Casall porrastreeni oli muutakin kuin pelkkää juoksua

DSC_1526-774x1376Lauantaiaamuksi oli tiedossa aikainen herätys, kun minulle oli avautunut mahdollisuus osallistua Stockmannilla järjestettyyn porrastreeniin tavaratalon ollessa vielä suljettuna. Kutsussa kerrottiin, että luvassa olisi sykettä nostava lihaskuntotreeni, jonka voi skaalata oman kuntonsa ja fiiliksensä mukaisesti. Treenaa tavaratalon ollessa vielä suljettuna! Paljon siis luvattu. Jos sen voi skaalata oman kuntonsa mukaisesti, niin eikö se silloin tarkoita, että voisin juosta tunnin portaita ja mennä jopa all-out? Aloin haaveilla edellisenä iltana maailmanennätyksestä. Jos tuolla muut eivät ole päässeet treenaamaan, niin kukaan ei ole kenties lyönyt mitään pohja-aikaa tauluun ellei henkilökunta treenaa siellä salaa öisin. Vertailun pohjaksi otin Empire State Buildingin porrasjuoksun, jossa juostaan 1576 rappua ylös ja reittiennätys on 9 minuuttia 33 sekuntia. Mietin montako porrasta Stockalla on ja kuinka kovaa kierreportaita voi juosta. Aamulla se selviäisi.

PSX_20190429_093849-768x581Ajattelin, etten pysty juoksemaan heti herättyäni, joten sen vuoksi laitoin kellon soimaan jo 6.30. Heräsin, mutten noussut vielä ylös. Päätin, etten syö aamupalaa. Myöhemmin söin sitten yhden jogurtin ja kun olin lähtemässä ulos, tajusin, etten ole juonut kahvia. Äkkiä takaisin keittiöön ja kaapista energiajuoma mukaan. Kofeiinia olisi saatava, joten ihan sama vaikka juoma olikin nyt lämmintä. Olin päättänyt tehdä alkulämmittelyn kevyellä fillaroin niillä, joten siviilivaatteet olivat kassissa ja päälläni oli pitkät trikoot, lyhyt- ja pitkähihainen juoksupaita sekä juoksukengät. Keli tuntui aamusta jo lämpimältä, mikä oli hyvä. Pysäköin fillarin Mikonkadulle, otin käteeni energiajuoman, avasin sen ja lähdin kävelemään kohti Stockmannia. Kun juoma oli juotu, tein vähän nopeita venyttelyitä ja otin vähän avaavia vetoja Aleksilla. Klo 7.55 meitä tultiin hakemaan Stockan kellon alta. Viereisestä ovesta pääsimme sisään ja kapusimme kuudenteen kerrokseen. Nuo portaat eivät olleet ne kierreportaat. Kysyin siltä henkilöltä, joka tuli meille oven avaamaan, kuinka monta porrasta kierreportaissa on alhaalta ylös. Hän ei tiennyt, mitä pidin hyvin kummallisena. Nämä detaljit ihmisiä kiinnostavat.

DSC_1514-780x1040Kuudenteen kerrokseen oli laitettu jonkinlainen treenitila. Siinä oli asiakkaille 18 paikkaa ja edessä ohjaajan paikka sekä Casallin mainosseinämä. Tämä treeni oli siis Casallin järjestämä ja päivän mittaan heillä olisi siellä myös muita treenejä. Kun treenin jälkeen haastattelin maahantuojan edustajaa, hän kertoi, että halusivat tuoda tällaisen treenin vähän eri ympäristöön. Minusta se on hyvä kahdesta syystä. Ensinnäkin Stockmann tarvitsee tapahtumia, mitkä saavat asiakkaita tulemaan nimen omaan lauantaisin tavarataloon ostoksia tekemään. Toinen syy on se, että kun siinä on koko päivän jotain tapahtumaa käynnissä ja Casallin brändi näkyy, niin ne ihmiset, jotka ovat tavaratalossa liikkeellä, voivat samalla innostua ko. brändistä. Tuollaisessa yhteistyössä hyötyvät minusta sekä tavaratalo että brändi.

Jätimme tavaramme siihen Casallin seinämän luokse ja siirryimme hissien toiselle puolelle tekemään sitä porrastreeniä niihin kierreportaisiin. Aikanaanhan ne eivät menneet ylös asti ollenkaan, sillä ylimmissä kerroksissa oli toimistoja. Pääkonttorin muuttaessa Pitäjänmäelle kierreportaita jatkettiin ja ne ovatkin vähän erilaiset sieltä ylhäältä. Paloin halusta juosta koko setti. Halusin harjoitella kierteiden juoksua ja tehdä lopulta ennätys. Olin miettinyt yöllä sitä, kuinka niitä juostaan, sillä jossain Westendin portaissa esim. voi vetää ihan pikajuoksutyyppisiä vetoja, sillä ne ovat aika loivat ja tosiaan suorat. Malminkartanon portaat puolestaan olivat ainakin silloin vähän vinksallaan, kun siellä joskus vuosikymmenen alussa kävin, joten niiden juokseminen oli vähän haastavampaa. Jos astuu joka askelmalle, siitä tulee vähän liian tikkausta, mutta se ottaakin vähän eri lihaksiin kuin jos juoksee vauhdilla joka toisen askelman taktiikalla.

