Viikko: parempaa vai huonompaa?

dsc_5288-774x1376.jpgAluksi kengistä. En pysty juoksemaan oikein mitään reippaampaa tällä hetkellä, joten kovempiin vauhtiin suunnittelemani Hoka Mach 2:t ovatkin muuttuneet vähän juoksumaton peruslenkkareiksi. Pidän niillä juoksemisesta matolla kyllä todella paljon. Tällä viikolla juoksin niillä neljästi ja nyt on 155km mittarissa. Tänään näin muuten niitä XXL:ssä myynnissä, joten se on ensimmäinen kauppa, missä Mach 2:sta näkyy. Myyjä totesi, että intervallikenkä. No ehkä se ulkona onkin reippaampaan vauhteihin, mutta ainakin itselläni matolla hyvä oikeastaan mihin lenkkeihin tahansa. Suosittelen kokeilemaan jalkaan.

Sitten siihen oloon. Luin eilen, että Alisa Vainiolla on ollut taas mykoplasma ja tuon jutun luettuani tuli mieleeni, että oiskohan ongelmani tällä hetkellä seurausta jonkinlaisesta ylirasitus- tai tulehdustilasta. Kipuja ei enää ole ja liikkuvuus on parempi kuin vuosiin, kun olen rullaillut, venytellyt ja tehnyt kaikenlaisia liikkuvuusharjoituksia. Silti juoksu on kankeata. Olen huomannut sen, että alle viiden minsan kilsavauhti on todella hankalaa ja jo 4-5 kilsan matkan jälkeen tulee sellainen fiilis, että ulkona heittäisin kävelyksi. Jos vauhti sen sijaan on vielä hiljempaa, niin se juoksu alkaa kulkea sillä tavalla, ettei se tunnu reisissä, pakaroissa tai muuallakaan epämiellyttävältä. On se silti jotenkin masentavaa, kun peruslenkit ovat taistelua ja kovempaa ei oikein pysty juoksemaan ollenkaan.

Mennään viikkoyhteenvetoon:
ma: 8 km matolla at 5.26 min/km. Hidas palauttava lenkki ennen lätkämatsia. Nike Pegasus 35
ti: 10 km matolla at 4.45 min/km. Yritin juosta nopeampia pätkiä, muttei siitä tullut mitään. Sama kuin maanantaina, treeni kiireellä, koska peli edessä, tällä kertaa Huuhkajien vierasmatsi Armeniasta. Hoka Mach 2
ke: 12 km matolla at 4.58 min/km. Ensin 30 min coretunti, sen jälkeen matolle. Hoka Mach 2
to: 10 km matolla at 4.59 min/km. Alle yläkropan puntti ja boxin päälle hyppelyt. Tuon jälkeen matolle. Aluksi meni ihan hyvin, mutta 3-4 km jälkeen tuli tuskaa. Ihme, että sain edes kympin kasaan. Nike Pegasus 35
pe: 8 km matolla at 4.50 min/km. Kiire tapaamaan frendejä, joten matolle jo alkuillasta kuten ma ja ti -> vain hätäinen kasi. Nike Pegasus 35
la: 11,5 km matolla at 5.06 min/km. Tuskaa taas siitä about 4 km paikkeilta eteenpäin. Kun hidastin vauhtia, juoksu helpottui ja olisi mennyt vaikka kuinka pitkään. Hoka Mach 2
su: 22 km matolla at 4.59 min/km. Sama laulu, takareidet alkavat painaa ja kiristää sekä pakaroissa tuntua, vaikka vauhtia ei ollut maksimissaan kuin 12,5 km/h. Päätin, ettei pitkistä, vaan 20 km, mutta kun lopussa hidastin vauhtia, juoksu muuttuikin helpommaksi. Jos vauhti on selvästi yli 5 min/km, jalat antavatkin juosta varmaan kuinka pitkälle tahansa. Lopetin kahteenkahteen, koska matto olisi pitänyt käynnistää uudestaan. Hoka Mach 2
yhteensä: 81,5 km juoksua, yksi coretunti, yksi sali ja kaupunkifillarointia about 40 kilsaa.

Suurin kilsamäärä 7 viikkoon, mutta on se tuskaa, kun ei voi juosta yhtään lujempaa, eikä millään alakynnyksen yli menevillä sykkeillä muutenkaan. Tunnin lenkki on jo aika työn ja tuskan takana. Ehkä sitä pitäisi juosta vielä hiljempaa.

Mainokset