Tesla Model 3 – autoilun tulevaisuus?

dsc_5283-1376x774.jpg10 vuotta sitten olin vielä yksi niistä, joiden mielestä autossa piti olla iso kutos- tai kasikone. Sittemmin ajatukseni ovat muuttuneet. Toki moottorit ovat kehittyneet, kun on tullut tehokkaita, mutta vähän kuluttavia bensaturboja, mutta erityisesti hybridi- ja sähköautot ovat olleet niitä käänteentekeviä innovaatioita, jotka ovat saaneet ajattelemaan asioita uudella tavalla. Lisäksi täytyy muistaa keskustelu, mitä on käyty erityisesti dieselmoottoreiden ympärillä eli kuinka pienhiukkaspäästöt vaikuttavat kaupungin ilmanlaatuun ja aiheuttavat ihmisten ennenaikaisia kuolemia. Niinpä monesta syystä herää ajatus: pitäisi oikeasti ottaa selvää, millaisia ne sähköautot ovat.

Sähkö- vs. bensiiniauto
Aiemmin en pitänyt sähkö-, enkä oikeastaan hybridiautojakaan vaihtoehtona niiden toimintasäteen sekä akkujen korkean hinnan ja vievän tilan vuoksi. Nykyään akut osataan valmistaa halvemmalla ja autot suunnitella niin, etteivät ne akut vie sitä tavaratilaa. Myöskin autojen toimintasäde on kasvanut sen verran pitkäksi, että sähköauto voi realistisesti ajateltuna toimia ainoana käyttöautona. Ainoastaan autojen suhteellisen korkea hankintahinta on se, mikä niiden yleistymistä nähdäkseni hidastaa. Tuttavani, joka oli Norjassa duunissa, sanoi, että siellä Tesla Model S oli todella yleinen auto. Se ei ole ihme, kun ottaa huomioon maan elintason, sähköautojen saaman hyödyn verotuksellisesti ja tien käytössä, lautoilla sekä pysäköinnissä. Täällä tuskin ihan heti päästään niihin Teslamääriin, mutta koska tuo on se merkki, joka toi sähköautot ihmisten tietoisuuteen toden teolla, niin on aiheellista tutustua siihen.

Syksyn autonäyttelyssä ei Teslan osastoa näkynyt, mutta viime viikolla he olivat esillä kauppakeskus Forumissa. Heillä oli siellä pop-up-osasto, jossa oli esillä Eurooppaankin tullut Model 3, joka on siis sitä Model S:ää pienempi ja edullisempi sedan. Kävin tutustumassa autoon ja kerron tässä ensin ajatuksistani koskien tuota autoa ja sen jälkeen Teslaa sekä sähköautoilua kohtaan yleisesti. Vaikka tuo Model 3 on malliston pienin auto, niin ei se pieni silti ole. Katsoin speksejä ja vertailin pituutta, leveyttä ja akseliväliä kilpailijoihin, niin premium-merkeistä suhteellisen samankokoisia ovat BMW 3-sarja, Audi A4, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz C-sarja ja Volvo S60. Se, mikä on erona, että noista kilpailijamalleista saattaa saada jonkun ns. karvalakkibusinessversion reilusti alle 50 tuhannella eurolla, kenties jopa 40 tonnilla, kun taas Tesla Model S long range -malli maksaa 62000€, joten edullinen se ei vieläkään kyllä ole.

Miltä Model 3 tuntui?

tesla31
tesla.com

Auto ei oikein näyttänyt aivan hintansa mukaiselta. Siitä puuttuu jotenkin samanlainen loistokkuus mitä Model S:ssä on. Keulassa kun ei ole grilliä, niin tulee sellainen fiilis, että se näyttää vähän leikkiautolta. Kojelauta puolestaan on hyvin pelkistetty ja ratti ohut. Touch screen, josta kaikki asiat hoidetaan, puolestaan tuntuu olevan vähän irrallinen siinä, eikä istu niin hyvin autoon kuin S-mallissa oleva näyttö. Toisaalta synteettistä nahkaa olevat penkit vaikuttivat olevan ihan hyvät ja ne on helppo pitää puhtaana. Lasinen katto oli myös siisti ja auto ei tuntunut lainkaan pieneltä. Tavaratilaa on sekä edessä että takana ja vaikka se takakontti on aukoltaan pikkaisen ehkä ahdas, niin se on toisaalta todella syvä, joten kyllä sinne paljon tavaraa kyytiin mahtuu. Siellä on välipohjan alla vieläpä sellainen lisätila ja etukontissa on puolestaan kaksi koukkua, joten ruokakassit pysyvät siellä paikoillaan kaatumatta.