DSC_1523-1376x774Treeni alkoi kuitenkin kävelyllä. Meidän jaettiin kahteen 9 hengen ryhmään ja toinen porukka käveli kutosesta seiskaan ja toinen vitoseen ja takaisin. Se tuntui turhauttavalta hommalta. Päätin, etten tee jos meininki ei muutu. Sitten alettiin juosta, mutta se meni niin, että porukka jaettiin taas kahtia. Se oli niin, että kun ryhmästä 4-5 teki portaissa niin loput tekivät sinä aikana mm. lankkua. Minä tein aina niin, että olin ryhmässäni viimeinen ja annoin muiden mennä sen verran edemmäs, jotta sain tilaa ottaa vauhtia juoksuun ja tintata ne portaat vauhdikkaasti. Otin jonkun 10 metrin vauhdin ja vedin sen kerrosvälin 2-3 rappusen taktiikalla. Aloin saada juonesta kiinni. Alku oli tosi helppoa, mutta sitten kun se kierre taittuu, niin lopussa tahtoo vauhti loppua, kun pitää kiertämisen takia vähän himmailla, ettei törmää seinään. Huomasin, että se onnistuu kyllä vasemmalle, mutta kierteen juokseminen oikealle voisi olla paljon vaikeampaa ainakin oikeajalkaiselle urheilijalle. Ei juostu kauaa ja sen jälkeen oli taas jotain muuta ohjelmassa. Kysyin koska se oikea juoksutreeni alkaa. Sain vastaukseksi, että tehdään jotain lihaskuntoa. Antoivat kuitenkin minun juosta, joten tein vielä jonkin aikaa juoksutreeniä, kun muut tekivät jotain muuta, jotta sain tuntumaa niihin rappusiin.

IMG_20190427_084345-948x1264Tuon jälkeen oli lihaskuntoa. Siinä tehtiin kaikenlaisia erilaisia ponnistus ja kyykkyliikkeitä niissä portaissa ja toinen ryhmä puolestaan teki sillä välillä yhä aina tasanteella niitä lankkuja ja muita vastaavia juttuja. Varmaan minuutin parin välein vaihtui aina se setti eli tasanteella olevat menivät portaisiin ja toistepäin. Mietin koko ajan, koska minulle tulee mahdollisuus juosta ne portaat ykkösestä kasiin. Periaatteessa en voisi tehdä sitä enää klo 9 jälkeen, jolloin tavaratalo olisi auki ja niin kauan kuin 5.-7. kerrosten välissä on tuota menoa käynnissä, niin en minä voi tulla sieltä alhaalta vauhdilla, kun portaat ovat tukossa. Kysyin koska juoksemme alhaalta ylös ja sain vastaukseksi, ettei siihen ole mahdollisuutta. En tajunnut ollenkaan sitä vastausta. Aina on mahdollisuus, jos halutaan. Se pullonkaula oli nyt halussa, ei ollut tahtoa. Ajattelin, että juoksen silti siinä vaiheessa, kun ne muut ovat portaista pois. Sitä mahdollisuutta ei kuitenkaan koskaan tullut. Niissä portaissa treenattiin ysiin, sitten tavaratalo aukesi ja menimme treenaamaan jumppamatoille. Se varsinainen pihvi, minkä takia treeniin oli tultu, jäi siis kokematta.

_20190429_103231
Casall.com

Täytyy silti sanoa, että treeni oli hyödyllinen. Siinä tuli ehkä vähän sellaista ärsykettä, mitä ei ehkä normaalisti tulisi. Joku sai varmasti neuvoja sen suhteen, mitä portaissa voi ja kannattaa tehdä. Itse tuskin niitä mitään juttuja tulen treenatessani tekemään. Voin tehdä ryhmäliikuntatunneilla asioita, mistä saan saman hyödyn ja sitten kun menen portaisiin, juoksen tosissani, mutta idea tuossa oli ihan järkevä. Se ei ollut pelkkää ajanvietettä aamulla aikaisin, vaan siinä oli todella ideaa taustalla. Lupauksia se ei kuitenkaan täyttänyt. Se ei nostattanut sykettä, eikä sitä voinut skaalata oman kuntonsa ja fiiliksensä mukaan. Toki hien siinä sai pintaan ja se toimi ihan hyvänä lämmittelynä päivän lenkille. Olin ollut Body Attackissa edellisenä iltana, joten lihaskuntoasioita tuli harjoitettua aika paljon vajaan vuorokauden aikana.

