Tossutorstai: New Balance 890v7 – hämääkö väri?

dsc_1602-1376x774.jpgTämä New Balancen kenkämalli on sellainen, josta en oikein osaa sanoa, mitä valmistaja on oikein halunnut saada aikaiseksi. Heillä on ollut nimittäin sen verran tuuliviirimäinen ote viime vuosina tämän mallin kanssa, joten se sekoittaa ihmisten pasmat. Siinä missä joku Nike Pegasus on vuodesta toiseen tuttu peruslenkkari, niin tämä muuttuu laidasta laitaan. Ensin 2016 tuli myyntiin Vazee Pace, joka oli joku 213 grammainen kevyt treenikenkä. Se oli hyvä kovilla vauhdeilla, mutta vaimennus oli todella kovantuntuinen. Sillä ei oikein kevyempiä lenkkejä halunnut tehdä. Olen omalla parillani juossut joku 550 kilsaa, jossa pääosa vauhtitreenejä juoksumatolla ja radalla. Sen lisäksi olen juossut sillä parilla yhden puolimaratonin ja muutaman peruslenkin. Kovempivauhtisiin harjoituksiin kuten tempojuoksuun tai vetoihin radalla se on hyvä, samoin kisoissa toimii ihan jees, jos reitillä ei ole hiekkapintaisia osuuksia, mutta kevyet lenkit asfaltilla ovat myrkkyä. Kengässä on tavallaan vaimennusta, mutta se on vähän liian kova. Seuraavana vuonna esiteltiin Vazee Pace v2, joka oli selvästi painavampi kenkä. Viime vuonna mallinimi muuttui ja markkinoille tuli 890v6. Se oli edelleen painavahko eli enemmän peruslenkkari, kun paino oli siinä Pegasus 35:n haminoilla, mutta toisaalta vaimennukseltaan edelleen kovahko. Tavallaan pidin siitä kengästä, kun sitä kokeilin, mutta koska se oli vähän kova, preferoin Pegasusta. Tänä keväänä tuosta mallista tuli uusi versio 890v7 ja paino on taas muuttunut. Nyt se on jälleen kevyt tossu kuten se alkuperäinen Vazee Pace oli.

dsc_1599-1376x774.jpgEn ollut nähnyt tätä uutuutta livenä missään ennen toissa lauantaita, jolloin pistäydyin Mikonkadun Inter Sportissa oman lenkkini päätteeksi ja laitoin sellaiset jalkaan. Vertailukohtana minulla oli jalassani olleet Niken Zoom Elite 9:t, joissa on jo 600 kilsaa juostuna. Painoa näillä kahdella tossuparilla on aika lailla sama. Eroina puolestaan se, että New Balance on selvästi jäykempi ja Nikessa päkiävaimennusta on enemmän. RevLite on New Balancessa siis edelleen kovantuntuinen. Muutenhan tuo uutuusmalli tuntui hyvältä. Se istui hyvin jalkaan, oli hyvännäköinen malliltaan ja sopivan kevyt. Niinpä ainoa asia, mitä siltä toivoisin, olisi hieman lisää pehmeyttä vaimennukseen. 203 grammaa ja 6mm droppi ovat aika mainiot lukemat vauhtikengälle. Tämä on siis tänä vuonna taas ehdottomasti vauhtikenkä, jopa kisakenkä, kun se on kevyt ja responsiivinen, ei peruslenkkari kuten viime vuonna.

dsc_1600-1376x774.jpgTähän liittyy asia, jossa on melkoinen ristiriita. Vauhtikengät ovat yleensä värikkäitä johtuen jo yksinkertaisesti siitä tosiasiasta, että värikäs kenkä näyttää nopealta ja tuo sitä kautta juoksijalle itseluottamustakin ennen tärkeää harjoitusta tai kisaa. Kun hän laittaa tykit jalkaansa, hän tietää menevänsä kovaa. Inter Sportissa esillä olevat tossut eivät kuitenkaan näyttäneet nopeilta. Lähes jokaisessa arviossa on ollut sellainen valkoinen väritys, jossa on pieniä neonkeltaisia yksityiskohtia takana ja pohjassa. Nyt me näimme kuitenkin tuolla myymälässä metsän vihreän murretun värisävyn, joka ei assosioidu nopeuteen tai kilpailuihin. Siinä oli jonkinlainen ristiriita miesten kengän suhteen. Naisten myynnissä ollut malli oli sellainen valkoinen. Toki miehille on myös se valkoinen ja se on tämän uutuusmallin yleisin väri ja tuttu käytännössä tosiaan lähes kaikista tossuarvioartikkeleista ja -videoistakin.

