättänyt pitkän harkinnan jälkeen lyhentää kestotestejä 1000 kilometristä 500 mailiin. Syynä tähän on se, etteivät viimeiset pari sataa kilsaa tuo juurikaan mitään lisäarvoa tai tuota mitään uutta informaatiota siitä kengästä. Jatkossa kestotestin loppuraportti tulee siis 800 kilometrin jälkeen. Tuon lukeman jälkeen saatan juosta sillä tossuparilla vielä tai vaihtoehtoisesti en, mutten raportoi enää kestävyydestä siinä vaiheessa.

IMG_20170914_114211_695
Syy kestotestien tekoon

Tämä on kolmas vuosi kun teen kestotestejä. Aloitin niiden teon kahdesta syystä. Yksi on se, että minua ärsytti se, että moni asiantuntija puhuu kengistä sen jälkeen, kun ovat juosseet niillä pari lenkkiä tai maksimissaan sata kilsaa. Se on outoa puhua, ettei näy kulumaa, kun kenkiä on käytetty vajaa viikko. Toinen siihen liittyvä asia on se, että sanovat, että kyllä tällä parilla voi juosta 200-300 kilsaa. Aika harva esim. 100 km viikossa juokseva kuluttaja haluaa ostaa uuden tossuparin kahdesti kuussa. Toisin sanoen tämä toiminta ei välttämättä palvele niitä kuluttajia, joiden pitää miettiä sitä arkielämän realiteettien mukaan. Kuinka paljon lajiin kannattaa tai voi satsata ja missä vaiheessa uusia kenkiä sitten hankitaan ja mitä ne maksavat. Toinen asia on sitten se, että onko kengät valmistettu niin hyvin, että ne kestävät kulutusta. Eli halusin osoittaa, että kengät kestävät selvästi pidempään kuin 200-300 kilsaa (kuten kuluttajatkin ovat vuosien varrella havainneet) ja tuoda esille mallikohtaisesti paitsi sen millaiset kengät ovat, mutta myös sen, miten ne kestävät ja kuinka ominaisuudet muuttuvat taipaleen aikana.

DSC_3805-774x1376
Olosuhteet vaikuttavat jonkun verran

Sillä on eroa juokseeko kengillä sisällä vai ulkona, käyttääkö kenkiä rankkasateissa, hirmuhelteillä tai paukkupakkasilla. Juokseeko vain asfaltilla vai myös pehmeällä alustalla. En pysty luomaan testitilannetta, jossa kaikki olisi aina olosuhteiden suhteen tasapuolista, vaan joillain tulee juostua enemmän juoksumatolla ja jollain toisella parilla puolestaan suurimmaksi osaksi tai jopa kokonaan ulkona. Pyrin kuitenkin kaikilla kengillä tekemään niin monipuolisia lenkkejä kuin mahdollista, mutta nämä olosuhde-erot voivat vaikuttaa vähän vaimennuksen kestoon eli joku kenkämalli voi olla elinkaarensa lopussa sen takia kovempi, kun se on joutunut todella kovaan käyttöön kuin joku toinen. Toisaalta ei se välttämättä niinkään ole. Yhdet adidakset olivat todella rajussa käytössä ja niissä petti se päällinen, eikä vaimennus. Joka tapauksessa olosuhteet voivat vaikuttaa siihen, miltä 800-1000 km väli tuntuu ja se on yksi syy, miksi haluan luopua niistä viimeisistä 200 kilsasta.

