Pyörätreeni Body Bike Smart+:lla

dsc_0450-774x1376.jpgTähän vuodenaikaan ei voi harrastaa maantiepyöräilyä. Hiekoitussepeli leikkaa renkaat riekaleiksi ja suola kuraisi pyörän totaalisesti. Niinpä kannattaa harkita muita vaihtoehtoja. Jos tilaa kotona on, voi laittaa oman pyörä trainerille ja ajaa sillä, mutta myös kuntosaleilla on vaihtoehtoja. Meidän salillamme on Body Bike Smart + sisäpyöriä ja Watt Bikeja. Olen ajanut nyt kahtena viime päivänä Body Bikella, joten siitä voisin kertoa nyt kokemuksia puhtaasti juoksijan näkökulmasta siitä lähtötilanteesta, etten tiennyt, mitä watit ja muut meinaavat.

IMG_20190224_164558-800x800Pyörässä on 3-in-1 polkimet, ts. toisella puolella on SPD-klosseille sopiva poljin ja toisella puolella remmit, mutta kun sen muovielementin ottaa pois, missä ne remmin on, niin alhaalta paljastuu kolo, johon saa Lookin klosseilla olevan kengän. Tämä on hyvä, voin ajaa maantiepyöräkengilläni, eikä tarvitse kaivaa naftaliinista ikivanhoja Shimanon ajokenkiä, jotka ovat vuodelta 2001 ja suoraan sanottuna ”räjähtäneet”. Kuulin tutulta spinningohjaajalta jo aiemmin, että ne ovat siellä alla, mutta kyllä siinä meni vähän aikaa pähkäilyyn, jotta osasin ottaa ne hässäkät auki siitä tieltä pois.

DSC_0452-774x1376Sitten itse pyörään. Aion aikanaan vuosituhannen alussa aika paljon Body Biken spinningpyörillä, mutta nämä uudet ovat tietystikin ihan erilaisia, joten ajoasennon hakemiseen menee varmaan joku aika, sillä säännöt ovat vähän erilaiset kuin silloin. Satulan korkeus on ihan jees, minkä laitoin, mutta ohjaustangon korkeus ja etäisyys ovat asioita, jotka vaatinevat hienosäätöä. Sillä ei nyt niin valtavan suurta merkitystä ole, kun teen suhteellisen kevyttä treeniä, mutta ajan kanssa tuo pitää hoitaa kuntoon.

DSC_0451-1376x774.JPGAndroid- ja iPhone-puhelimiin saatavalla Body Biken appilla puhelimen voi yhdistää pyörän kanssa, jolloin telineessä oleva puhelin toimii näyttönä (puhelimen saa telineeseen vain pystyasennossa), mistä näkee tehot, kierrokset, nopeuden ja muun vastaavan. Sykettä en saanut näkyviin (ensimmäisellä kerralla ei ollut sykevyötä, toisella oli), mutta jälkeenpäin ajateltuna syynä lienee se, etten tajunnut yhdistää connect devices kohdasta bluetoothilla sykevyötä appin kanssa. Tuo täytyy vielä kokeilla, josko se toimisi. Pyörässä ei ole ilmeisesti mitään, mikä automaattisesti tunnistaisi Polarin vyön, vaan se pitää appin kautta yhdistää.

_20190226_092011-600x912.JPGMoniajo osoittautui haasteeksi. Sunnuntaina katsoin välillä hiihdon MM-kisoja, jolloin app oli päällä taustalla. Ajanotto kyllä pelasi, mutta kun se ruutu ei ollut päällimmäisenä auki, matkaa ei kertynyt. No eilen ratkaisin sen asian niin, että laitoin ne jaettuun näyttöön, jolloin moniajo pitäisi ainakin toimia moitteettomasti. Ongelmana oli nyt se, että en voinut säätää televisio-ohjelmaa kesken kaiken. Jos koskin siihen näyttöön, Body Bike app lopetti toimintansa. Kello kävi, mutta watit ja kierrosluku ei muuttunut. Kaiken huipuksi ne jotenkin jumittuivat, mikä johti siihen, että harjoitus piti resetoida ja yhdistää vieläpä pyörä ja appi uudelleen, jotta se alkoi taas pelata. Kaiken huippuna oli se, että alempaan ruutuun laittamani telkkariohjelma Ruutu.fistä meni aina mainoskatkon jälkeen takaisin alkuun, joten ei siitä television katsomisesta tullut mitään. Turhauduin ja yritin vetää sen Body Biken appin kokotilan näyttöön ja se onnistuikin, mutta samalla app tyhjensi kaiken eli alkoi juosta uutta treeniä nollasta alkaen. Oli onni, että ranteessa oli kello käynnissä, jotta sain selville treenin pituuden, kun se meni muuten tuollaiseksi pulaamiseksi, kun piti resetoida monta krt jne.

