Baltsu 8K treeni-/kisa-/testirata

Baltsu 8K reitti

Juoksufoorumilla asioineet saattavat jo tietääkin tästä, mutta suurelle yleisölle ja blogilukijoille ei ole tiedossa, että olen luonut 8 km pituisen käytännössä tasaisen juoksureitin, joka on käytännössä kokomatka asfalttia. Minun oli tarkoitus hioa sillä reitillä kisakuntoa nyt kesäkaudella, mutta loukkaantuminen pilasi suunnitelmat. Sen jälkeen kun olen päässyt palaamaan kivuttoman juoksun pariin, olen huomannut, että minulta puuttuu sekä vauhtikestävyys, että juoksuvoima. Niinpä nyt lähdetään liikkeelle ihan perusasioista ja isketään tuolla aluksi vähän kevyimmillä vauhdeilla kilometrejä tauluun. Aluksi kuitenkin reittiesittely.

Metrokyltin ja rakennuksen välistä pääsee sinne alikulkukäytävään

Koivusaaren metroasemalta kun tulee ulos, täytyy lähteä heti oikealle, jolloin tulee alikulkutunneliin, joka menee Länsiväylän ali. Tuon jälkeen vasemmalle kääntyy suora pätkä, joka kulkee Länsiväylän kupeessa länteen kohti Espoota. Siinä on sellainen pieni silta heti alussa ja kun sen sillan betonielementti loppuu ja tulee sauma, Baltsu 8K starttaa. Siihen voi siis halutessaan ottaa vaikka lentävän lähdön. Tuon jälkeen juostaan sitä kevyenliikenteen väylää Länsiväylän oikealla puolella niin kauan kuin tullaan Westendin aseman kohdalla tulevalle kävelysillalle. Eli mennään Keilasatamasta ohi ja samaten sen Keilasataman jälkeen olevan bussipysäkin ohitse. Sitten kun näkyy se kävelysilta, on hyvä huomata, että kohta täytyy kääntyä. Juostaan siis mäki ylös ja mennään kävelysillan yli. Siinä on jonkinlainen kirikilpailu. Olin nimittäin tehnyt siihen Strava-segmentin myöskin, joka käsittää sen sillan ja siitä tulevan alamäen toiselle puolelle. Kuvaavaa tämän hetkiselle nopeuden puutteelle on se, että kun eilen juoksin suhteellisen reippaan lenkin, niin Westend Bridge -segmentti vei minulta 39 sekuntia, kun marraskuussa 32,5 km pitkiksellä ottaessani siihen pienen spurtin, pääsin 30 sekuntiin. Toisella puolella on tosiaan tien ylitys ja vaikka siinä ei niin valtavasti liikennettä olekaan, niin kannattaa huomioida se kohta. Kun tien yli on menty, käännytään oikealle Westendinkadulle. Siinä tulee sellainen mäki alas alikulkutunnelin kohdalla ja siitä jatketaan suoraan, toisella puolella alkaa jälleen loiva ylämäki. Mennään tien yli ja se mäki ylös. Kun ollaan päästy mäen päälle, käännytään alaspäin ja huomataan, että alhaalla se kevyenliikenteenväylä loppuu. Se muuttuu siellä Westendinkujaksi, joka on hiljainen katu asuntoalueella, jossa ei liiku käytännössä ikinä autoja. Kun tuo kuja on juostu loppuun, tulee sellainen portti, joka on siinä sen vuoksi, etteivät autot ajaisi sinne. Portista läpi mentyä tullaan jalkakäyvälle ja käännytään vasemmalle.