DSC_0297-1376x774Jokainen kenkä heikkenee 500 km mennessä
Olen sen verran eri merkkisiä ja mallisia juoksukenkiä omistanut ja nyt viimeiset 2-3 vuotta tehnyt niistä tarkempaa analyysiä ja muistiinpanoja, joten olen pystynyt havaitsemaan sen, että vaikka kenkä olisi kuinka unelma vaimennuksen suhteen, niin 400-500 km välillä se alkaa tuntua selvästi heikentyneeltä. Tuon jälkeinen väli 500-800 km on sitten se, jolloin huomaa kuinka se kenkä oikeasti kesti. Esim. Hoka Clayton 2 oli aivan unelmakenkä vaimennukseltaan alussa. Pystyin tekemään pitkiä ja puolipitkiä reippailla vauhdeilla, kun päkiävaimennusta oli niin paljon. 400 kilsan jälkeen huomasin, että kenkä ei ole entisellään, joten siirsin sen peruslenkkariksi hitaammille vauhdeille, jossa se pärjäsi erinomaisesti tonniin saakka. Nyt sama tilanne on Skechers GOrun Ride 7:n suhteen. Ne olivat kanssa huikeat vaimennukseltaan ensimmäiset 400 kilsaa. Nyt mittarissa on 460 km, joka sisältää kymmenkunta kolmenkympin pitkistä, eivätkä ne tunnukaan enää ihan samalta, joten nyt teen niistä vähän sellaiset peruslenkkarit. 800 km mennessä tiedän, miten ne käyttäytyivät esim. Hokiin, Pegasuksiin tai Launcheihin verrattuna kokonaisuutena. Apropos Pegasus, minun ja yhden toisen juoksijan näkemys on se, että Pegasus 35 menettää vaimennuksensa nopeammin kuin 34. Nyt 35:ssa on reilut 600 kilsaa ja on mielenkiintoista nähdä, miltä ne tuntuvat 800 kilsan jälkeen suhteessa 34:een. Viime vuotisessa Pegasuksessahan oli todella hyvin vaimennusta vielä 1018 kilsan jälkeen, mutta se oli harvinaisuus, eikä sitä tarvitse minusta edellyttää. Testi 800 kilsaan saakka riittää.

dsc_0125-1376x774Loukkaantumisriski lisääntyy pidemmässä testissä
Vanhempien kenkien käyttäminen kevyissä hitaissa lenkeissä pehmeällä alustalla on ihan ok, jokainen tajuaa niiden käyvän sellaisiin. Minun testiolosuhteeni ovat kuitenkin toiset. Haluan testata kenkiä niin, että teen myös kuluneilla kengillä esimerkiksi pitkiksiä. Viime syksynä juoksin lähes tuhat kilsaa juostuilla Brooksin Launcheilla yhtenä viikonloppuna n. 50 kilometriä. Ensin lauantaina Tikkurilasta Vantaan Maratonin kisakeskuksesta kotiin ja seuraavana päivänä pitkiksen. Se meni ihan ok kevyemmillä vauhdeilla, mutta piti sisällään tietysti vähän turhaa riskiä. Halusin toki saada niitä kilometrejä kenkiin, jotta saisin testin valmiiksi ja voisin mennä eteenpäin, koska halusin uusia kenkiä testiin. Skechersit tulivat tilalle ja matolle puolestaan uusi Pegasus tuollaisia peruslenkkareita mainitakseni. Niinpä se 800-1000 km väli on myöskin minulle henkilökohtaisesti vähän tarpeeton ponnistelu. Vaikkei kukaan maksakaan minulle testien tekemisestä, niin yritän silti tehdä niitä puhtaasti amatööripohjalta niin ammattimaisesti kuin osaan ja jos teen todella kuluneilla vaimennuksella monipuolisia lenkkejä, joissa tossut joutuvat todella koville, ei se ole kropalleni välttämättä hyväksi.

dsc_3627-1376x774.jpg
Tossuja voi toki käyttää pidempäänkin

Tämä mitä olen nyt sanomassa ei tarkoita todellakaan sitä, etteikö niillä kengillä voisi juosta pidempään. Varsinkin jos osa käytöstä on ollut pehmeämmällä alustalla kuten juoksumatolla tai jossain poluilla, niin ne ovat varmastikin paremmassa kunnossa kuin jos niillä olisi juostu vain asfaltilla ja kuten sanottua eri tossumallit kestävät vähän eri tavalla. Jos haluaa pidentää tossun elinkaarta, kannattaa juosta niillä vanhemmilla kengillä kevyempiä lenkkejä ja jos olosuhteet ovat huonot kuten rankkasadetta ja kuraista, niin silloin ei kannata uusia kenkiä käyttää. Laatutreenit kuten pitkikset ja vauhtilenkit kannattaa juosta paremmilla kengillä. Se vanha nyrkkisääntö, että kun kengässä on 500 kilsaa, kannattaa ostaa uusi pari, pitää tässä kutinsa. Vanhempi kenkä tuon jälkeen huonoille keleille ja kevyemmille, lyhyemmille lenkeille ja se uusi tossupari niille vaativimmille päiville.

