Functional Move -tunti testattu

dsc_5189-774x1376.jpgEilen oli UniSport Late Night -tapahtuma Meilahdessa. Viime vuonna suht samaan aikaan järjestivät samanlaisen tapahtuman Kumpulassa. Kävin siellä joskus myöhään klo 21 jälkeen järjestetyssä Takareisiklinikalla. Silloin olin syönyt himassa ensin ja lähtenyt sitten sinne. Nyt oli vähän toinen juttu, kun katsoin lukkarista Functional Move -tunnin, joka alkaisi jo klo 18. Eli suoraan hommista fillarilla sinne ja myöhemmin illalla vasta sitten syömään. Oli 7 astetta lämmintä, aurinko paistoi ja mulla oli untuvatakki. Ei siis ihme, että hikosin jo matkalla, joten lämmittely tuli tehtyä. Sitten sille tunnille, joka järjestettiin isossa palloilusalissa, joten sinne olisi mahtunut vaikka kuinka paljon osallistujia. Luulen, että siellä lopulta olikin joku 70-80 osallistujaa.

Se Takareisiklinikka oli tosi hyvä silloin viimeksi, paikat tulivat moneksi päiväksi kipeäksi, mutta ongelma oli se, että unohdin liikkeet myöhemmin. Sitä ei järjestetä tuntina ja koska mulla oli silloin keväällä yli kuukauden kestänyt keuhkovirus, niin ei sairastelun aikana käynyt salilla ja sitä kautta saanut niitä liikkeitä harjoiteltua, jotta olisin muistanut niitä. Nyt tilanne on eri, sillä tämä Functional Move on oikeasti tunti, mitä pitävät eri liikuntakeskuksissa eli jos tunti olisi hyvä, voisin osallistua siihen jatkossakin.

dsc_5188-1376x774.jpgSyy, miksi valitsin juuri tämän tunnin on se, että olen havainnut kaikkien mahdollisten ongelmien juoksussa johtuvan pakaroista ja takareisistä. Ne ovat jotenkin heikkoja kohtiani. Ei ole liikkuvuutta, vaan kireyttä ja lihakset eivät aktivoidu kunnolla tai oikein. Seuraava tuntikuvaus tuntui sisältävän juuri niitä asioita, mitä tarvitsen: Tunnilla pääset kehittämään kehonhallintaa, koordinaatiota, lihaskuntoa ja liikkuvuutta sekä vahvistamaan tukilihaksistoa. Nyt kun oli niitä kipupisteitä ja kun kivut hellittivät, niin tajusin normaalin rullailun lisäksi kokeilla rullata pienemmillä palloilla ja havaitsin sen, että pakaroissani on vaikka kuinka paljon kosketusarkoja kohtia, mikä on sinänsä ihmeellistä, koska en ole viime viikkoina juossut kovaa tai tehnyt jalkatreeniä. Siellä on vain jotain häsää nyt. Tämän vuoksi juokseminen ei ole vielä normaalia. Eilen kun juostiin salin ympäri aluksi lämmittelyä, juoksuni oli robottimaista. Oikea etureisi tuntui olevan jumissa ja pakaralihakset eivät mahdollistaneet normaalia liikerataa. Tämä ongelmahan on ollut keväällä aika hankala, kun silloin aluksi yht’äkkiä vauhdit putosivat minuutilla per kilsa ja peruslenkillä jopa kuuden minuutin vauhti oli juoksemista.

screenshot_20190321-114912-540x960.pngSe tunti meni eilen hyvin. Huomasin, etten ole kovin hyvä kaikissa liikkeissä. Välillä on tasapaino vähän huono ja välillä en taipunut sinne asti, minne olisi pitänyt, mutta muuten pystyin tekemään kaiken hyvin, eivätkä ne tuntuneet pahoilta, vaan olisin kaikkea voinut tehdä paljon enemmän. Yllätyksekseni jopa ne liikkeet, missä paino täytyy olla yhdellä puolella onnistuivat nyt. Joku kuukausi sitten en voinut varata painoa yhdelle puolelle ollenkaan, kun pakarassa petti joku. Nyt tilanne on siis paljon parempi, mutta ei juoksun kannalta normaali. Olen kyllä satsannutkin todella paljon liikkuvuuteen viime aikoina. Silloin kun juoksin paljon, olin niin väsynyt tai oli niin kiire, etten oikein ehtinyt tehdä muuta kuin juoksua. Se kostautui, sillä juoksu on aika yksipuolista. En lämmitellyt kunnolla, enkä tehnyt huoltavia harjoituksia. Nyt olen tehnyt niitä ja pitäisi varmasti tehdä vielä enemmän. Pakarat ja takareidet kun ovat ne ongelmakohdat. Törmäsin pari päivää sitten lounasaikaan horoskooppiin, joka on tietysti hömppää, mutta tässä tapauksessa totta. Päämäärä ja liike ovat yhtä tärkeitä ja se hitaus on näennäistä. Täytyy uskoa siihen, että tekee oikeita asioita ja pitkässä juoksussa se on se ratkaisu.

dsc_5191-774x1376.jpgVaikka tuo tunti ei tuntunut niin rankalta, niin oli se sitä. Tein tuon jälkeen yläkropan puntin ja kun menin juoksumatolle, olin jo aika uupunut. Juoksin kevyesti 8 kilsaa, jonka jälkeen tein vielä venyttelyt ja rullaukset. Sitten hieman lisää proteiinipatukoiden maistelua, joita oli ollut tarjolla jo sen ryhmäliikunnankin jälkeen. Sen jälkeen menin saunaan ja söin siellä yhden banaanin ja join kuvassa näkyvän Vitamin Well -veden, joita siellä tarjosivat. Lähtiessäni palloilusalissa oli joku tanssitunti käynnissä ja musa soi. Se oli aivan täynnä porukkaa, varmasti toistasataa osallistujaa. Lähdin ulos ja fiilistelin ulkona hetken sitä tehtyä treeniä. Söin korvapuustin ja join yhden oluen. Ilma oli onneksi vaatetustani ajatellen viilentynyt. Sitten lähdin fillarilla himaan. Kotona söin lasagnea ja sen jälkeen olin jo aika väsynyt. Itseasiassa niin kuitti, etten jaksanut Tulosruutua enää katsoa, vaan lähdin sänkyyn lepäämään. Tänä aamuna herätessäni tuntui kyllä jäsenissä se eilinen tunti. Erityisesti lonkat tuntuvat särkevän eli kai se hyödyllinen oli.

Yhteenvetona voisi sanoa, että tunti vaikutti hyvältä. Hämmästyttää niiden vetäjien ammattitaito. Itse kun en ymmärrä mitään tuollaisista asioista, niin joudun hämmästelemään, mistä edes keksivät ne liikkeet.

Mainokset