Viikko: same ol’ same ol’

dsc_5219-774x1376.jpgHuomasin eilen lenkilläni, etten ole tehnyt helmikuusta yhteenvetoa ollenkaan. Päätin tehdä helmi- ja maaliskuusta sitten yhteisen yhteenvedon. Juoksuahan ei nyt hirveästi ole kertynytkään. Tammikuussa oli keuhkoputkentulehdus. Kun toivuin siitä, aloin iskeä heti kilsoja koneeseen 100+ viikkoja. Tuli viisi viikkoa treenattua ohjelman mukaan. Niistä kaksi viimeistä viikkoa niin, että oli ongelmia. Luulin, että revähdytin jotain tehdessäni 10x100m matolla. Näin jälkeenpäin ajateltuna voi olla, että treeni meni yli sairastelun jälkeen. Varsinkin kun kuormitus juoksun ulkopuolisessa elämässä oli kova, enkä nukkunut paljon mitään. Sen kuormituksen takiahan lopetin treeniohjelman väliaikaisesti muutenkin.

En ole ihan kunnossa vieläkään, vaikka se 10x100m vetotreeni oli jo 5. helmikuuta eli siitä on aika pitkä aika. Välillä tuntuu paremmalta, mutta välillä sattuu joka paikkaan. Olen tehnyt paljon liikkuvuusharjoituksia, venytellyt ja rullaillut, mutta silti kun testasin tänään juosta 4 min/km vauhtia 500m, minkä ei sinänsä pitäisi olla kova vauhti, niin tuntui, että persus repeää. Liikeradat eivät vain ole kunnossa ja kireyttä on jossain, vaikka venyttelymatolla niin ei tunnukaan. Juoksu ei ole enää niin hankalaa kuin kuukausi sitten, mutta kyllä silti saan töitä tehdä. Sen takia ajattelinkin, että olenkohan ollut jonkinlaisessa ylirasitus- tai tulehdustilassa. Juoksin tänään 30 kilsaa 4.54 min/km keskarilla, minkä pitäisi olla kevyttä rallattelua, mutta joskus 7 km kohdalla olin jo oikeasti jalkojen kanssa vähän ihmeissäni. Viimeinen 8 km pl. sitä 500 m kokeilua, oli oikeasti pakko juosta hiljempaa. Mukana oli geeli ja urheilujuomaa, söin banaanin ja join reilusti vettä ennen saunaa, joten palautumisen piti lähteä hyvin liikkeelle. Silti kävi niin, että kun söin kotona, niin olen ollut sen jälkeen aika kuitti. Tuntuu, että olisin juossut selvästi pidemmän lenkin tai vaihtoehtoisesti selvästi kovempaa.

No turha sitä murehtia, pitää mennä eteenpäin. Juoksun ulkopuolinen elämä aiheuttaa aika paljon kuormitusta, joten en jaksa nyt pohtia hirveästi tätä juoksun problematiikkaa. Teen sen verran, mitä kroppa pystyy ottamaan vastaan.

Yhteenveto:
ma: 8km palauttava matolla at 5.08 min/km. Pakaralihaksissa aika paljon kipuja, joten kevyttä. Muutenkin väsytti ihan sikana. Nike Pegasus 35
ti: 10 km matolla sisältäen 4 km ylämäen 5% kulmalla. Ajatus oli juosta jopa pidempi mäkitreeni, mutta Hokan dropilla ylämäkeen painaminen alkoi lopussa vähän tuntua pohkeessa, joten päätin ottaa varman päälle. Hoka Mach 2
ke: 30 min coretunti. Tarkoitus oli tehdä vetoja crossarilla, mutta totaalinen kyllästyminen urheiluun. Lähdin coretunnin jälkeen saman tien menemään.
to: 12 km matolla at 4.53 min/km. Juoksu tuntui paremmalta kuin moneen päivään ja olisin voinut juosta pidemmänkin lenkin. Olin salilla aiemmin jo alkuillasta, koska lätkämatsi oli alkamassa telkkarista. Sen takia lenkkikin jäi alle tuntiin. Ehdin katsomaan 2. ja 3. erän, mutta se matsi meni kyllä päin peetä. Nike Pegasus 35
pe: 8 km matolla at 5.13 min/km. Ensin 60 minsan functional move -tunti, mikä tuntui aika rankalta, sitten yläkropan puntti. Tuon jälkeen olin jo aika finaalissa. En meinannut jaksaa juosta. Niinpä vain kevyt kasi. Lisäksi mattokin oli outo, erilainen juoksutuntuma. Nike Pegasus 35
la: 10,5 km matolla at 5.03 min/km. Erittäin pitkät ja hyvät yöunet, joten energiaa oli. Aivan karmea keli ulkona, mutta onneksi on juoksumatto. Fiilis hyvä, olisin voinut juosta vaikka pitkiksen. Nike Zoom Elite 9
su: 30 km matolla at 4.54 min/km. Italia-Suomi futismatsi telkkarista ja sen jälkeen fiilistelin ja otin pari olutta. Lopputuloksena se, että menin nukkumaan vasta 2.30. Heräsin aamulla liian aikaisin, kun aurinko paistoi. Ei ollut oikeastaan aamusta lähtienkään oikein fiiliksiä, mutta sain lenkin tehtyä. Kipuja jonkun verran ja juoksu pikkaisen vaikeaa. Tai sanotaanko, että tollainen tunne pitäisi olla 4.10-4.20 min/km vauhdissa, eikä lähes vitosen menossa. En juossut kuitenkaan lujaa. Nopeimmat kilsat taisivat olla jossain 4.40 paikkeilla. Nike Zoom Elite 9
Yhteensä: 78,5 km juoksua (kaikki matolla), coretunti, salia ja functional move -tunti. Fillarointia lisäksi ulkona n. 50 kilsaa

Mainokset