Erilainen treeniviikko, paljon lihaskuntoa

img_20190428_150208-948x1264.jpg40 kilsaa vähemmän juoksua kuin viime viikolla, mutta silti tuntuu, että aika paljon tuli tehtyä. Lihaskunto taisi olla tämän viikon teema, sekä tietysti tapahtumat. Tiistaina olin aitajuoksija Viivi Avikaisen vetämällä keskivartalotunnilla, perjantai-iltana pitkästä aikaa Body Attackissa, lauantaiaamuna 75 minuutin porrastreeni. Sen lisäksi maanantaina oli punttisali, joten lihaskuntoa tosiaan tuli tehtyä.

Tapahtumista sen verran, että lauantaina oli siis Casallin järjestämä porrastreeni Stockmannilla aamulla tavaratalon ollessa vielä suljettuna. Olin siis siellä ja tuon jälkeen oma lenkki, mistä ehdin vielä katsomaan Helsinki 10 -juoksua ja ottamaan kuvia. Sunnuntaina oman lenkin yhteydessä kävin Triathlon-messuilla Otahallissa katsoen samalla Länsiväyläjuoksun pidemmän matkan startin ja lyhyemmän matkan maaliintulon kärjen osalta. Kommelluksiltakaan nyt viikonloppuna ei vältytty, sillä Citymarketissa minulta varastettiin aurinkolasit.

Miltä treeni sitten tuntui? Täytyy myöntää, että nyt tämä viikko konkretisoitui sen, mitä 2,5 kuukauden tauko oikeasta treenistä eli reippaammista lenkeistä tarkoitti. Totuus on se, että kun olen juossut vain hiljaa pakara/takareisivaivan takia, juoksuvoima, vauhtikestävyys ja räjähtävyys ovat kateissa. Huomasin keskiviikkona, että 2,4 km reipas 4.19 min/km vauhdilla sai jalat mm. nivusista ja lonkista kipeiksi. Body Attackissa huomasin, etten ole yhtä nopea kuin ennen, eikä ponnistusvoima ole entisellään. Se on vähän kaikin puolin löysää tekemistä, eikä rajoittavan tekijän pitäisi olla enää missään pakarassa, kun kipuja ei oikeastaan enää ole. Vähän se tuntuu, jos yrittää juosta nopeampaa. Niinpä kirjoitin blogiin viikolla tästä teemasta listaten vähän askelmerkkejä, kuinka pääsen kuntoon. Muutenhan juoksu oli tällä viikolla aika kevyttä, sillä kaikki lihaskuntotreenit vaikuttivat siihen, että kroppa oli väsynyt, enkä oikein jaksanut puristaa.

Yhteenveto:
Ma: 7,00 km at 5.44 min/km. To-su tiukka juoksutahti tuntui. Jalat olivat väsyneet ja kipeät. Tein ensin salitreenin, jossa pääpaino yläkropalla, mutta myös vähän pohjeita. Sitten kuminauhavenyttely, rullaukset ja todella kevyt 7 km juoksulenkki. Oikeasti teki mieli vain istua jossain kallioilla, eikä juosta. Adidas Boston Boost 5
Ti: 10,24 km at 5.20 min/km. Viivi Avikaisen vetämä todella tehokas coretunti 30 minuuttia. Sen jälkeen ulos lenkille ja Seurasaaren ympäri. Vauhtia ei kyllä jaksanut pitää Nike Zoom Elite 9
Ke: 10,03 km at 5.04 min/km sis. 2,4 km at 4.19 min/km. Alussa jalat kankeat, mutta sitten alkoi kulkea, vaikkei ollutkaan ihan kevyet tossut. Henkisesti olin vain valmistautunut lyhyeen treeniin. Ajatus oli säästää torstaille paukkuja ja tehdä pidempi setti. Se oli virhe jättää lenkki lyhyeksi, kun kulki, sillä torstaina ei kulkenut. Skechers Ride 7
To: 11,18 km at 5.25 min/km. Sää muuttui huonoksi iltapäivällä ja kun illalla lähdin lenkille, huomasin, että olin ihan puhki päivän hommista. Niinpä vain kevyt saunalenkki. Skechers Ride 7
Pe: 12,06 km at 5.16 min/km. Pitkästä aikaa Body Attackiin ja täytyy myöntää, että lihasvoima on kateissa. Syke ei noussut, mutten pystynyt tekemään niin hyvin kuin olen ennen pystynyt. Niinpä tuon treenin jälkeinen lenkki oli vetelä. Nike Zoom Elite 9
La: 9,37 km at 5.32 min/km. 4,5h unia ja puol 7 ylös, sillä klo 8 Stockmannilla 75 minuutin porrastreeni. Sen jälkeen olin aika väsynyt ja pe-illan treenitkin varmaan tuntuivat. Niinpä lenkki oli todella kevyttä. Pysähtelin fiilistelemään kevään parasta säätää ja ottamaan valokuvia. Istuskelin siellä sun täällä ja nautiskelin. Nike Zoom Elite 9
Su: 26,45 km at 5.10 min/km. Pitkis alkoi hyvin ja juoksu tuntui kulkevan. Menin katsomaan Länsiväyläjuoksun lähdön ja triathlonmessuille. Olin siellä tunnin ja lähdin jatkamaan, juoksu ei kulkenut yhtään. Tuntui, etten pysty juoksemaan. Pikkuhiljaa alkoi taas sujua ja juoksin alle vitosen kilsoja hyvällä fiiliksellä. Viimeiset 7-8 km olivat kuitenkin ihan karmeaan vastatuuleen. Juoksuvauhti tippui ja lopussa jalatkin tuntuivat olevan ihan kuutamolla. Skechers Ride 7
Yhteensä: 83,33 km juoksua, lihaskuntotreeniä sopivasti ja n. 40 kilsaa kaupunkipyöräilyä

Jotain vauhtia pitäisi saada ensi viikolla kyllä mukaan.