Treeniviikko: miksi en käynyt GoExpossa?

20190317_231054-1288x758.jpgMenneenä viikonloppuna oli GoExpo-messut. Olisin voinut mennä sinne, sillä olisin saanut passin sinne kolmeksi päiväksi, mutta päätin jättää väliin. Tärkein syy on se, etten voinut ottaa perjantaita vapaaksi ja viikonloppuna oli pakko levätä. Huomasin, että virta on vähän vähissä. Viikolla oli mm. yksi yö, jolloin Polar väittää levollista unta tulleen vain 43 minuuttia. Yksi juoksija sanoi minulle pari päivää sitten, että vain dokut kukkuvat öisin ja pitää mennä kymmeneltä nukkumaan. Jos menisin kymmeneltä nukkumaan, en ehtisi tehdä mitään. En edes muista, koska olisin mennyt ennen puolta yötä nukkumaan. Yleensä menen vasta yhden jälkeen. Minusta kymmeneltä nukkumaan mennään alle 10-vuotiaana. Nytkin kun miettii loppuviikon blogisisältöä Ultra Boost, Samsung ja Garmin MARQ, niin ne vaativat kaikki aika paljon työtä. Teen ensin tieteellistä tutkimusta 8-10 tuntia päivässä, sitten treenaan, sitten pitäisi syödä ja hoitaa muut asiat, jonka päälle tulee vielä blogi. Mietin, että osa noista blogikirjoituksista kuten vaikkapa nuo tämän viikon torstain, perjantain ja lauantain tekstit, ovat saattaneet vaatia kukin 5-6 tuntia työtä ja se on vain harrastus. Toki niitä ei ole tehty alusta loppuun valmiiksi yhtenä päivänä, vaan monta tekstiä on voinut olla työn alla samaan aikaan, kun perehdyn aiheisiin. Joskus se teksti tulee sitten kerralla valmiiksi, jonka jälkeen pitää hankkia enää kuvat. Joskus puolestaan ajatus muuttuu matkan varrella ja saatan kirjoittaa tekstin kaksi tai kolme kertaa. Niinpä vaikka GoExposta olisi saattanut saada jotain sisältöä varsinkin pyöräilyn osalta, niin se oli pakko nyt jättää väliin. Juoksun osaltahan se oli ainakin ennen aika heppoinen näyttely. Viimeksi kun kävin siellä, messuilla ei ollut yhtään juoksukenkämaahantuojaa.

_20190315_213758.JPGPäätin tällä viikolla sen, etten juokse toistaiseksi ulkona ollenkaan. Ongelmat, mitkä tuolla lihaksistossa ovat olleet ja osittain vieläkin olemassa, ovat tulleet minusta paremmaksi liikkuvuusharjoituksilla, venyttelyllä ja rullauksella. Niinpä jokaista lenkkiä ennen on luvassa jonkinlainen pieni treeni noissa merkeissä ja kunnollinen lämmittely. Niinpä juoksen vain matolla kunnes ongelmat on selätetty. Niinpä lauantainakin kävin tekemässä kevyen mattolenkin, vaikka yleensä juoksen sinä päivänä ulkona. Samalla reissulla sain ostettua toisen parin Asicsin sukkia (kts. sukka-arvio) pitkistä varten ja sunnuntaina tosiaan oli vuorossa 30 km pitkis. Tuon jälkeen Hoka Mach 2:ssa on 90 km kasassa. Juoksen vielä yhden lenkin, jonka jälkeen 100 km on ylitetty ja teen mattokäytöstä analyysin. Sen verran voin paljastaa jo nyt, että tuntemus on sellainen, että nuo kengät tulevat olemaan nimen omaan mattokengät itselleni, eivät ulkolenkkeihin. Muuten viikonloppuna oli ohjelmassa urheilun seuraamista, relaamista, kaupassa käynti ja hyvästä ruoasta nauttimista sekä tietysti blogihommia. Nukuin hyvin pe-la ja la-su yöt, joten energiavarastot lienevät nyt täynnä seuraavaan viikkoon, vaikka su-ma yö olikin unen suhteen taas surkeampi, kun heräsin johonkin kummalliseen vatsakipuun. Oli pakko lopulta ottaa särkylääke, kun olin ollut tunnin hereillä neljästä viiteen. Lääkkeen jälkeen sain lopulta unta ja olisin voinut nukkua varmaan kymmeneen, mutta kello soi puolkasilta. Polarin mukaan levollista unta reilut viisi tuntia. Enemmänkin olisi kelvannut, kun eilen kuitenkin pitkis juostu. Kuten kuvasta näkyy, niin olin viikonloppuna aika rennosti hupparissa ja vanha, perus Polar tassussa, eikä Garminin MARQia, mutta kannattaa lukea siitäkin, jos meni info tuosta 1600 euron uutuuskellosta ohitse.

Yhteenveto:
ma: 8 km matolla at 5.08 min/km. Päivällä oli intoa juosta, mutta simahdin sitten iltaan mennessä. Juoksusta ei tullut oikein mitään. Nike Pegasus 35
ti: 8 km matolla at 4.59 min/km. Hyvä lämmittely, kevyet kengät jalkaan, piti tehdä kovavauhtinen treeni. Olin miettinyt 6x1000m. Ei tullut mitään. Jokainen askel oli yhtä tuskaa ja tuntui, ettei tuo oikea jalka toimi ollenkaan. 3 km jälkeen olin ihan pulassa, lopulta sain kasin aikaiseksi hissukseen. Nike Zoom Elite 9
ke. 30 min coretunti. Ei huvittanut mennä edes crossarille vetoja tekemään, kun harmitti niin paljon ma-ti surkeat lenkin. Painuin coren jälkeen saunaan ja lähdin kotiin syömään ja juomaan punaviiniä.
to: 45 min vesijuoksua. Ei huvittanut juosta edelleenkään, joten lähdin metrolla Vuosaaren uimahalliin. Matkalla kävin Puhoksessa katsomassa tossutarjonnan. Ei huvittanut uida, joten vesijuoksua vain. Altaassa oli mukavan rauhallista, parempi kuin Mäkelänrinteessä käydessäni
pe: 12 km matolla at 5.02 min/km. Yläkropan puntti alle ja sen jälkeen tunti juoksua. Hoka Mach 2
la: 10 km matolla at 5.06 min/km. Paras juoksufiilis koko viikolla, mutta piti pitää lyhyenä ja rauhallisena, koska sunnuntaina pitkis. Hoka Mach 2
su: 30 km matolla at 4.57 min/km. Viime aikojen ongelmien vuoksi en tahtonut nostaa vauhtia pitkiksellä. Välillä tuntui todella helpolta, välillä ei. Se ei ole ihan selvä siis tuo tilanne nyt. Hoka Mach 2
Yhteensä: 68 km juoksua, coretunti, 45 min vesijuoksua, sali ja kaupunkipyöräilyä ehkä 40 km.

 

Mainokset