dsc_1601-1376x774.jpgKenkä ei ole tässä värityksessä missään nimessä ruma, vaan se toimii ihan kivasti lenkkivarusteissa tai jopa hengailukäytössä, jos on muuten sopivan värinen vaatetus. Se ei sillä tavalla kerää huomiota itseensä, vaan henkilö voi olla sillä tavalla taka-alalla. Minusta se ei vain sovi niin hyvin kisakenkään, jolla mennään kovaa. Tossun pitäisi olla räväkkä, jos ei ole tarkoitus antaa sellaista vaikutelmaa, että juoksija olisi hidas tai jotenkin näkymätön. Jos puolestaan haetaan lifestylekenkää tai peruslenkkaria, jota voi käyttää lenkkeilyyn ja muuhun hengailuun, niin se voi olla hillitty, mutta onko tämä sitten sen luonteinen tossu. Minulla ei siis tuota väritystä vastaan sinänsä ole mitään. Sain jopa vielä silloin edellisenä yönä yhdeltä Intersport-kaupalta viestin Instagramissa, että minulla olisi liian paljon sinisiä kenkiä ja tarvitsisin vihreitä. No se varmaan on ihan hyvä arvio ja kyllä minä vihreitäkin kenkiä otan vastaan, jos minulle niitä lähetetään, mutta minusta nopeissa kengissä se vihreä voisi olla kirkas. Hyvänä esimerkkinä aivan huikean värinen Fuel Cell Impulse, jonka näin Redin XXL:ssä ja josta tein aiemmin esittelyn tossutorstaissa. Saman tyylinen kirkas vihreä on myöskin Niken uudessa Vaporfly NEXT%:ssa ja tulevissa Zoom Fly 3:ssa, Pegasus Turbo 2:ssa ja Pegasus 36:ssa. Pidän siitä kirkkaasta vihreästä, se on yksi mieliväreistäni. Ei tuo tumman vihreäkään sinällään hassumpi ole ja mitä enemmän sitä väritystä katson, niin sitä paremmalta se näyttää, mutta se tuntuu oudolta jämäkässä vauhtikengässä. Ehkäpä ajattelen asiaa väärästä näkökulmasta?

m890gg7_nb_06_i
New balance.fi

No unohdetaan hetkeksi väritys ja esitetään kysymys, onko tuo kenkä peruslenkkari vai kisakenkä? Kategorisointi kallistuu omissa papereissani kisakengän puolelle ja sanoisin, että käyttäisin niitä radalla, ehkä juoksumatolla ja ehkä jossain kisoissa, mutta tavallisille treenilenkeille asfaltille haluaisin kengän, joka on vähän pehmeämpi ainakin päkiän suhteen. Sanoisin, että tämä 890v7 sopii henkilölle, joka kaipaa vauhtikengältään ryhdikkyyttä ja ehkäpä jopa jonkinlaista pronaatiotukea, sillä tämä on jäykkä kenkä. Se on myös omiaan henkilöille, jotka eivät halua kisakenkänsä olevan aivan sellainen täysin racing flat -tyyppinen eli jos ei halua ihan jotain 1500 tai 1400-mallia, niin tämä toimii. Ulkonäöltäänhän tämä on niitä perinteisiä kisakenkiä näyttävämpi ja modernimpi. Treenikengäksi se voi sopia henkilölle, joka juoksee enemmän pehmeämmällä alustalla kuin mitä asfaltti on tai henkilölle, jota kova vaimennus ei haittaa. Se sopii myös sellaiselle, joka ei halua ikäänkuin näyttää urheilijalta, vaan joka laittaa mieluummin hupparin kuin juoksutakin. Ainakin New Yorkissa ja Lontoossa on sellaista porukkaa, jotka eivät edes halua näyttää lenkeillään juoksijoilta. He ovat vähän niinkuin street wear tyylissä, mutta menevät silti kovaa. On myöskin henkilöitä, jotka haluavat näyttää enemmän lenkkeilijöiltä kuin urheilijoilta. Siihen tämä kenkä ja nimen omaan myös vihreänä toimii hyvin. Ulkonäöltään ja jopa luonteeltaan kenkä toimii myös salikäyttöön. Saattaa myös sopia henkilölle, jolla ei ole niin paljon juoksukokemusta ja jolla vauhdit ovat vähän hitaammat. Sellaiselle se voisi olla sellainen ensimmäinen kevyempi kenkä jonkun peruslenkkarin rinnalle. Pohjien suhteen kenkä on ensisijaisesti asfalttitossu. Siinä on sopivasti sellaista pientä kuviota, joten se pitää asfaltilla, mutta hiekalla voi olla vähän niin ja näin.

