Värien merkityksestä fiiliksellä ja ilman

DSC_0724-774x1376Olen käyttänyt viime aikoina pääasiassa kolmea kevättakkia. Ohessa näkyvä J.Lindebergin neonpunainen future sports -takki on niistä vanhin eli keväältä 2006, mutta olen silti pitänyt sitä nyt viime aikoina eniten. Se on fiilispohjainen asia. Oli aikoja välillä, jolloin en oikeastaan käyttänyt sitä, mutta nyt olen taas sellaisessa mielentilassa, että tuo takki tuntuu olevan täyttä timanttia. Tuollaiset eivät mene ikinä muodista pois. Moni on kysynyt minulta, mistä sellaisen saa ostaa. Eihän niitä enää mistään saakaan, mutta silloin maaliskuussa 2006 sai. Ostettiin ne NK:sta Tukholmasta. Minä ostin neonpunaisen ja broidi neonkeltaisen. Lähdettiin autolla sitten Waxholmiin ja vaikka oli viileä kevätpäivä, syötiin pizzat terassilla – nuo takit päällä. Seuraavana päivänä näin Hamngatanilla tien toisella puolella jätkän, jolla oli täsmälleen samanlainen takki kuin mulla. Se meni sisään Gallerian-kauppakeskukseen. Oli pakko lähteä perään. Kauppakeskuksessa se tyyppi meni Clas Ohlsoniin, joten päätin mennä kanssa sinne, koska halusin nähdä lähempää, minkälaisen tyypin kanssa olen ’samassa veneessä’. Se oli aivan uskomattoman hönönnäköinen nuori jätkä ja minua otti päähän suunnattomasti. Ajattelin, että hitto vieköön, jos niitä takkeja näkyy jatkossakin ties millä hiippareilla. No, sen jälkeen en ole kellään nähnyt vastaavanlaista takkia ikinä. En broidillakaan sitä keltaista sen jälkeen, kun hän meni naimisiin.

DSC_0686_crop_309x193Puhutaan lisää väreistä. Niillä on nimittäin merkitystä markkinoinnissa, myynnissä ja jopa politiikassa. Olen katsonut mm. Baanalla olevia vaalimainoksia ja ihmetellyt. Miksi Jenni Pajusen -mainoslakana, jossa lukee Helsinki ensin on mustavalkoinen. Eikö vastakkainasettelua pitäisi yrittää välttää ja esittää Helsingin tärkeys positiivisessa mielessä vaikkapa kaupungin ja kokoomuksen väreissä eli sinivalkoisena? Entäpä sitten se yksi SDP:n ehdokkaan mainos samaisella baanalla, jossa keltamustat värit. Minusta tulee mieleen, että pyrkivät viestittämään jotenkin vaarasta. Hallitus on muka pilannut kaiken ja vaara on uhannut. Muutenkin vaalimainonnassa on nyt niin voimakkaasti muita värejä esillä kuin puolueen värit, ettei aina edes tiedä, minkä puolueen ehdokas on esillä. Viime perjantaina näin kadun toisella puolella 3 sepän patsaalla Lasse Männistön näköisen tyypin vaalitilaisuuden. Siinä oli korkeat oranssit viirit. Mietin, ei kai Ukrainan oranssiliike ole tullut tänne vai onko se joku kansainvälinen liike. Sunnuntaina näin Vuosaaressa ko. ehdokkaan plakaatin, kyseessä oli kokoomuksen nuori ehdokas. Ehkä oranssilla pyritään viestittämään uudistusmielisyyttä ja rohkaista ihmisiä uurnille. Ne voivat olla tietoisia valintoja tai osa ehkäpä jopa sattumanvaraisia.

Myös juoksussa väreillä on väriä, erityisesti juoksukengissä, mutta miksei myös vaatetuksessa. Yhteen aikaan kun värejä alkoi enemmän tulla, niin niitä ei oikein valittu Suomeen myyntiin, vaan joku päätti yksinkertaisesti, että suomalaiset kaupat saavat jonkun käsittämättömän ankean väriset kengät myyntiin ja sillä sipuli. Ne paremman näköiset on varattu ULKOMAALAISILLE. Moni muistaa esim. Nike Pegasus 33:t tai Hoka Cliftonit sellaisina todella ankeina mustavalkoisina versioina. Löysin muuten hyvän arvion sellaisten kenkien käytöstä:

Tänä päivänä siinä on varmaankin myös aimo annos näköalattomuutta. Tulevaisuus maalautuu edessä synkin värein. Pahimmillaan sitkeä mustaan verhoutuminen voi olla osoitus syvästä väsymyksestä elämään, kyvyttömyydestä nähdä iloa missään.

Antaisin ohjeeksi tuohon, että kannattaa juosta kovempaa. Silloin piristyy ja voi hankkia pirteämmät kengät tai ehkä hankkii ensin ne pirteät kengät ja ne saavat juoksemaan kovempaa.

dsc_0753-1376x774.jpg

Tässä on esimerkki sellaisista tossuista, New Balance FuelCell Impulset nimittäin. Nopea treeni/kisakengät ja älyttömän pirteässä omenan värissä. Joku voi väittää, että tuo väri tuo mieleen keskustapuolueen tai vihreät, mutta minulle se on enemmän kevään väri. Tottakai sitä voi käyttää koska vain kuten esim. HHM:n viime kesäinen paita osoittaa, sillä se sopii koska tahansa juoksulenkille, mutta minusta se tuo erityisesti sellaista elinvoimaa, kun luonto herää eloon keväällä. Tuolla samaisella sivustolla tosin sanotaan, että omenanvihreä on erityisen hyvä tyydyttämään kiihtynyttä tai shokissa olevaa mieltä. No ei se mitään, jos joudun shokkiin, niin tuokaa minulle FuelCell Impulset. Vihreän sanotaan myös olevan rahan väri, mutta siinä tapauksessa kyse lienee sellaisesta tummemmasta vihreästä, mitä käytetään dollareissa. Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden haalarit ovat sen värisiä. Mielisetelini on muuten satasen seteli, joka on vaalean vihreä. Se on parhaan värinen, 20€ on myös ihan jees, muista en pidä. 200 euron keltaisesta pidän kaikista vähiten.