Millaista tuolla olisi sitten juosta kierteitä alhaalta ylös? Kuten sanoin, niin sen tekniikan oppii aika nopeasti, kuinka kierteitä kuuluu juosta, mutta se ongelma on siinä, että kun vauhti loppuu tavallaan kesken kun tullaan seuraavaan kerrokseen, niin se voi olla vaikea saada ladattua uudestaan seuraavaan kerrosväliin. Niinpä sanoisin, että ei kannata juosta sellaista tiukkaa rinkiä tepastellen porras portaalta, vaan sanoisin, että kerrosten kohdalla kannattaa juosta kolmio, josta saa vauhdin seuraavaan porrasväliin. Luulen siis, että kaikista nopein taktiikka on juosta ne intervalleina. Iskeä kovaa vauhdilla siihen porrasväliin ja kun kierre tiukkenee ja vauhti hidastuu, niin tasanteelle tullessa juosta suoraan eteenpäin hissukseen, jossa kääntyä 90 astetta ja sitten taas vauhtia seuraavaan väliin. Siinä saa muutaman askeleen tasaisella ennen ensimmäistä porrasta, joten se auttaa paljon.

DSC_1543-774x1376En siis päässyt oikein ulosmittaamaan kuntoani, mutta mitä minulle jäi tuosta käteen. No ensinnäkin se oli ihan kiva tapahtuma. Olin muuten ainoa mies siellä, mikä oli vähän kummallista tai no maahantuojan edustaja oli myös mies ja treeniä kävi katsomassa yksi tuttu urheiluosaston myyjä, joka oli myös mies, mutta treeniin osallistujat olivat kaikki muut naisia. Se oli ihan mukavaa ohjelmaa lauantaiaamuun ja kun minulla oli kuitenkin ohjelmassa lenkki ja Helsinki10-juoksun seuraaminen, niin oli luontevaa mennä keskustaan jo aamusta. Toiseksi saimme sieltä aivan loistavat Casallin lippikset. Se on polyesteriä eli teknistä materiaalia, mutta ryhdikkäämpi kuin mitä juoksulippikset yleensä ovat. Pidin sitä päässäni treenilenkilläni tuon jälkeen ja se tuli täysin hikiseksi. Kotiin tullessani pesin sen vaatteiden kanssa pesukoneessa, eikä se mennyt miksikään. Vaikka siellä lipan sisäpuolella oli sellainen pahvinpala, kun sain sen, niin ei se muoto muuttunut miksikään pesukoneessa. Se on todella hyvä lippis. Treenipyyhkeet, mitkä saatiin, ovat Casa Stockmannin mallistosta, eivätkä maksa kuin 3,90€. Ne olivat pehmeitä ja riittävän isoja. Se on kanssa hyvä tietää, sillä monesti unohtuu pyyhe himaan, kun on salille menossa, joten kun Stockmannilta saa noin edullisia, hyväntuntuisia pyyhkeitä, niin niitä täytyy jatkossa ostaa. Kaikista parasta siellä oli kuitenkin Casallin joogamatot. Ne olivat ensinnäkin riittävän pitkiä. Monestihan matto on liian lyhyt jopa minun pituiselle, mutta kun tässä pituus oli 181cm, niin se oli riittävästi. Lisäksi kun matto oli kumia alaosastaan ja korkkia päältä, niin se oli paitsi erittäin miellyttävä, riittävästi vaimennettu niin ennen kaikkea siinä eivät kädet eivätkä jalat luistaneet. Se oli erinomainen matto.

DSC_1569-774x1376Meille oli järjestetty myös suihkumahdollisuus sinne ja treenin jälkeen olisi ollut mahdollisuus tehdä hankintoja 20% alennuksella, sillä Stockmannilla oli viikonloppuna treenimuodista tuollainen alennus, mikä koski kaikkia merkkejä. Minä en kuitenkaan halunnut hyödyntää tuota suihkumahdollisuutta, vaan vein kassini salille ja lähdin ulos lenkille. Kävin katsomassa Helsinki10:n valmisteluja ja lenkin lopuksi juttelin tuon tapahtuman jänisten kanssa, jotka olivat paikalla jo yli tunti ennen starttia. Sitten menin salille rullailemaan jalat, saunaan ja suihkuun. Olin herännyt aikaisin, mutta tuo Casallin treeni oli ollut hyvä tapa aloittaa aamu. Hyvä Stockmann, hyvä Casall, tällaista saisi olla enemmänkin.

Casallin tuotteita on saatavilla tavaratalojen lisäksi Stockmannin verkkokaupasta.

Mainokset