Screenshot_20190224-134634-600x1067.pngAlussa watit olivat ihan päin hemmettiä. Sunnuntaina se meni taulukoissa maksimin yli jo 160 watissa. Kyselin vähän neuvoa Juoksufoorumilla ja kun selvisi appin asetuksista, että siellä on FTP-kohta, niin sain vinkin laittaa siihen 200W, niin se auttoi heti. Samoin laitoin cardio training per week -kohtaan maksimit eli 8+ hours, kun oletusasetus oli 1-3 hours ja sekin varmaan auttoi. Muutin myös oletettavaksi maksimisykkeeksi 192, mutta sillä ei nyt niin suurta merkitystä ole, kun en saanut sykkeitä näkymään muutenkaan. Nämä muutokset auttoivat ja eilen se näytti jo jotenkin tolkullisemmalta touhulta. Kevyt pyörittely ei ollut enää kaikkien asteikkojen yläpuolella.

Se, mikä osoittautui vaikeaksi, oli nostaa sykettä. Sunnuntaina ajoin tosiaan 2 tuntia aika kevyesti ja eilen laitoin sitten kovempia tehoja. Ajoin 63 minuuttia ja keskisyke oli 129. Sain 135 sykkeen, kun ajoin istualtani sillä n. 200 watin teholla ja putkelta sain nousemaan jonnekin 145 tasolle korkeimmillaan. Toki täytyy myöntää, etten tehnyt mitään kiihdytyksiä, mitä esim. spinning-tunneilla tehdään, mutta silti fillaroidessa tuntuu olevan aika vaikeata saada syke ylös, kun vertaa juoksuun.

dsc_0447-589x1047.jpgPidän tätä Body Bikea mielekkäämpänä harjoitusvälineenä kuin cross-traineria sen vuoksi, että salilla olevat Matrixin crosstrainerit ja Cybexin ARCit ovat kumpikin kummallisella liikeradalla varustettuja. Precorin cross-trainereissa ja AMT:ssä on kummassakin juoksijan kannalta parempi liikerata, enkä suoraan sanottuna pidä näistä kummastakaan nyt saatavilla olevista laitteista. Tämän vuoksi tarkoitus on ajaa nyt lähiaikoina vähän enemmän tuolla pyörällä. Vaihtoehtona olisi vielä se Watt Bike, mutta en halua nyt jotenkaan perehtyä kahteen fillariin samanaikaisesti. Joku kysyy, miksi pyöräillä, eikö juoksijan pitäisi juosta. Vastaus on vaihtelu ja kipu. Kun lopetin väliaikaisesti, halusin vaihtelua, tehdä uusia asioita. Lisäksi yhdessä lihaksessa on peukalonpään kokoinen kipupiste. Se oli eilen parempi, ei tuntunut edes rullatessa, eikä kävellessä ollenkaan, mutta toisaalta kun tein kevyesti kyykkyjä, se selvästi tuntui. Samoin kadulla myöhemmin kun meinasin liukastua, se tuntui ja oli sellainen tunne, että siellä on joku kummallisesti jumissa. Eli juoksemisen rajoittaminen parantaa tuotakin asiaa.

Minusta tuollaisella pyörällä polkeminen on hyvä harjoittelumuoto ja silloin kun ajaa itsekseen, saa haluamansa treenin verrattuna siihen, että menisi esim. spinningtunnille. Täytyy joku kerta kokeilla kovemmalla teholla.

Mainokset