HSL-kortti juoksijan apuna

Kun vyöhykeuudistus tapahtui, ilmoitti Mikael Jungner Twitterissä luopuvansa kortista, sillä kantakaupungissa asuvien ei pitäisi joutua maksamaan muista vyöhykkeistä. Minä puolestaan vastasin siihen, että minä hankin sen kortin. Niinpä tällä viikolla tartuin härkää sarvista ja jonotin puolisen tuntia palvelupisteessä saadakseni sellaisen kortin (tai no oikeasti otin vuoronumeron ja lähdin K-Marketiin katsomaan, oisko siellä jotain ostettavaa ja tulin sitten takaisin jonottamaan, kun oltiin lähempänä omaa numeroa). Tämä kortti on käytössä kolmatta päivää ja nyt on aika kertoa, miksi se on niin hyödyllinen juoksua ja/tai pyöräilyä harrastavalle.

Kaupungissa ei tarvita korttia

Käsitelläänpä nyt aluksi se Jungnerin väite alta pois. Minä väitän, että kaupungissa ei edes tarvitse mitään korttia, kun joka paikkaan voi pyöräillä tai kävellä. Vasta kun lähtee jonnekin kauemmas, pitää miettiä muita kulkuneuvoja. Toki olisihan se kätevää, jos keskustassa olisi niin tiuha metroverkosto, jolla pääsisi joka paikkaan, mutta siinä on kaksi ongelmaa. Ensinnäkin jos investoidaan paljon ja samalla tarjottaisiin pelkkä A-vyöhykkeen kortti, tarkoittaisi se sitä, että kaupunki joutuisi maksumieheksi ja satsaamaan veronmaksajien rahoista selvästi nykyistä enemmän. Jos keskustan lyhyisiin matkoihin käytetään paljon joukkoliikennettä, aiheuttaa se painetta myöskin kalustolle. Junat, bussit, raitiovaunut ja metrot olisivat ruuhka-aikoina aivan tupaten täynnä keskusta-alueella ja heillä olisi haasteita mahtua kyytiin, jotka haluavat matkustaa kauemmaksi. Niinpä panostaisin keskustassa enemmänkin siihen, että kaupunkipyöriä voisi käyttää ympäri vuoden ja siihen, että ihmiset liikkuisivat enemmän pyörällä ja/tai kävellen. Sen sijaan ydinkeskustan ulkopuolella kortti todella kätevä.

Miten juoksija voi hyödyntää joukkoliikennettä?

Hankin siis AB-alueen kortin, mikä on huomattavasti monikäyttöisempi kuin mitä vanha Helsingin sisäinen lippu oli. Okei pääsin sillä vanhalla mobiilikertalipulla Vuosaareen saakka, josta juoksin takaisin kaupunkiin. Samoin tein mennessäni Jollaksen perukoille saakka, mutta jos olisin halunnut mennä Espoon suuntaan, lippu olisi kallistunut seutulipuksi jo Länsiväylällä Koivusaaren jälkeen kaupungin rajalla. 30 päivän seutulipun hankkiminen juoksukäyttöön olisi ollut aivan järjetöntä – ainakin jos vertaa tähän, että nyt saa suuremman alueen samalle, halvemmalle lipulle, joka sisältää mm. Matinkylän, Leppävaaran ja Kauniaisen. Tässä muutamia syitä, miksi tämä lippu on järkevä hankinta:

