Kuntoilu ei sovi minulle!

dsc_0459-1376x774.jpgReilu viikko takana kevyttä liikuntaa ja tuli stoppi vastaan. En pysty enää. Pakko tehdä kovempia harjoituksia. Tämä osoittaa sen, että luonteeni ei ole kuntoilijan, vaan urheilijan. Hölkkäpioneeri Arthur Lydiardhan oli sitä mieltä, että hölkkääjien ei tule edes yrittää harrastaa niin raskasta liikuntaa, mikä vie anaerobisen kynnyksen yli, vaan tehdä kevyttä liikuntaa, jotta heidän terveytensä paranee. He kuntoilevat parantaakseen kuntoaan, jotta heidän terveytensä olisi hyvä. Minulle se ajatustapa ei sovi. En halua kuntoilla, vaan haluan urheilla.

Nyt kun kuntoilu on siis todistettu olevan masentavaa puuhaa, niin miksen sitten urheile? No ajatukseni olikin laittaa treeniohjelmani tauolle ja tehdä myöskin kovia harjoituksia kuten tonnin vetoja ja muuta vastaavaa, jotka parantavat vauhtikestävyyttäni, mutta pahaksi onneksi ilmeisesti viime viikon keskivartalotunnilla sain pienen lihasvamman ärtymään. Maanantaina se oli nyt ihan oireeton, mutta sitten kun tein kyykkyjä, niin se tuntui siinä taas ja eilen huomasin hauiskääntöjä seisaaltani tehdessäni sen saman vaivan haittaavan. Tuntuu ikään kuin lonkka ei toimisi ihan normaalisti, vaikka kipupiste on todellakin vain peukalonpään kokoinen kohta. Foam rolling ei auta mitään, kipua ei edes löydä. Hierontapallo (trigger ball), baseballpallo ja tennispallo ovat niitä, joita olen käyttänyt tuon vaivan käsittelyssä. Se ei ole tullut kipupistettä härnäämällä kuntoon, pikemminkin ehkä päinvastoin.

Niinpä kun en oikein nyt viitsi repiä juoksumatolla kovaa, päätin eilen salilla, että pyrin tekemään intervalleja crossarilla ja spinningpyörällä. Ajattelin, olisiko valmiita kovia spinningtunteja, mutta kun ne ovat todella huonoon aikaan eli joskus klo 16 tai 17 jälkeen, niin ei se oikein minulle sovi. Myöhemmin illalla on vain jotain lökötunteja tai ei mitään. Niinpä täytyy tehdä ne intervallit itse. Vaihtoehtona on tehdä Wattbikella jotain lyhyempiä rypistyksiä. Ensiksi teen kuitenkin crossarilla intervallit tänä iltana. Haastavaa on se, että salilla on kahdenlaisia crossareita kumpiakin 4 kpl ja niissä on ihan eri liikeradat ja muutenkin erilainen toiminta. Eilen treenasin sillä tavalla, että 5000m kevyttä soutua lämmittelyksi, jonka jälkeen punttitreeni ja sen jälkeen tunti crossaria. Tein intervalliohjelmaa, jonka havaitsin vähän hankalaksi, kun siitä ei mistään näe, kuinka pitkään mikäkin palkki kestää. Jotkut olivat alle 2 minuuttia ja jotkut yli 4 minuuttia. Siihen ei voinut oikein siis varautua. Tein silti lopussa pari aika kovaa intervallia nostaen kadenssin yli 200 ja sotkien todella voimakkaasti ajatuksenani saada se tuntuma siihen kuinka niitä tehdään, jotta voisin tänään tehdä niitä tosissaan. Täytyy vain nyt toivoa, että vapautuisi joku juuri niistä neljästä laitteesta, koska en oikein halua niillä toisilla tehdä, kun nyt tuli tuollaisella harjoiteltua.

Kuntoilu on nyt loppu ja urheilu alkaa, vaikken mitään harjoitusohjelmaa juuri nyt noudatakaan.

Mainokset