Miksi Tesla?

tesla32
Tuleva Model Y / Tesla.com

Jokaiselta merkiltä tulee nyt sähköautoja, joten kysymys kuuluu: miksi Tesla kannattaisi hankkia? Jos puhtaasti auton laadukkuutta verrataan, niin asiakas päätyy todennäköisesti ennemmin johonkin saksalaismerkkiin kuten Audin e-Troniin, mutta Teslalla on etunsa. Minä näen kolme syytä, miksi Tesla on aika vahvoilla kun nykyaikaisista autoista puhutaan. Ensimmäinen syy on autonomiseen ajamiseen liittyvät asiat. Teslan autopilotti on selvästi muita edellä. Jos haluaa nauttia matkasta niin, että tekee itse mahdollisimman vähän, kun matkustaa vaikkapa Tampereelle, on Teslassa nämä ratkaisut toteutettu parhaiten. Toinen syy on auton valtava kiihtyvyys. Varmasti tulee vielä muita samassa hintaluokassa kilpailevia (kuten esim. Polestar Volvolta) autoja, joissa suorituskyky on kohdallaan, mutta ainakin tällä hetkellä Tesla on ilmiömäinen bensiiniautoihin ja hybrideihin verrattuna kiihtyvyydessä. Ihan tavallisen sedanin näköinen auto kiihtyy yhtä nopeasti kuin joku Porschen urheiluauto, niin onhan se huikeata. Kolmas syy Teslan valintaan on ekosysteemi kokonaisuudessa. He rakentavat nyt niitä supercharger-latausasemia moniin paikkoihin ja tuo erottaa heidät muista sähköautoista. Se on vähän kuin Applella eli haluavat olla oma juttunsa. Sähköautojen latausasemia on kuitenkin pitkään liian vähän, joten kun merkillä on omansa, niin tuohan se Tesla-kuskien liikenteeseen sujuvuutta ja lisäksi jonkinlaista premium-asemaa. Heidän ei tarvitse mennä Keskon rakentamille latausasemille.

Teslassa kysymys on siis vähän uudenlaisesta autoilusta. Vaikka se auto ei näytäkään tämän kolmosen osalta niin hienolta kuin tuon hintaisen auton pitäisi näyttää, niin se tarjoaa sitten muita etuja – täysin uudenlaista autoilua. Se on arvo sinänsä ja sopii varmasti monelle edelläkävijätyyppiselle ihmiselle.

Kenelle Tesla sopii?

tesla3
tesla.com

Minusta tämä auto sopii erinomaisesti sellaiselle edelläkävijälle, joka on tottunut siihen, että hän haluaa omaksua uusia innovaatioita nopeasti. Sellainen henkilö, jolla on aina ensimmäisenä uudet kännykät ja muut vastaavat tuotteet, on varmasti kiinnostunut Teslastakin. Varsinkin IT-alalla toimiville tämä ajatusmaailma luulisi sopivan enemmän kuin hyvin. Uskoakseni ohjelmistofirmoissa Teslaa alkaa näkyä nyt entistä enemmän, kun niitä saa edullisemmin kuin aikaisemmin. Tällaisen auton hankinta vaatii kuitenkin sen, että ihminen ajattelee autoilua uudella tavalla ja on valmis hyväksymään myös ne huonot puolet. Heille hankinta on helppoa, joilla on kotona ja töissä autopaikka lämpimässä tallissa latausmahdollisuudella. He, jotka joutuvat säilyttämään autoaan kadulla myöskin talvella, tilanne on hankalampi. Jos pitää aina miettiä, kuinka auton saisi ladatuksi, muuttuu se liian hankalaksi. Rivarissa, paritalossa tai omakotitalossa asuva IT-henkilö on sellainen, joka ensiksi tulee mieleeni. Näen jo päässäni kuvan F-Securen Mikko Hyppösestä Teslan ratissa. Samalla mietin, olenkohan muuten ikinä nähnyt kenenkään naisen ajavan Teslaa… Olen kerran!

Sopiiko juoksijalle?

teslax
tesla.com

Minusta tuo Model 3 sopii ehkä vähän huonosti urheilijalle, sillä se ei ole niin monikäyttöinen tiloiltaan, eikä esim. pyörää oikein tahdo saada mukaan. Sen lasikaton vuoksi sinne katolle ei voi laittaa normitelineitä. No, Tesla toi joku aika sitten telineen myyntiin, jolla fillarin saa katolle, mutta niitä oli niin rajoitettu määrä, että ne myytiin heti loppuun ja hintaakin oli yli neljä tonnia. Lisäksi se on lyhyttä fillarilenkkiä ajatellen hankala ottaa etupyörä irti ja laittaa fillari katolle. Paljon helpompaa olisi sellainen taakse vetokoukkuun tuleva systeemi, mutta sellaista ratkaisua Tesla tarjoaa vain Model X:ään (ja joka sekin on loppuunmyyty). Sellainen pitäisi saada myös tälle mallille. Kaiken kaikkiaan tuntuu, että tuleva pienempi katumaasturi Model Y on se, mikä olisi niistä Teslan malleista tänne Suomeen kiinnostavin. Model S hieno, mutta aika kallis. Model X on turhan iso ja jykevä sekä vielä kalliimpi. Tämä Model 3 puolestaan ei oikein säväytä.

Yksi huono puoli Teslassa on sekin, että kolarin jälkeen osia saattaa joutua odottamaan vaikkapa puoli vuotta, ellei sillä kolarikorjaamolla juuri satu olemaan niitä osia varastossa. Lisäksi kolarikorjaukset ovat kyllä todella kalliita. Niinpä en osaa sanoa kuinka paljon tuo näkyy vakuutushinnoissa.

Palvelu tuossa tapahtumassa Forumissa oli hyvää ja innokkaasti sekä asiantuntevasti autoa minulle esiteltiin. Ehdottivat jopa, että koeajaisin Model X:n, sillä halusivat varmasti esitellä myös sen, mikä on heidän lippulaivamallinsa.

Mainokset