HSL
  1. Vaihtelua reitteihin
    Jokainen kyllästyy, jos juoksee aina samoja reittejä. Toki sitä voi hakea vaihtelua juoksemalla vähän eri tavalla kuin ennen, mutta se alku- ja loppumatka kotoa ovat kuitenkin aika samanlaiset aina. Monesti sitä oikeasti harmittaa vaikkapa pitkiksellä viimeiset 5 kilsaa, kun miettii taasko tätä. Tähän on lääke tuossa kortissa. Esimerkiksi tänään menin metrolla Matinkylään. Juoksin sieltä Suomenojalle, jossa vierailin Inter Sportissa. Terveisiä sinne, jos luette tätä tekstiä. Teillä on todella hyvä kauppa siellä. Lähdin sen jälkeen tuon kauppakeskuksen kupeesta ihan randomisti jotain hiekkatietä, josta päädyin Espoon keskuspuistoon. Toki jouduin monesti katsomaan karttaa, kun en tuntenut paikkoja ollenkaan, mutta siellä oli kivaa hiekkapintaista kevyenliikenteen väylää ja sain fiilistä juostessani itselleni täysin uusia reittejä
  2. Helppo kontrolloida lenkin pituutta
    Huomenna on pitkis, joten en halunnut juosta tänään niin älyttömän pitkää lenkkiä. Ennen olisin ollut huolissani siitä, minne ajaudun, ettei käy niin, että silloin, kun lenkin pitäisi loppua, olen jossain hornan kuusessa, josta on vielä 10 km himaan. Nyt ajattelin, että se on ihan sama päädynkö jonnekin pohjoisemmaksi radan varteen vai etelämmäksi metroradan varteen. Pääsen joka tapauksessa pois sieltä sitten kun katson, että kilsat ovat täynnä – kunhan olen AB vyöhykkeellä. Tallensin puhelimeeni tuota varten sen vyöhykekartan PDF:nä. Lopulta tulin Tapiolan kauppakeskuksen pihalle ja siinä oli tasan 16 km mittarissa. Ajoin sieltä metrolla pois.
  3. Avaintreenit on helpompi tehdä
    Baltsu 8K oli aiheena eilisessä blogikirjoituksessa ja siihen lisään sen, että suosittelen muillekin, että katselette paikkoja, missä on kätevä juosta kovempaa ilman, että on liikaa liikennettä, koiran ulkoiluttajia tai muita. Niiden ei tarvitse olla lähellä kotia välttämättä, eikä sinne tarvitse mennä autolla, etsiä parkkipaikkaa ja lenkin jälkeen mennä hikisenä autoon, vaan jokainen löytää varmaan jostain joukkoliikenneverkoston läheisyydestä suorituspaikkoja. Sama koskee ratatreenejä. Se on mielenkiintoista kokeilla ja käydä juoksemassa monilla eri urheilukentillä. Menee sinne julkisilla, tekee ratatreenin ja lähtee sen jälkeen juoksemaan kotiin tai juoksee ainakin jonnekin saakka ja menee sitten sen loppumatkan metrolla tai junalla. Itse aion tosiaan tehdä niinkin, että lähden salilta ja menen metrolla tuonne Koivusaareen, teen treenin ja menen metrolla takaisin salille tekemään loppuverryttelyä. Mietin jopa sellaista, että tekisin metrointervalleja. Juoksisin metroasemien välin kovaa, ajaisin metrolla takaisin ja sitten taas kovaa sama pätkä. Siinä tulee portaitakin sopivasti ja kun on hieman taukoa niiden settien välissä, niin joutuu juoksemaan väsynein jaloin
  4. Pyöräilyreitit ovat lähempänä
    Jos menee metrolla Matinkylään tai Vuosaareen tai junalla jonnekin Kauniaisiin tms., on huomattavasti kätevämpää lähteä ajamaan maantiepyörällä kuin täältä. Tämä on yksi asia, mitä tulen kesällä varmasti hyödyntämään. Lisäksi jos rengas puhkeaa jossain suht lähellä, niin talutan takuulla fillarin metroasemalle ja korjaan kumin vasta kotona.
  5. Kimppalenkkejä on helppo järjestää
    Kun sopii tapaamisen jonnekin metroasemalle, niin sinne on kaikkien helpompi tulla, kun jokainen asuu vähän eri seudulla. Niinpä sosiaalisen puolen voi ottaa hyvin huomioon ja sen lenkin jälkeen voi sitten mennä sinne, minne oli muutenkin menossa eli vaikkapa salille saunomaan.

Positiivinen yllätys

Toistaiseksi tämä on ollut minulle iso positiivinen yllätys. En välttämättä busseja mielelläni käyttäisi, mutta tuo metro on nopea ja se kulkee usein. Lähijunia voisi kanssa jossain vaiheessa kokeilla. Minusta tuon HSL-kortin hinta on aika halpa siitä, että saa lisää sisältöä ja mielekkyyttä harjoitteluunsa.

Mainokset