Ystävänpäivä markkinoinnista

Kuinka ystävänpäivää voi hyödyntää kaupallisesti? Kuuluuko sitä hyödyntää kaupallisesti? Nämä ovat kysymyksiä, joihin voimme kukin miettiä omalta kannaltamme kantaamme. Itse en ole varsinaisesti koskaan edes ystävänpäivää viettänyt, koska se on vähän sellainen amerikkalainen juttu, jota ei ollut täällä silloin, kun olin pieni. 1996 kävi sitten niin, että kauppakorkeakoulun ranskan kurssin vierustoverini oli myymässä ystävänpäivänä kauppakorkeakoulun aulassa (r.i.p. kauppakorkeakoulu, se muutti eilisen jälkeen Otaniemeen) tulppaaneja jonkun kerhon tms. hyväksi. Hän kysyi ostanko sellaisen kukan ja sanoin: mä ostan sulle eli ostin hänelle yhden kukan. Se on ainoa kerta, jolloin olen viettänyt tuota päivää edes hetken. Mennään sitten takaisin siihen kaupalliseen hyödyntämiseen.

20190214_093925-774x1280.jpgFillaroin torstaina kaupunkiin ja parkkeerasin normaaliin tapaan runkolukittavaan telineeseen. Siinä oli jostain syystä ilmapallo, jossa luki Foodora. Tuon ilmapallon vieressä oli kirjekuori, jossa luki Ota minut. Otin sen kirjekuoren mukaani ja kun saavuin kirjoituspöydän ääreen, avasin sen ja havaitsin siellä olleen 20 euron Foodora-lahjakortin. En odottanut sellaista saavani, joten se oli kiva yllätys. En tiedä kuinka paljon he ovat niitä eri puolille asetelleet, mutta luulen jokaisen niistä tuovan enemmän rahaa takaisin kuin se 20 euroa. Ihmiset kertovat Facebookissa, että näin tapahtui. Nyt minä kerron vielä täällä kaikille teille saaneeni Foodoran lahjakortin. Se on hyvää kaupallista hyödyntämistä minun mielestäni, kun kyseessä on puhtaasti mukava yllätys sille, joka sellaisen kuoren saa.

teamusaIllalla salilla ollessani sain toisen ystävänpäivätervehdyksen, kun kännykkääni lävähti ilmoitus Team USA:n lähettämästä sähköpostista. Kun klikkasin viestin auki, niin siellä luki Happy Valentine’s Day from Team USA! Alla oli ehdotus lähettää ystävänpäiväterveiset heidän tekemillään korteilla. Siinä oli linkki Facebook-sivulle, jossa oli ylläolevan kaltaisia kortteja 11 kappaletta. Niissä esiintyvät urheilijat olivat eri lajien edustajia. Mukana olivat mm. kuvassa esiintyvä alppihiihtäjä Mikaela Shiffrin ja sprintteri Allison Felix. Samalla tavalla kuin Foodora, hekään eivät tuossa yrittäneet mitään varsinaisesti tuputtaa, vaan toivat mahdollisuuden muistaa jotain ihmistä tällä tavalla. Toki sähköpostissa oli linkit Buy Team Gear ja Support Team USA, jota kautta pyrkivät hankkimaan varoja, joilla rahoitetaan valmentautumista.

dsc_0346-1376x774.jpgItsekin olen joskus sellaisia tuotteita ostanut. En varsinaisesti ole lähtenyt mistään nettisivuilta tilaamaan, mutta kun kohdalle osuu, niin mikä ettei. Yhtenä esimerkkinä kuvassa näkyvä, eilen päässäni ollut 2002 Salt Lake Cityn talviolympialaisten Amerikan baretti, jota USA:n joukkue käytti ko. olympialaisissa avajaisissa, päättäjäisissä ja vapaa-ajallaan. Vaikka se on talviurheilutuote, niin ostin sen sinä kesänä Chicagossa silloin, kun oli varmaan 30 astetta lämmintä. Kun kaupassa näkee jotain makeaa, niin se on kiva ostaa sellainen ex tempore. Siitä jää mukava muisto ja tämäkin tuote on sellainen, mitä on kiva pitää vieläkin aika ajoin. Se sopii sellaisiin talvikeleihin, jolloin ei ole liian kylmä, vaan ollaan nollan tienoilla. Hauska päähine siinä mielessä, että sen voi pukea monella tavalla.

Nämä olivat kaksi hyvää esimerkkiä siitä, kuinka ystävänpäivää voi hyödyntää markkinoinnissa. Entäpä sitten ne huonot esimerkit? No sain esimerkiksi juoksutapahtumista sähköposteja, joissa kerrottiin vain siitä, että saa alennuksen, jos ilmoittautuu kaverin kanssa. Kaiken huippu oli yksi tapaus, jossa kolme sai ilmoittautua kahden hinnalla. Valentine’shan on päivä, jolloin ystävyyttä tavallaan juhlitaan kahdestaan, niin miksi siinä olisi sitten ns. kolmas pyörä mukana. Aikaa köyhää on kyllä mielikuvitus, jos mitään muuta ei osata kuin lähettää tarjouskirjeitä. Ei kovinkaan hyvä suoritus tuollainen. Erityisesti tuosta Foodoran tempauksesta jäi sellainen mieli, että markkinointi voisi oikeasti olla lähes joka yrityksessä kekseliäämpää ja tuollaiset tempaukset ovat oikeasti hyvää mieltä tuovia. Jätin muuten sen pinkin ilmapallon siihen pyörätelineeseen, joten se näkyy siellä siihen asti kunnes joku sen puhkoo tms. eli se yrityksen saama hyöty ei loppunut saman tien.

Mainokset