dsc_5320-774x1376.jpgPalataan tuohon samaan lähteeseen. Aurinko paistaa – elämä sujuu kuin leikiten. Keltainen tuo auringonpaisteen luoksemme vaikka keskellä synkintä talvea. Se on valon väri – hilpeä ajatusten ja älykkyyden symboli. Tarvitseeko minun nyt korkeaa älykkyysosamäärääni korostaa? Tällaisella vaaleankeltaisella tai -harmaalla paidalla voi olla myös se vaikutus, että se vie huomion johonkin muualle. Jos haluaisin korostaa vaikkapa kenkiäni, niin voin pitää suht hillittyä paitaa tai no se on makuasia onko keltainen hillitty vai ei, mutta silti.

dsc_5309-1376x774.jpg

Oranssi on kuin elinvoiman ja innostuneisuuden perikuva. Jos rakastat oranssia, rakastat elämää! … Oranssi antaa lisää rohkeutta ja etenkin astmaatikoille se sopii oikein hyvin. Juuri polkujuoksuun tarvitaan sitä rohkeutta, joten ei ihme, että ne kengät, mitä Hoka parhaana vaihtoehtona ja ns. signature-värinä Speedgoat 3:een toi, on osanssiset. Itse pidän niitä varmaan parhaimman näköisinä polkujuoksukenkinä ja Tammiston XXL:n myyjä kertoi minulle eilen, että kun hän näki ne kengät, niin hän oli todennut no nyt on viimeisen päälle värit. Samoin yksi ultrajuoksija antoi YouTube-arvostelussaan tuolle väritykselle 10/10.

20190410_094734.jpgEntä jos kaikki värit sotketaan kokonaisuuteen mukaan? Se voi mennä liiallisuuksiin tai jonkinlaisen kaoottisuuden keskellä se voi jopa toimia, jossakin tilanteessa. Pointti on tässä se, että kannattaa käyttää värejä, mutta tehdä se ehkä siinä mielessä kohtuudella, ettei laita nyt kaikkia värejä sekaisin, vaan tasapainottaen. Minusta tärkeintä on se, että joku asia on omasta mielestä hyvännäköinen ja muoti kannattaa unohtaa. Joku väri on muka muotia tänä vuonna, mutta ei ensi vuonna. Miten niin? Jos se on omasta mielestä hyvännäköinen, niin kai se on huomennakin niin. Ei sitä tarvitse olla mielipiteissä mikään tuuliviiri. Omaan näkemykseen kannattaa luottaa ja unohtaa myöskin puheet, ettei joku väri muka sovi sinulle. Se on ihan skeidaa. Mikä tahansa väri sopii, jos sen yhdistää järkevästi.

dsc_5428-1376x774.jpg

Olin eilen rullailemassa ja venyttelemässä ennen juoksua. Itselläni oli jalassa Niken Zoom Elite 9:t, mutta molemmilla puolilla venytteli naiset, joilla oli Pegasus 35:t. Arvioin, että viime viikon kampanjat lisäävät niiden kenkien myyntiä paljon ja niin näyttää tapahtuneen. Toisella näistä naisista oli tällaiset pinkit Pegasukset, mitkä bongasin sieltä Kampin Stadiumilta viime lauantaina. Ne näyttivät siellä salilla ihan käsittämättömän makeilta. Se oli häneltä hyvä ostos. Olisin maininnut asiasta, ellei hänellä olisi mennyt piuhat korviin. Toisella puolella olevalla naisella oli puolestaan mustavalkoiset Pegasukset. Hän puolestaan näytti väsähtäneeltä. Tuntui oikeasti, että se, jolla oli pinkit kengät, oli jotenkin selkeästi urheilullisempi, energisempi ja valovoimaisempi henkilö kuin se toinen ja se tunne tuli pelkästään kenkien väristä, ei mistään muusta.

dsc_5296-1376x774.jpgToissa lauantaina Brooksin maahantuojan edustajan kanssa tuli keskusteltua Inter Sportissa näistä värityksistä ja hän piti vähän hassuna sitä, että sillä on ihmisille väliä. Tottakai sillä teknologialla ja kengän ominaisuuksilla on ainakin juoksijoille merkitystä, mutta kyllä sillä kengän ulkonäöllä ja väreilläkin on todella suuri merkitys, kun ostopäätöstä ollaan tekemässä. Nike on esimerkiksi onnistunut Pegasuksien kanssa tänä vuonna niin hyvin, että niitä on varmaan ainakin 10 sellaista väritystä, mitkä haluaisin saman tien. Eli väreihin kannattaa oikeasti kiinnittää niin kuluttajana kuin markkinoijanakin huomiota. Jos yleisesti katsoo miesten juoksukenkiä, niin sellainen jonkinlainen kirkkaan sininen on suhteellisesti kaikista helpoin saada toimimaan. Se sopii melkein kaikkien vaatteiden kanssa ja sininen on väri, johon luotetaan ja kaikista suosituin väreistä muutenkin, joten jos vain yksi väri pitää olla, niin silloin se on varmaan yleisimmin hyväksyttävissä.

Tässä tuli nyt muutamista väreistä juttua, räväkkää veren ja intohimon, rakkauden ja urheilun väriä punaista ei ehditty nyt edes sivuta.