3 tärppiä: tällaiset salikengät tarvitset

dsc_0444-1376x774.jpgNyt on sopiva aika käydä läpi, millaisia salikenkiä juoksija tarvitsee. Minusta tarvitaan muitakin kenkiä kuin juoksukenkiä ja esittelenkin tässä nyt kenkiä siitä lähtökohdasta, kuinka niillä voi tehdä muuta kuin juoksu siellä salilla eli punttien nostoa, käydä ryhmäliikuntatunneilla jne.

DSC_0455-1376x774

  • Crossfit/crosstrainer-kengät
    Itselläni tällaiset jäykkäpohjaiset, sivuttaispitoa tarjoavat (kengän kyljessä lukee lateral stability) ovat Sauconyn mallistosta. Jos teen jalkaprässiä, niin silloin nämä kengät ovat aina jalassa ja muissakin sellaisissa liikkeissä, missä painoa tai rasitusta tulee paljon tossujen päälle, nämä ovat parhaat. Ne eivät mene niin kasaan kuin juoksutossut ja tarjoavat jämäkän tunteen siihen tekemiseen. Lisäksi juoksukenkien vaimennus ei mene pilalle, kun nostaa niillä

20190225_000123-1024x603.jpg

  • Ohutpohjaiset kengät
    Tunnokas ohutpohjainen kenkä, missä on suhteellisen leveä pohja, on aika hyvä niissä liikkeissä missä tarvitaan tasapainoa. Yhden jalan kyykyt, keskivartaloliikkeet jne. ovat esimerkkejä sellaisesta. Samoin ohutpohjaiset kengät ovat aika hyvät, jos nostetaan kevyillä painoilla esim. maastavetoa tai kyykkyä. Itselläni tässä tarkoituksessa on Salmingin ns. natural running juoksukengät maltillisella dropilla. Olen juossut niillä joku 230 km, mutta pääasiassa ne ovatkin punttisalikäytössä, jonka jälkeen saatan juosta matolla 8-10 km. Erinomainen tosiaan coretunnille ja myöskin crosstrainerille hyvä. Tuntuu, että vaimennetumman juoksukengän päkiävaimennus voi kärsiä crossarilla

dsc_0130-1376x774

  • Vaimennetummat juoksukengät
    Osalla ryhmäliikuntatunneilla ja muussa salitouhussa tarvitaan enemmän vaimennusta hyppyjen takia ja samalla hyvää pitoa. Kenkä ei vain saa olla mielestäni liian korkea, eikä se saa olla epävakaa sivullepäin. Niinpä sekä monet nopeat juoksukengät, että myöskin todella vaimennetut lenkkarit putoavat tässä vaiheessa pois, kun kumpikaan niistä ei ole riittävän stabiili. Esim. Pegasus 34 ei sopinut oikein tähän, vaan käytin silloin Boston Boosteja, mutta Pegasus 35 sopii, kun jalka on jotenkin tiukemmin siellä sukkamaisen päällisen huomassa. Niinpä olenkin nyt miettinyt asiaa niin, että kun niissä on jo 665 km juostuna, niin vähennän piakkoin ko. tossuparin juoksukäyttöä ja lisään salikäyttöä. Pesin ne eilen pesukoneen lenkkariohjelmalla tai no ensin 30 minsaa sillä ohjelmalla ja vielä 15 minsan huuhteluohjelma päälle. Se päällinen on nimittäin villamainen ja siihen jää hienhaju. Nyt pesun jälkeen ne ovat kuin uudet.

DSC_0442-774x1376Haastavaa on se, että kun minulla pitää olla kaksi laukkua mukana. Toisessa laukussa läppäri ja kirjat ja toisessa sitten salikamat, niin se salilaukku ei saisi olla överi-iso, jotta ne mahtuvat kaappiin. Sen vuoksi olen vähän välttänyt kaksien kenkien mukaan ottoon. Pakko kuitenkin välillä ottaa vähän isompi laukku, jotta on kahdet kengät eli vaikkapa juoksukengät ja crosstraining kengät tai pyöräilykengät ja juoksu- tai crosstrainingkengät kuten tänään oli tilanne. Se on vähän kikkailua, mutta tarpeellista. Puhtaaseen juoksukäyttöön edellä olevaan listaan voisi sitten lisätä eri tyyppisiä juoksukenkiä kuten vauhtikengät, mutta ne eivät ole salikäytön kannalta olennaisia.

Mainokset