PhotoPictureResizer_190509_095405560_crop_1167x619.jpgNäin muuten jo Helsinki 10:llä yhdellä juoksijalla tuollaiset 890v7:t jaloissaan. Myöhemmin kun kelasin kuvia läpi, huomasin, että kyseessä oli henkilö, jolla oli muutenkin New Balancen kuteet ja paita, jossa luki Boston 2019. Olin havainnut molemmat asiat kisaa seuratessani eli 890v7:t ja Bostonin maratonin paidan, mutta kun näen tyyliin satoja juoksijoita ja satoja tossupareja nopeassa aikataulussa, niin ne asiat eivät mielessäni yhdistyneet ennen kuin katsoin kuvat uudestaan etsien sitä 890:stä, kun tiesin ne kengät nähneeni. Vaikka olin ajatellut, että ne tossut sopivat vain tyyliin mustien trikoiden kanssa, eikä shortsien kanssa kesällä, niin kyseinen juoksija oli saanut sen kokonaisuuden toimimaan ihan hyvin. Tuohan vahvistaa siis sitä käsitystä, että kyllä ne salillekin sopisivat, ainakin jos tykkää käyttää vaikkapa harmaita paitoja. Olen silti sitä mieltä, etteivät ne oikein siinä värityksessä kisakengiltä näyttäneet, jos vertaa vaikkapa kirkkaanvihreisiin ja punaisiin FuelCell Impulseihin, joita kumpiakin näkyi yhdellä 40 minuutin junassa. Toisaalta onhan mm. uudesta Adioksestakin olemassa musta väritys, joka ei myöskään ehkä näytä kisakengältä, mutta jokainen tietää hyvin sen, mikä Adios, joten se ei ehkä johda harhaan. Tässä harhaanjohtamisen vaara on mahdollinen. Minusta 890v7 on vauhti- ja/tai kisakenkä, mutta se näyttää vihreässä värityksessä peruslenkkarilta tai lifestylekengältä.

m890wb7_nb_02_i
Newbalance.fi

New Balance 890v7 on siis kevyt, urbaani vauhtikenkä, ei peruslenkkari ja  kokonaisuutena uudistus on hyvä. Kenkä on paremman näköinen kuin viime vuonna, sellaiset 50 grammaa kevyempi ja muutenkin modernimpi. Se on erittäin hyvännäköinen juoksukenkä. Valkoisena se on mielestäni erinomainen kisakenkä ja tuo vihreä on nyt vähän enemmän sellaiseen hillitympään kaupunkilaismenoon. Ehkä minun ajatusmaailmani on ollut väärä. Ehkä se on hyväkin, ettei kenkä näytä nopealta ulospäin, vaan henkilö sitten ite määrittelee sen vauhdin ja ehkäpä voi olla sellaiset kengät olemassa, jotka jalassa voi ensin käydä kahvilla kaupungilla ja sen jälkeen juosta tuhatta ja sataa kotiin. Kulkevathan Bentleytkin kolmeasataa. Jos jotain pitäisi muuttaa, niin kaipaisin päkiävaimennukseen lisää pehmeyttä. Nykyään on kuitenkin sellaisia materiaaleja, että responsiivisuus ja vaimennus voidaan yhdistää. Nyt se tuntuu hiukan liian kovalta omaan makuuni. Kun tuollaiseen vauhtikenkään saisi sen Beaconin pehmeyden niin avot. Tosin täytyy tunnustaa, etten ole juossut niillä kengillä kuin siellä urheilukaupan lattialla, joten tunne voisi muuttua, jos minulla olisi tuollaiset juoksukäytössä, mutta niin se asiakkaillakin mielikuva muotoutuu siellä kaupassa, kun valintoja tehdään. Niinpä jos haluat kisa- tai vauhtikenkää, joka on jämäkkä ja vie askelta vauhdikkaasti eteenpäin, niin tässä sellainen on, mutta ei pidä odottaa, että se vaimennus olisi mukavuuspainotteinen. Hyvän kengän New Balance on tehnyt ja kun tarkemmin ajatellaan, niin kyllä ne voivat olla tummanvihreätkin. Täytyy vain osata rokata ne kengät oikeanlaisen vaatetuksen kanssa. Vaalea on helpompi yhdistää mihin vain, vihreä vaatii jo enemmän ammattitaitoa silläkin saralla.