Viikkoyhteenveto: kevät saapui Helsinkiin

dsc_0704-1376x774.jpgVaikka nyt ulkona näyttää olevan kylmä ja ankeaa, niin viime viikko oli aurinkoinen ja ajoittain mukavan lämmin. Toissa viikonloppuna oli ollut vielä se tilanne, että ajattelin vuodenajan olevan huonoin mahdollinen. Kylmä tuuli mereltä, lämpötila lähellä nollaa, sateista tai muuten harmaata, ei siis innosta juosta ulkona. Kaiken huippuna katupöly. Kaikki muuttui muutamassa päivässä. Tiistaina alkoi olla sellainen tunne, että lähtisinkö keskiviikkona keskivartalotunnin jälkeen ulos lenkille. En kuitenkaan muistanut pakata mukaan ulkojuoksukamoja, joten harmitti vähän, kun en päässyt ulos lenkille. Perjantaina oli sellainen tunne, että skippaan kokonaan salin ja pidän välipäivän kaikesta liikunnasta, sillä juoksumatto ei houkutellut. Lopulta menin salille, mutta en juossut, vaan soudin 5000 metriä. Lauantaina palasin ulos juoksemaan neljän viikon jälkeen ja eilen tein jopa ulkopitkiksen. Keli oli hieno, aurinko paistoi ja jopa lämmitti. Lämpötilat vaihtelivat molempina päivinä iltapäivisin 8 ja 11 asteen välillä. Pukeutumisen suhteen oli jopa vähän haastava tilanne. Minulla oli lyhythihainen ja pitkähihainen juoksupaita sekä keskipaksu juoksutakki. Se tuntui viileillä, tuulisilla paikoilla sopivalta sekä silloin, jos pysähdyin, mutta toisaalta jossain lämpimämmissä kohdissa tuli jopa vähän kuuma. Keväällä se on tyypillistä, sillä se tuuli viilentää kuitenkin sen verran paljon.

dsc_5436-1040x780.jpgPakara/takareisiasiat ovat menneet paljon nyt eteenpäin kahdessa kuukaudessa tai sanotaanko kuukaudessa, sillä alussahan se vain paheni. Olen tehnyt viime aikoina niin paljon liikkuvuusharjoituksia, venytellyt ja rullaillut, etten ole ollut niin notkea vuosiin. En ole vieläkään mikään supernotkea, mutten usko, että tarvitsee ollakaan. Sen lisäksi olen vahvistanut heikkoja kohtiani. Nyt perjantaina löysin salilta sellaisen lantionnostolaitteen ja kun sillä kun oudokseltaan tein, lihakset tuntuivat olevan aika krampissa myöhemmin illalla. Lauantaina oli koko päivän melkoisia hermosärkyjä, mutta kun otin illalla Panadolin, niin yöllä kivut lähtivät. Sunnuntain pitkiksellä tuosta ei ollut mitään haittaa, mutta toisaalta eivät ongelmakohdat ihan kivuttomiakaan ole. Torstaina tein pitkästä aikaa jaloilla punttia ja huomasin kyykyissä, että se oikea takareisi yhä vihoittelee eli kyllä se nähdäkseni lihasongelma on, mikä siellä on ollut. Sunnuntain pitkiksellä huomasin, että takareisi, pakara ja myös nivunen (varmaan jälkimmäinen lantionnostojen vuoksi) jomottavat, mutta pystyin aika vaivattomasti juoksemaan. En sen sijaan pysty juoksemaan kovaa tai nostamaan polvia korkealle. Jos pyrin juoksemaan kovaa, tuntuu, että joku repeää ja menen nenälleni. No jotain kilsoja juoksin kuitenkin 4.30-4.40 min/km, joten ei se ihan hidasta ollut koko lenkkiä.

Viikon yhteenveto:
ma: 10 km matolla at 5.11 min/km. Ennen lenkkiä vastuskuminauhalla pakaratreeniä. Nike Pegasus 35
ti: 10,5 km matolla at 4.49 min/km. Paljon rullailua ja venyttelyä. Nike Zoom Elite 9
ke: 10 km matolla at 5.09 min/km. Hieno ilma, äänestyspäivä. Olisi pitänyt mennä ulos lenkille, mutta menin kuitenkin coretunnin jälkeen matolle. Nike Pegasus 35
to: 8 km matolla at 5.11 min/km. Alakropan puntti ja palauttava lyhyt lenkki. Hoka Mach 2
pe: 5000m soutua. Sitä ennen yläkropan puntti ja lantionnostot. Nike Pegasus 35
la: 10,48 km at 5.22 min/km. Eka ulkolenkki neljään viikkoon. Lihakset todella kipeät to ja pe puntista. Skechers GOrun Ride 7
su: 26,31 km pitkis at 5.05 min/km. Alkuun reilusti polkujuoksua leppoisaan tahtiin, hitain kilsa metsässä 6.17. Sen jälkeen kroppa oli hyvin lämminnyt, joten assulla vielä 18 kilsaa niin että nopeimmat kilsat 4.30 tienoille. Skechers GOrun Ride 7
Yhteensä: 75,29 km juoksua, 5000m soutua, coretunti, salia pari kertaa ja kaupunkipyöräilyä n. 35 km

Harmi, että ilmat kylmenivät nyt. Pidin todella paljon tuosta viime viikosta ja mielelläni olisin juossut enemmänkin ulkosalla.

Mainokset