Musta sauma on lähtöviiva

Nyt ollaan Westendintiellä. Taas tulee ylämäki ja kun se on juostu ylös, vastaan tulee mäen päällä ostari, jossa on Alepa vasemmalla puolella. Kevyemmillä lenkeillä tai silloin jos juoksee useamman kierroksen, sieltä voi käydä ostamassa juotavaa. Hieman ennen tuota ostaria on tien oikealla puolella skuugessa mäki, jonne on tehty portaat. Siellä voi tehdä halutessaan porrastreeniä. Meillä reitti kuitenkin jatkuu ja nyt se Westendintie on rinki. Jatketaan eteenpäin rantaan ja siellä kun tie kaartuu vasemmalle, mennään tien mukana vasempaa puolta jalkakäytävällä. Koiranulkoiluttajat ja muut vastaavat ovat oikealla puolella rannassa hiekkatiellä, joten tässä saa rauhassa painella. Aikanaan toki jalkakäytävä loppuu vasemmalta puolelta ja tulee suojatie. Se on toinen kahdesta tienylityksestä tällä reitillä. Siinä kulkee niin vähän liikennettä, että yleensä saa jonkinlaisen raon mennä tien yli. Olen juossut kymmeniä kertoja ko. kohdasta, enkä ole joutunut kertaakaan pysähtymään. Tuon jälkeen jatketaan oikeata puolta ja kaarretaan taas tien mukaan koko matka, kunnes tullaan Käärmesaarenkujan risteykseen. Sen tunnistaa siitä, että siinä on sellainen toimistorakennus vasemmalla puolella. Siihen asti on ollut omakotitaloja, mutta kun tulee toimistorakennus vasemmalla puolella, pitää kääntyä 90 asteen kulmassa oikealle kujalle, joka menee rivareiden välistä uimarantaan. Siinä tulee varikkosuora hiekalla. Vasemmalla puolella on kesäaikaan jäätelökioski ja oikealla puolella voi tosiaan käydä uimassa. Kuumimpina kesäpäivinä siinä suoralla voi käydä vähän kuhina, mutta muuten on hyvin rauhallista, jolloin ainoa haaste tulee siitä, että hiekka sutii tossujen alla. Kun uimaranta jää taakse, saadaan taas asfalttia tossujen alle ja käännytään oikealle. Siitä jatketaan taas Länsiväylän kupeessa suoraan eteenpäin. Nyt suunta on vain päinvastainen kuin aluksi ja lisäksi ollaan toisella eli eteläpuolella.

Sillan alta 300m maaliin

Tuosta on todella helppo juosta maaliin, sillä koko ajan mennään vain eteenpäin. Kun tullaan Karhusaareen, tietää, ettei ole paljon enää matkaa jäljellä. Kun mennään sellaisen päältä kiertävän autotien ali, matkaa on jäljellä enää 300 metriä ja siinä vaiheessa kun näkee vasemmalla puolella kolmion niille autoille, jotka ovat tulossa liittymästä Länsiväylälle, on enää 150 metriä jäljellä. Tuosta voi ottaa halutessaan loppukirin, jos sitä ei ole aiemmin aloittanut. Vielä tulee yksi risteys, jossa se kevyenliikenteenväylä tavallaan haarautuu. Mennään edelleen suoraan ja valitaan näin ollen se keskimmäinen reitti ja tuon jälkeen mäen päällä on maali. Siinä on sellaisen lyhtypylvään kohdalla sauma asfaltissa ja siinä on tämän 8 kilsan pätkän maali. Tuon jälkeen siitä voi juosta kevyesti joko takaisin Koivusaareen tai vaikkapa Keilaniemen metroasemalle tai minne hyvänsä. Jos joku on tullut autolla, niin se on todennäköisesti siinä Länsiväylän varrella olevalla pysäköintialueella.

Kolmiolta vielä 150m

Syy, miksi halusin tuon reitin tehdä juuri tuonne, on se, että siellä on riittävän rauhallista. Olen juossut niin monissa paikoissa ja havainnut, että Espoon suuntaan on rauhallista oikeastaan joka vuodenaikaan. Koiranulkoiluttajat, kävelijät ja muut ulkoilijat eivät ole häiriöksi. Työmatkaliikenteen aikaan voi viuhahtaa aika paljon polkupyöräilijöitä ohitse, mutta ei se mikään ongelma ole. Toinen syy juuri tälle reitille on se, että se on pääasiassa tasaista. Okei, siinä on muutama pieni ylämäki, mutta ne ovat hyvin juostavia, eikä se ole sellaista motocross-ratatyyppistä, vaan selkeäpiirteisiä mäkiä hyvällä asfalttipinnalla. Se on siis tarvittaessa hyvinkin nopeasti juostavissa. Kolmas syy on se, että siinä Koivusaaren metroaseman lähellä on erinomaista suoraa, joten lenkin päätteeksi voi juosta ruskoja, jos tahtoo. Samoin mäkivedot onnistuvat vaikkapa Koivusaarentien ylämäessä, johon ei ole sataa metriäkään metroasemalta. Toki on siinä metroaseman molemmilla puolilla Telkkäkujan ja Sotkatienkin ylämäet, mutta minusta ne saattavat olla vähän liian jyrkkiä vetoja ajatellen. Tuonne on myöskin erittäin näppärä mennä. Ostin eilen 30 päivän metrokortin ja tarkoitukseni on se, että menen aina välillä saliltakin tuonne juoksemaan. Käyn keskustassa tekemässä punttitreeniä, otan sieltä metron Koivusaareen, käyn juoksemassa yhden rundin, menen metrolla takaisin salille ja teen siellä loppuverryttelyjä. Sijainti on siis minusta erittäin hyvä.

