Viikko ilman treeniohjelmaa: vapautunut olo

dsc_0440-1376x774.jpgLopetin viikko sitten treeniohjelman noudattamisen. Oli nimittäin käynyt niin, että olin onnistunut menemään eteenpäin asioissa, mitä teen päivisin ja tuntui, että haluan satsata sen mukaan, miten se kunakin päivänä sujuu ilman että tarvitsee miettiä sitä, että pitäisi lähteä treenaamaan. Viime sunnuntain pitkiksellä oli jo vähän sellainen fiilis, etten oikein tiedä haluanko sitä tehdä. Mielialat vaihtelivat. Maanantaina tapahtui sitten selkeä edistyminen hommissa ja päätin, että tämä on se asia, mitä tahdon nyt tehdä täysipainoisesti ja tavoitteellinen juoksu jää tauolle. Päätöstä helpotti vähän se, että lihaksessa on joku sormenpään kokoinen kipupiste ja se tuntuu juostessa. Päätin siis, etten satsaa nyt treeniohjelmaan toistaiseksi, vaan teen liikuntaa mieleni mukaan. Niinpä tällä viikolla oli kaikenlaista muuta, kunnes lauantaina pidin kokonaan vapaata urheilusta. Sitä ennen oli joku 40 päivää ollut putkeen ilman lepopäiviä.

Aurinko paistoi joinain päivinä tällä viikolla ja se toi mukavan lisäfiiliksen. Henkisesti ajattelee niin, että ehkäpä se kevät kohta oikeasti koittaa. Valoa on ainakin tullut jo mukavasti lisää. Ylhäällä oleva kuva on perjantailta, jolloin oli aamulla todella kipakka pakkanen, mutta lopulta aurinko tuli esiin ja iltapäivällä oli kiva ilma. Tuollaisilla ilmoilla on ihan kiva olla hetki ulkona lounasaikaan. Viikonloppuna sen sijaan en ulkoillut. Lauantaina katsoin vain kisoja ja kävin kaupoissa. Tänään sunnuntaina puolestaan kävin pyöräilemässä salilla spinningfillarilla pari tuntia ja muuten relasin kotona.

Mennään nyt yhteenvetoon:
ma: 8,55 km at 6.16 min/km. Liukasta ja ankea sää. Mietin oikeasti tällä lenkillä, mitä hittoa olen tekemässä. Ei huvittanut oikein juosta, vähän tuntui lihakseen, jalat olivat kipeät kovavauhtisesta pitkiksestä ja ajatus muualla. Päätin lopettaa treenaamisen toistaiseksi. Skechers GOrun Ride 7
ti: Märskyyn uimahalliin. Fillarointia n. 15 kilsaa, uintia 500m, vesijuoksua 50 minsaa. Rengaskin puhkesi fillarista, mutta ei se mitään
ke: core tunti 30 minsaa ja 50 minsaa cross-trainerilla. Sen lisäksi noin tunnin kävelylenkki ja lopulta fillariin sisäkumin vaihto.
to: 8,49 km at 5.49 min/km. Lihas oli tullut kipeämmäksi rullailusta tai coretunnista. Alussa juoksu todella vaikeata, lopussa kipu taas vähäisempi, mutta silloin todella liukasta. Menin saunaan sillä fiiliksellä, etten juokse vähään aikaan. Skechers GOrun Ride 7
pe: 6 km matolla at 5.07 min/km. Ajatus oli taas muuttunut ja ajattelin, että juoksen pe 10 km ja la 15 km. Tein ensin salitreenin ja sitten matolle. Huomasin, että se lihas oli tullut vain kipeämmäksi. Matolla aika kuluu hitaasti, jos johonkin sattuu. 2 kilsan jälkeen oli fiilis, että lopetan kohta. Katsoin, kun yksi Hoka-urheilija oli kolmatta kertaa viikon sisällä spinningpyörällä ja päätin, että teen saman sunnuntaina. Lopetin juoksun heti, kun 6 km tuli täyteen. Nike Pegasus 35
la: lepo. Katsoin mieluummin yhdistelmäkilpailut ja mäkihypyn Seefeldistä kuin harrastin mitään liikuntaa
su: spinningfillarilla 2 tuntia. 56,4 km, avg watt 123, avg rpm 96. Pyrin vaihtelemaan vastusta. Ajoin välillä todella kevyesti ja välillä vähän isommalla vastuksella ja välillä vähän pidempiä ylämäkipätkiä. Jostain kumman syystä 160W on maksimi asteikossa eli jos on yli sen, niin menee punaisestakin yli. Ei silti tuntunut erityisen rankalta treeniltä. Kun menin saunaan, olin täysin tuore ja hyvävoimainen, kun juoksun jälkeen on aina enemmän tai vähemmän väsynyt. Silti ihan kivaa puuhaa
Yhteensä: juoksua n. 23 km, fillarointia yhteensä n. 100 km (spinning + kaupunkipyöräily), core ja sali.

dsc_0452-774x1376.jpgEn tiedä sainko sen pienen kipupisteen lihaksessa ärsyyntymään kun olen käyttänyt trigger ballia sen käsittelyyn vai oliko yksi coretunnin liike, mikä teki hallaa, mitä en pystynyt oikein tekemään. Tehtiin lantionnostoja ja siitä kun laitettiin yksi jalka kerrallaan jalat suoraksi, niin se missä oikea jalka laitettiin ensimmäiseksi, oli myrkkyä. Se ei kestänyt sitä kropan painoa. Sen jälkeen juoksussa kipu on tuntunut enemmän kuin ennen. Sen sijaan crossarilla, spinningpyörällä, ulkona pyöräillessä, vesijuoksussa ja uinnissa kipua ei ole ollut lainkaan. Pidän spinningpyöräilystä kyllä enemmän kuin crossarista, sillä meidän salilla on kahdenlaisia crossareita, mutta niissä kummassakaan ei ole mielestäni oikea liikerata juoksijaa silmälläpitäen. Precoreissa sen sijaan tilanne on parempi. Niinpä päätin nyt niin, että ajan lähiaikoina vähän enemmän fillaria. Niinhän se yksi Hoka-urheilijakin tekee. Kun ei ole varsinaista painetta nyt tehdä treeniohjelmaa, eikä saada edes x kilsaa juostua, niin voin tehdä oikeastaan tällä hetkellä juuri mitään haluan urheilun suhteen. Se tuntuu aika vapauttavalta. Suurimman ilon tuo kuitenkin se, että minulla on selkeä näkemys siitä, kuinka saan tutkimukseni valmiiksi. Kaikki palaset ovat olemassa. Pitää vain saada teksti tehtyä. En ole nyt viikonloppuna kirjoittanut, koska yritän erottaa arjen ja viikonlopun sen vuoksi, ettei mene ihan överiksi, mutta huomenna taas innolla koneen ääreen. Olen tällä viikolla herännyt monena aamuna todella hyvillä fiiliksillä. En edes muista koska viimeksi fiilikset ovat olleet niin positiiviset. Urheilun suhteen olen kiitollinen siitä, että lajivalikoima on nyt niin laaja, etten ole tavallaan juoksun varassa. Jos ei huvita tai voi juosta, niin voin tehdä jotain muuta. Vielä olisi reservissä mm. hiihto, jota en ole nyt tehnyt lainkaan.

Mainokset