Viikkoyhteenveto: ajankäytön realiteetit

Eilen oli lähipiirissä syntymäpäivät, joten en kirjoittanut blogia ollenkaan. Olisin toki voinut illalla kirjoittaa, mutta en ollut ehtinyt ajatella, mitä sanoisin. Koko viikko oli vähän pureksimatta. Yön yli nukuttuani mielipide viime viikosta on jo ehtinyt muodostua. Tuntuu, että heti jos pitää vapaapäivän, on vaikea yltään sataan kilsaan. Toisaalta en ole pettynyt asiaan, sillä kun alkuviikosta tuntui, etten ollut palautunut viikon takaisesta 36,3 km pitkiksestä, tiesin että pitää ottaa vähän kevyempi viikko. Niinpä kun keskiviikon jälkeen oli vajaat 19 km kasassa, oli jopa suoranainen ihme, että pääsin edes 95 km kokonaissaldoon. Silti on sanottava, että jos en tuplaa ja tee aamulenkkejä, 100+ km viikot vaativat kyllä 7 päivää juoksulenkkejä.

Muuten olen aika tyytyväinen viikkooni. Eilen juoksin 29 km pitkiksen 4.44 min/km vauhdilla ja se oli lököä hommaa. En juossut missään vaiheessa tosissaan. Kun asiasta Facebookissa ilmoitin, niin eräs henkilö kertoi, että kohta minut voi ilmoittaa arvokisoihin, jos tuollainen vauhti on lököä. Saan ikään kuin epäileviä kommentteja. No en voi sille mitään. Siinä missä muutama vuosi sitten joku 15 km tuntui kevyeltä, niin nyt jos juoksen 30 km tuollai ettei ole hellettä, enkä juokse kovaa, niin ei se lenkin jälkeen tunnu siltä, että olisin edes ollut juoksemassa. Ei ainakaan silloin, jos on noin hyvin vaimennetut kengät kuin Hoka Cliftonit. Peruskuntoni on siis hyvä. Perjantaina puolestaan juoksin vedot ja ne eivät oikein sujuneet eli vauhtikestävyyteni on huono. Siinä on se dilemma. Kunto on samaan aikaan hyvä ja huono. Tiedämme, mitä sille pitää tehdä. Joo, pitää juosta kovempaa…

Yhteenveto:
ma: 8,70 km at 5.24 min/km.
Sunnuntaina 36,3 km pitkis, sen jälkeen lätkäfinaali, jonka jälkeen en saanut juurikaan nukutuksi -> rättiväsynyt. Jalat kumma kyllä eivät kipeät, mutten kauheasti viitsinyt ennen saunaa juosta. Kevyt lenkki, jonka jälkeen nukutti hyvin. Skechers GOrun Ride 7
ti: 10,02 km at 5.14 min/km. Teki mieli juosta enemmän ja reippaammin, mutta tiistaina jalat olivat todella väsyneet siitä sunnuntain pitkiksestä. Otaniemessä kevyt lenkki, eikä siellä ollut edes saunaa. Skechers GOrun Ride 7
ke: 30 min coretunti. Lepo kokonaan juoksusta. Coretunnille ja saunominen Porthaniassa. Sen jälkeen nukutti hyvin
to: 23,61 km at 4.51 min/km. Täysin palautunut, juoksu kulki kuin unelma. Pari kilsaa alkuun hidasta lämmittelyä ja samoin pari kilsaa metsässä Hanikan luontoalueella todella hiljaa, muuten mukava vauhti uusilla reiteillä. Hoka Clifton 6
pe: 13 km matolla sis. 4×1600 m at 3.45 min/km 90s hölkkäpalautuksilla. Vetojen juokseminen tuntuu vaikealta, maksimisyke vain 166, mutta tuntui, etten pääse oikein mihinkään. Hoka Mach 2
la: 10,90 km at 5.05 min/km. Kauppaan tutustumaan uusiin Hoka Carbon X -kenkiin ja sen jälkeen lenkille. Kevyesti nautiskellen. Istuskelin pitkään ulkona ja join limua, kun en halunnut tuota pidempää lenkkiä pe vetojen takia juosta. Vedot tuntuivat jäykkyytenä oikeassa polvitaipeessa. Hoka Clifton 6
su: 28,91 km 4.44 min/km. Jälkeen juoksumatkailua sunnuntaiksi. Vauhti oli hyvää, juoksu tuntui helpolta. Se oli saanut olla ehkä pari kilsaa pidempikin tuo lenkki, mutta uusilla seuduilla seikkaillessa ei oikein tiedä, miten pitkä lenkistä tulee. Kun näin metroaseman, juoksin saman tien sinne sisään, rappuset ylös, metroon sisään ja se lähti muutaman sekunnin päästä. En jäänyt siis miettimään lenkin pituutta tuota enempää. Hoka Clifton 6
Yhteensä: 95,14 km juoksua, 30 min coretunti, vähän boxhyppyjä ja drillejä ennen pe-vetoja. Ei muuta liikuntaa.

Mainokset