Bostonin Marathonin olut 26.2 Brew

mara262Bostonin Marathon on muita perinteisempi ja legendaarisempi kilpailu. Siihen osallistumista pidetään jotenkin erityisenä. Tulosrajoja metsästetään ja jopa pääsy mukaan on monelle iso juttu. Moni ostaa asiaankuuluvat paidat ja takit jo pelkästään sen vuoksi, että raja on saavutettu. Niinpä on ymmärrettävää, että tapahtuman ympärillä on monia muita maratoneja enemmän tapahtumia ja tuotteita. Osittain niiden tarkoitus on lisätä tapahtuman mieleenpainuvuutta ja osittain tietysti tehdä rahaa. Nyt Bostonin Marathonilla on nimikko-oluensakin, nimittäin 26.2 Brew.

Ko. tapahtuman yhteydessä on ollut jo tarjolla seitsemän vuoden ajan Boston Beer Companyn (Samuel Adamsia valmistava yhtiö) Boston 26.2 olutta, joka on etiketin väreiltä näyttänyt vähän Samuel Adamsilta. Nyt he ovat kuitenkin tehneet ihan nimikko-oluen maratonille, kun nimenä on 26.2 Brew (26.2 on maratonin pituus maileissa) ja pakkauksissa on Bostonin Marathonin virallinen logo eli se on virallinen kisaolut. Uutta on myös se, että tämä lanseerattava uutuusolut tulee myyntiin Yhdysvalloissa koko maassa.

26.2 BREW 

mara262-1.jpgAlkoholia tässä uutuusoluessa on vain 4,0% ja kaloreita sanotaan olevan 120, mikä on myöskin normaalia vähemmän. Hiilareita oluessa on 9 grammaa ja lisäksi siinä on korianteria ja Himalajan suolaa eletrolyyttitarpeita varten. Panimolla oluen kehittänyt Shelley Smith on itsekin maratoonari ja triathlonisti. Hän oli kysynyt myös muilta juoksijoilta kuten Bostonin Marathonin voittajilta Meb Keflezighiltä ja Desiree Lindeniltä, mitä he haluavat oluiltaan. Shelley Smith on sitä mieltä, että he ovat luoneet oluen, joka on juoksijoiden kannalta erilainen kuin muut markkinoilla olevat oluet. Keflezighi sanoi oluesta seuraavasti:

Olen juossut lukuisia maratoneja vuosien varrella ja treenijaksoissa on lukuisia maaleja, jotka ansaitsevat juhlistuksen. Jokainen, joka on harjoitellut maratonille, joka on tarpeeksi omistautunut herätäkseen ennen aamun sarastusta tai kohdatakseen haasteet saadakseen mailit kasaan, tietää, että osa harjoittelua on juokseminen saadakseen palkinnon. 26.2 Brew juhlistaa juoksijoiden kovaa työtä ja saavutuksia korkealaatuisilla raaka-aineilla ja todella hyvällä maulla.

Täältä Helsingistä käsin ei liene mahdollista päästä maistamaan tuota olutta, joten arvioidaan se puhtaasti mielikuvien pohjalta.

NIMI JA PAKKAUS:
mara2Minusta tuo nimi on eurooppalaisen lähtökohdasta vähän huono. Meille mailit eivät sano mitään ja 42 on isompi numero kuin 26 muutenkin. Väreiltään tölkki ja pullon etiketti ovat kuin suoraan Bostonin Marathonin väreistä ja kun keskellä alhaalla on ko. maratonin virallinen logokin, niin sen suhteen ei ole mitään valittamista. Parasta minusta on se, että pieni tölkki on kapea kuin jossain energiajuomissa. Sellaisen tempaiseminen on jotenkin siistimpää kuin pulleamman bulkkitölkin ottaminen käteen. Kapeat tölkit näyttävät paremmilta ja tuovat mieleen viestikapulan. Tuo tuote on saatavilla pulloissa 6-packeina, kapeissa tölkeissä 12-packina ja sen lisäksi valtavassa n. 7 dl kokoisessa isossa tölkissä. Samaten se tulee jonnekin myyntiin hanatuotteenakin.

MIHIN TARKOITUKSEEN JUOMA SOPISI?
Jätän nyt huomioimatta tässä heidän ajatukset siitä, että se olisi juoksijoille jotenkin parempi olut kuin muut oluet ja pohdin asiaa puhtaasti siitä näkökulmasta, kuinka ajatus spesiaalioluesta voisi vaikuttaa juoksijan onnistumiseen maratonilla. Niinpä sanoisin, että ensisijainen käyttötarkoitus tuolle tuotteelle on maaliintulon jälkeen siellä Bostonissa. Haave olisi toteutunut ja silloin tuollainen olut varmasti maistuisi. Sitä ei viitsisi juoda etukäteen, sillä se veisi asiasta jonkinlaisen lisämausteen pois, mikä tulee siitä, että on oikeasti tullut tehtyä jotain poikkeuksellista. Täytyy myös ajatella sitä, että entäpä jos se ei olisikaan hyvä olut, niin ei se olisikaan niin kiva odottaa sellaisen oluen odottamista maalissa, jos valmiiksi tietäisi millainen se on, eikä pitäisi siitä. Se yllätys toisi lisäsäväyksen asiaan.

MYÖS TREENIKAUDELLA VOISI OLLA IDEAA
Meb puhui tuossa siitä, että treenatessakin on maaleja, joita pitää juhlistaa. Niinpä jos on jo kokenut sen maaliintulon Bostonissa kerran ja piti siitä oluesta, niin voisi ajatella ottavansa tämän maraoluen mukaan treeniohjelmaansa juhlistamaan jotain merkittäviä hetkiä. Silloin voisi ostaa joko 6-packin pulloja tai 12-packin tölkkejä. Voisi ajatella vaikkapa, että joisi yhden jokaisen kilpailun jälkeen olisivatpa ne kympin kisoja tai mitä hyvänsä tai jopa vaikkapa kolmen tai kuuden kuukauden harjoitusjaksoin aikana jokaisen tärkeimmän avainharjoituksen jälkeen. Silloin tuollaisia milestoneja voisi olla vaikkapa kerran kuussa tai kahdestikin kuussa. Samalla voisi ikään kuin pitää kirjaa edistyksestään, kun olutta siemaillessaan pohtisi, missä mennään suorituskyvyn suhteen.

Minusta mielenkiintoinen tuote ja hyvä idea, mutta ei tämä sellainen ole, että sitä nyt ihan joka ilta kannattaa juoda, vaan silloin se oikeasti menettäisi kokonaan merkityksensä ja erityisyytensä. Bostonin Marathonin maalissa tuota olisi kiva maistaa.

Mainokset