Huhtikuussa palasin juoksun pariin kunnolla

_20190429_220750-785x541Tänään on vappuaatto. Päätin pitää treenin suhteen välipäivän, joten yhteenvedon voi tehdä jo nyt. Teemana tässä kuussa oli se, että palasin varsinaisesti takaisin juoksun pariin. Alkuvuosi oli mennyt kurjasti. Tammikuussa kuukausi meni pilalle keuhkoputkentulehduksen takia. Helmikuussa sain jonkinlaisen ongelman tuonne pakaraan/takareiteen ja juoksu piti keskeyttää. Sitten kun pystyin taas juoksemaan, niin tein lenkkejä pelkästään matolla. Huhtikuun kuudes päivä oli ensimmäinen ulkolenkki neljään viikkoon. Seuraavana päivänä tein ulkopitkiksen. 12. päivän jälkeen en ole juossut matolla ollenkaan.

Se, mikä yhä vähän mättää, on lenkkien pituudet. Olen tehnyt todella paljon lyhyitä 7-10 km lenkkejä. Samaten vauhdeissa on tekemistä. Kun ei ole lähes kolmeen kuukauteen tehnyt reippaampia vauhteja, niin nyt kun kokeilin kerran 8km ja kerran 2,4km reippaampaa huhtikuussa, niin vauhti oli sellaista 4.20 min/km tasoa. Jotenkin tuntuu, että hiljaa pystyy juoksemaan vaikka kuinka, mutta räjähtävyys, voima ja vauhtikestävyys on pois. Lisäksi pakarassa tuntuu yhä kipua, jos juoksen nopeampaa kuin jotain 4.45 min/km. Eteenpäin on kuitenkin menty siitä, mitä tilanne oli.

Kuukauden aikana tuli juostua 28 lenkkiä ja niistä kertyi 399,6 km. Olisinpa tiennyt, että 400 km on noin lähellä, niin olisin juossut eilen vähän enemmän kuin 9,1 km. No ihan sama, määrällä ei oikein voi juhlia. Lenkkien keskipituus on 14,27 km, mikä on aika vähän ulkolenkkipainotteiselle treenille. Se johtuu siitä, että pitkikset olivat vähän lyhyempiä ja keskipitkiä en tehnyt kuin pääsiäisenä ja lisäksi tosiaan niitä lyhyitä pyrähdyksiä oli todella paljon. Itseasiassa jos jätetään se pääsiäinen pois, niin kuukausi olisi ollut määrältään aika vaatimaton. Silloin juoksin to 17,5 km, pe 20,4 km, la 27,2 km ja su 28,8 km. Onneksi kuukauteen mahtui sentään viisi pitkistä, tosin yksi vain hikisesti yli 30 km.

Muuta liikuntaa tuli kohtuullisesti. Tänään on ensimmäinen välipäivä. Se aiempi päivä, jolloin en juossut, sisälsi salin lisäksi soutua 5000m. Ryhmäliikuntatunteja tuli seuraavasti: core 4 kertaa, functional move kerran, body attack kerran ja porrastreeni kerran. Sen lisäksi salitreeniä jonkin verran. Jalkoja en uskaltanut tehdä vielä kuin kevyesti kahdesti. Ekalla kerralla kyykkyyn meno sattui vielä todella paljon, toinen kerta meni paremmin. Loppukuusta en ehtinyt jalkoja tehdä, kun oli muuta ohjelmaa. Yläkroppaa tuli tehtyä huomattavasti enemmän, samoin keskivartaloa.

Toukokuussa on tarkoitus lisätä vauhtia. Viime vuonna, kun minulla oli keuhkovirus 35 päivää keväällä, tuli 49 päivän tauko kovavauhtisessa juoksussa. Silloin oli kaiken lisäksi lähtötilanne parempi kuin nyt. Niinpä nyt kun on ollut n. 3 kk taukoa kovavauhtisessa juoksussa, niin ei ihme, jos tuntuu, etten olisi juossut ikinä reippaasti. Kilsoja on muuten nyt huhtikuun jälkeen kasassa 1282,3 km, mikä on vain 60 enemmän kuin mitä viime vuonna oli jo maaliskuun lopussa. Alkuvuosi oli siis tänä vuonna aika surkea, mutta onneksi nyt on kelit ulkona olleet aika kivat ja intokin nousussa.