Vertailu: tyhmä vs. fiksu tapa juosta 100m vetoja

tartan-track-609682_1280.jpgMainitsen tyhmän ensiksi, koska niin tuli viimeksi tehtyä. Tilanne on siis se, että juoksin kesällä 2017 kesken lenkkejeni about kerran viikossa 10x100m radalla sillä tavalla, että kävelin ne lähtöpaikalle. Sen jälkeen asia jäi ja viime vuoden lopussa halusin tehdä niitä uudelleen, mutta valitettavasti rata oli aivan jäässä. Sitten alkoi treeniohjelma, jossa noita vetoja on ja pohdin, että ne on pakko tehdä juoksumatolla. Ensimmäinen kerta oli vähän harjoittelua, mutta se meni ihan jees. Toisella kerralla pyrin parantamaan, mutta teinkin harjoituksen tyhmästi, kun sain palkkiokseni vaivan. Nyt on syytä verrata, mikä on fiksu ja mikä on tyhmä tapa suorittaa niitä harjoituksia.

Miksi 10x100m juostaan?
Moni tietysti kysyy miksi maratonjuoksija edes noin lyhyttä matkaa juoksee ja on myönnettävä, että se kuulostaa vähän epäloogiselta. Nopea juoksu kuitenkin parantaa juoksutekniikkaa ja -asentoa, juoksun tehokkuutta ja tuo voimaa.

Miten ne kannattaa juosta? ns. fiksu tapa.
Muutama veto on mahdollista juosta myös lenkin lopuksi, mutta itse olen tehnyt ne sillä tavalla, että juoksen ne lenkin keskellä, jotta siihen loppuun tulisi vielä kevyttä juoksua. Yksi syy on tietysti se, että radalta pitää juosta vielä kotiin.

Minusta fiksu tapa on juosta alle vähintään puoli tuntia, jolloin lihakset ovat lämminneet. Sen jälkeen tehdä jonkinlainen warm-up -rutiini, joka pitää sisällään drillejä ja heilautuksia, jotta kovaa juostessa ei tapahdu mitään.

Ensimmäiset vedot on syytä ottaa vähän rauhallisemmin ja jos haluaa kokeilla, kuinka kulkee, sen voi tehdä parilla viimeisellä vedolla, jolloin on oikeasti lämminnyt hyvin. Näin tein aina radalla!

Miten niitä ei kannata juosta? ns. tyhmä tapa.
Vetojen juokseminen oikealla tavalla lämmittelemättä on tyhmin tapa suorittaa tämä harjoitus. Sorruin siihen itse pari viikkoa sitten tiistaina. Ensinnäkin menin ennen lenkkiä keskivartalotunnille, missä ei ole mitään ihmeellistä, mutta ohjaaja on vaihtunut. Ennen oli sellainen ohjaaja, joka piti toiminnallisia keskivartalotunteja, joissa aika isoilla painoilla saatiin koko kroppa lämpiämään ja 30 minuutin jälkeen oli oikeasti vähän hiki päällä ja lihakset valmiit juoksutreeniin. Nyt oli sellainen ohjaaja, jonka tunnilla tehtiin lähinnä vatsalihasliikkeitä. Eli se ei valmistanut samalla tavalla juoksutreeniin. Kaiken huippuna oli se, että siellä tehtiin niitä liikkeitä vain 25 minuuttia ja viimeinen vitonen meni pitkien venytysten tekemiseen. Näin jälkeenpäin ajateltuna pitkät venytykset ovat viimeinen virhe.

Toinen ajatusvirheeni liittyi lämmittelyyn ennen matolle menoa. Ennen kovia vetoja ja tempoja olen tehnyt lunge matrix ja heilautukset ja joskus jotain muutakin. Olen huomannut, että jos en tee, niin jalkani eivät ole valmiit kovempaan vauhtiin, jolloin juoksemisesta tulee vaikeampaa. Ajattelin, ettei niitä tarvitse tehdä satasille, koska harjoitus olisi sen verran kevyempi. Jonkinlainen ylimielisyyteni kostautui, kun juoksin ilman mitään lämmittelyä 10 kilsaa kevyttä matolla pitäen sitä lämmittelynä ja sen jälkeen sitten ne 10x100m (juoksin itseasiassa muutaman pidempänä kuin satasena).

Kolmas virheeni oli vauhti. En ottanut rennosti kuten radalla, vaan mennessäni juoksumatolle ajatukseni oli se, että pitää yrittää kokeilla saada mattoon enemmän nopeutta kuin olin saanut edellisellä kerralla laitettua. Se kokeilu olisi kuitenkin pitänyt tehdä parissa vikassa vedossa, eikä heti alusta alkaen. Näin ollen juoksin ensimmäisistä vedoista alkaen liian kovaa. Sen kyllä huomasikin, sillä olin puhki sen treenin jälkeen, mitä ennen ei ole koskaan tapahtunut.

Mitä vääränlaisesta treenistä seuraa?
Ei välttämättä mitään, mutta itse sain gluteus mediukseen jonkinlaisen kipupisteen. Vähän tuntuu siltä, että ihan kuin se lihas ei toimisi ihan normaalisti, ts. liikerata ei olisi ihan kunnossa. Tietysti siitä tulee kipua, mikä vähenee, kun lihakset lämpenevät. Olen nyt laittanut muutamana päivänä Ice Poweria ja hieronut sitä trigger pallon -avulla, jotta se tulisi kuntoon.

Se on oikeasti hankalaa tehdä tuttua harjoitusta uudessa ympäristössä kuten esimerkiksi tätä harjoitusta radan sijaan juoksumatolla. Varsinkin kun ne matot ovat niin varattuja, niin ei tule tehtyä niin, että ensin joku kevyt lenkki, jonka jälkeen drillit ja heilautukset, jonka jälkeen matolle uudestaan. Pitäisi tehdä se lämmittely ensin ja muistaa ottaa ne ensimmäiset vedot rauhallisemmin, kuten radallakin tulee tehtyä. Huono lämmittely ja liikaa vauhtia ekoihin vetoihin saattaa nimittäin aiheuttaa ongelmia. No aina sitä oppii lisää.

Mainokset