Merkkiuskollisuus on turhaa

Seurauskollisuus on urheilussa yksi hienoimmista asioista. Viime lauantaina saimme nähdä television välityksellä Saksan Cupin finaalin, joka oli samalla Robberyn eli Franck Ribéryn ja Arjen Robbenin viimeinen ottelu FC Bayern Münchenissä. Miehet ovat voittaneet kaiken tuossa seurajoukkueessa ja vaikka heistä oli vuosien varrella tehty suuria tarjouksia, niin pysyivät seurassa. Muistan kun Ribéry tuli seuraan kesällä 2007 ja otti numeron 7 lopettaneelta Mehmet Schollilta, niin se oli todella haikea hetki. Nyt 12 vuotta myöhemmin Franck kiitti yleisöä viimeisen kotiottelunsa jälkeen kyyneleet silmissä. Hän oli voittanut ennätykselliset 9 kertaa Bundesliga-mestaruuden tuon 12 vuoden aikana ja hänestä oli tullut müncheniläinen. Mies käy pelaamassa pari vuotta jossain muualla ja palaa sitten kaupunkiin ehkäpä loppuelämäkseen. Nämä miehet ovat antaneet seuralle ja sen kannattajille valtavasti vuosien varrella ja oli upeaa, että se päättyi tuolla tavalla. Ensin vika sarjapeli kotona, jossa kumpikin onnistui maalinteossa ja sitten vielä tuplan voittaminen Berliinissä. Se oli hieno lopetus yhdelle aikakaudelle ja ikävä tulee tuollaisia seurauskollisia pelaajia, joita ei enää niin paljon ole. Joku aika sitten kirjoitin Dirk Nowitzkista ja hänen tapauksessaan Dallasissa oli aivan sama juttu. Mies tuli muualta, mutta hänestä tuli texasilainen. Tämä on katoavaa perinnettä nykyurheilussa, josta on tullut isoa businessta.

Joka merkillä on hyviä tuotteita

Sen sijaan juoksijan ei kannata olla merkkiuskollinen, jos hänelle ei siitä makseta. Nyt kun olen perehtynyt juoksukenkämarkkinoihin tsekaten oikeastaan kaikki markkinoilla olevat kenkämallit ja kokeillen monia niistä jalkaanikin sekä testaten juoksemalla niistä sitten osan, olen tullut siihen johtopäätökseen, että joka merkillä on hyviä ja vähemmän hyviä kenkämalleja. Silloin jos hirttäytyy vain yhteen merkkiin, rajoittaa vaihtoehtojaan. Lisäksi jalat hyötyvät siitä, jos ne saavat erilaisia ärsykkeitä. Niinpä monimerkkistrategia on paitsi jo siitäkin syystä hyödyllistä, mutta ennen kaikkea se antaa mahdollisuuden hankkia jokaiseen tarpeeseen sopivan kengän. Joskus joku kenkä on parempi vaikkapa kisakäyttöön kuin joku toinen tai joskus jotain mallia saa selvästi halvemmalla kuin muita malleja. Silloin ne tilaisuudet kannattaa hyödyntää. Itse olin nuorempana hyvin vahvasti adidaksen miehiä. Kävin siellä tehtaallakin Herzogenaurachilla ja ajattelin, että jos kaikki vain ostavat adidasta, niin se on sitten maailman suurin alallaan. Ei se niin mene. Yrityksen pitää panostaa tuotekehitykseen ja tuoda markkinoille loistavia tuotteita sekä osata myös markkinoida ja myydä niitä. Sen jälkeen katsotaan, kuka on iso ja kuka pieni. Eikä sen valmistajan tarvitse olla maailman suurinkaan. Vähän pienemmät firmatkin voivat tehdä loistavia tuotteita ja löytää oman asiakaskuntansa.

Merkkiuskollisuutta ei palkita

Sneakernews.com

Sama koskee juoksuvaatteita. En ymmärrä ollenkaan sitä ajatusta, että vaatteet pitäisi olla kaikki samaa merkkiä tai niiden pitäisi olla samaa merkkiä kuin kengät. Emmehän me ole mitään maksettuja mainoksia, tuotemannekiineja, vaan persoonia. Enemmän miettisin sitä, että tuotteet ovat hyviä tai että niitä saa hyvään hintaan kuin sitä, että joku olisi erityisesti jotain tiettyä merkkiä. Ne valmistajat eivät oikeasti erityisesti palkitse sitä merkkiuskollisuutta tai no itseasiassa eilen kuulin ensimmäistä kertaa, että joku olisi palkittu. Joku Gina-niminen nainen, eläkkeelle jäänyt opettaja, joka on ostanut Shoe Palace -nimisestä kaupasta tyyliin jokaisen Jordan-mallin tossut, oli saanut oman erikoismallinsa Jordan 1:stä, mutta onhan tuo ennenkuulumatonta. Valmistajien siis pitää pyrkiä tekemään niin hyviä kenkiä ja vaatteita, että kuluttaja haluaa hankkia niitä uudemmankin kerran, mutta samalla ymmärtää sekin, ettei se kuluttaja ole yhdelle merkille uskollinen, vaan se oma persoonansa, joka käyttää monen merkkisiä tuotteita omien valintakriteereidensä perusteella.

Kannattaa kokeilla rohkeasti

Skechers.com

Mitä enemmän olen juoksukenkiin perehtynyt, niin sitä paremmalta se tuntuu, että meillä on tarjontaa. Täytyy muistaa se aika joskus 10 vuotta sitten, kun kaupoissa ei ollut juuri muuta kuin Asicsia. Nyt on merkkejä paljon ja jokaiselta tulee hyviä tuotteita, joten se on juoksijoille kaikkien aikojen hienoin tilanne. Suosittelenkin, että jokainen kävelee avoimin mielin ja antaa uudelle merkille mahdollisuuden. Ihan summamutikassa ei kannata kenkiä hankkia, mutta harkinnan jälkeen itselle uusi merkki voi olla hieno yllätys.

Mainokset