dsc_0313-1376x774.jpgYleisohjeet kenkien kestävyydestä (sopii useimpiin ns. peruslenkkareihin, ei racing flateihin):
500 km: lähes joka pari sellainen kuin sen on tarkoitettu olevan. Jos haluaa satsata kenkiin enemmän rahaa ja pitää asiat simppelinä, voi vaihtaa kengät jo 500 km jälkeen. Silloin voi juosta aina uudenveroisilla kengillä. Tosin älkää ihmeessä heittäkö tuon jälkeen kenkiä roskikseen, vaan lahjoittakaa ne johonkin. Siitä joku saa vaikkapa kehitysmaassa vielä hyvät kengät hengailuun tai kävelyyn.
800 km: Yleensä hyvä kesto. Vaimennus jo heikentynyt 500 km jälkeen, mutta rotaatiolla pärjää. Joidenkin kenkien luonne muuttuu vähän, joten niiden käyttötarkoituskin voi sitä kautta muuttua jonkun verran. Hyvä esimerkki oli se Hoka Clayton 2. Alussa se oli pitkille lenkeille nimen omaan vauhtikenkä ja 500 km jälkeen peruslenkkari eri tyyppisille vähän hitaammille lenkeille.
1000 km: Suurimmalla osalla kengistä saavutettava lukema ainakin minun tyyppiselle juoksijalle. Toisissa ei näy tuonkaan jälkeen ulospäin mitään kulumisen merkkejä, kun taas joissain toisissa päälliset voivat olla riekaleina. Vaimennus on tuossa vaiheessa jo varmuudella kärsinyt, joten jos haluaa juosta 1000 km, kannattaa loppuvaiheessa tarkkailla, mikä se tilanne vaimennuksen suhteen on. Joillain voi juosta lopussa vielä vaikkapa pitkiksiä asfaltilla, mutta jotkut toiset puolestaan tuntuvat jo aika kovilta, jolloin joku metsäpolku on parempi vaihtoehto niiden käyttöpaikaksi.

Tarjoukset säästävät rahaa
On kaksi vaihtoehtoista tapaa toimia. Juoksija voi joko hankkia uusinta teknologiaa olevat uuden mallin kengät haluamassaan värityksessä tai vaihtoehtoisesti ostaa vaikkapa ylivuotiset tossut siinä värityksessä, mitä on tarjolla, selvästi alennettuun hintaan. Kannattaa muistaa se, että ne ylivuotisetkin olivat vuosi sitten samaan aikaan uusinta uutta ja jos haluaa säästää rahaa, voi tinkiä vähän värityksestä. Siinä mielessä suosittelen mieluummin hankkimaan kaksi paria alennuksesta kuin yhdet täysihintaiset, joilla juoksee sitten joku 1500 km kunnes matka katkeaa johonkin loukkaantumiseen. Okei, vammoja voi tulla ja tuleekin meille kaikille, mutta noin lähtökohtaisesti alennusmyynnit ja expojen tarjoukset ovat mahdollisuus säästää silloin, jos ei halua tai voi käyttää niin paljon rahaa juoksukenkiin. Vuodenvaihteen tienoilla oli nytkin todella erinomaisia tarjouksia syksyn malleista. Halpishaasteeni osoitti aikanaan, kuinka edullinen kenkä voi olla hyvä, kun sen ostaa tarjouksesta, eikä hanki mitään markettilenkkareita. Samoin jotkut hieman halvemmat tossumallit, joita myydään paljon kampanjoissa, voivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja. Tällaisesta asiallisesta kenkämallista mainittakoon vaikkapa Nike Winflo 5, jota saa aika usein alle 60 eurolla.

Yhteenveto
Nämä testit ovat aika työläitä tehdä ja kun tuntui, että on vaikeata keksiä oikein lisäarvoa sille lopun pätkälle, niin testin loppuun saattaminen on tuntunut välillä vähän raskaalta. Pitäisi saada asioita valmiiksi, jotta voisi mennä eteenpäin, mutta on kuitenkin sellainen tunne, että tietää jo viimeistään 800 km kohdalla siitä kengästä kaiken. Niinpä siinä ei ole oikein järkeä. Jatkossa siis kestotestit ovat 500 mailin eli 800 km pituisia.

Mainokset