Asfaltissa on taitos maalin kohdalla

Nyt kun kuntoni on huonompi kuin sen kuuluisi olla, niin täytyy tosiaan aloittaa ihan perusasioista eli pikkuhiljaa juosta kovempaa. En uskalla nyt vielä repiä. Minulla ei ole enää kipuja, mutta välillä on vähän tuntemuksia. En ole myöskään ihan varma, että kun en ole tehnyt moneen kuukauteen punttitreeniä, enkä juossut nopeasti, niin onko se pelkästään tästä syystä myös se juoksuvoima kadonnut vai onko se niin, että kun lihaksessa oli joku repeämä, eikä se kestänyt painon varaamista sille jalalle, niin se ei ole vielä tarpeeksi vahva. Joka tapauksessa juoksusta puuttuu räjähtävyys. Painoakin minulla on nyt vähän liikaa, joten tuokin tekee nopeasta juoksemisesta varmaan haastavampaa, mutta en ole siitä varsinaisesti huolissani. Juoksen alussa tarkoituksella myöskin todella vaimennetuilla kengillä. Olen tuon reitin nyt kahdesti juossut, kerran Skechersin GOrun Ride 7:lla ja toisen kerran Hoka Clifton 6:lla eli hyvin vaimennetuilla peruslenkkareilla. En ole vielä halunnut asfaltilla tykittää millään kevyillä kengillä. Haluan nyt alussa tuntea sen työnteon ja parantaa kuntoani pikkuhiljaa lisäämällä reippaamman juoksun määrää.

Tällä pätkällä tulee olemaan itselleni myös muuta tarkoitusta kuin kehittää kuntoani kohti kisatavoitteita ja se on se, että aion testata siellä kenkiä. Kun tiedän täsmälleen jonkun reitin pituuden ja paljonko siihen kuluu tietyillä kengillä aikaa jollain tietyllä effortilla, niin silloin pystyn hyvin vertaamaan eri kenkiä, millaisia ne ovat assujuoksussa. Kun saan tossuparini käsiini, niin ihan sama, missä olen, voin kätevästi mennä tuonne ja testata kengät. Se on paljon helpompaa tuolla kuin juosta jotain randomreittiä joka kerta eri paikassa. Lisäksi pidän siitä, että siinä voi ottaa juotavan lenkin jälkeen. Jemmata tölkki tai pullo jonnekin heinikkoon ja hakea se lenkin jälkeen ja istua kivelle merenrantaan juomaan. Se on kesäajalla myös henkisesti tärkeätä hengähtää hetki ja nauttia. Tuo on hyvä paikka siihen.

Miten muut voivat nyt sitten hyödyntää tätä reittiä? Se vaatisi melkein sen, että juoksee reitin kerran läpi, jotta sen oppii. Juoksufoorumissa on lyhyen matkan tapahtumat -osiossa ketju Baltsu 8K. Jos sinne kirjoittaa viestiä, niin voin sitten tulla mukaan juoksemaan sen reitin. Voidaan juosta vaikka porukalla jotain sopivaa vauhtia, jotta ihmiset voivat painaa mieleensä avainkohdat. Yritän myöhemmin joskus ehtiä käydä maalaamassa sille reitille merkit lähtö- ja maalipaikoille, mutta toistaiseksi ollaan sanallisen selityksen varassa. Samoin kun tulee kamera mukaan nyt joku kerta lenkille, niin käyn ottamassa vähän lisää selventäviä valokuvia tähän jutun tueksi. On toki olemassa se Strava-segmenttikin, josta tuo ylhäällä oleva karttakuva on otettu, mutta ongelma Stravassa on kai se, että sitä segmenttiä ei voi ilmeisesti hakea ellei sillä reitillä ole 10 eri juoksijaa juossut eli pitäisi saada ihmisiä juoksemaan se reitti, jotta se näkyisi siellä kartalla. Niin kauan kuin se ei näy, on vaikea saada ihmisille tieto, että sellainen on olemassa. Tuo on asian haaste. Toki, jos joku seuraa minua Stravassa, niin voin lähettää siellä haasteen sille segmentille.

Tässä on nyt ainakin itselleni hyvä työkalu, toivottavasti myös muille. Alun perin olin ajatellut, että tuosta olisi kiva tehdä jonkinlainen virtuaalikilpailu, jossa voisi seurata miten pärjää muita vastaan tuolla reitillä, mutta kun kuntoni on se, mitä se on, niin en vielä pysty edes täysiä tuolla juoksemaan.

Mainokset

One Reply to “Baltsu 8K treeni-/kisa-/testirata”

Kommentointi on suljettu.