Miksi en halua kilpailla?

Saan koko ajan kyselyitä kilpailemisestani ja vaikka kuinka selittäisin asian, niin samat ihmiset ottavat asian esille jälleen muutaman päivän päästä. Se on todella turhauttavaa. Jakaisin nämä ihmiset kolmeen ryhmään: yksi ryhmä on höppänät, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä urheileminen ja kunnonrakennus vaatii. Tähän ryhmään kuuluu mm. hölkkääjät. Toinen ryhmä on provokaattorit. Moni tietää, etten ole kisakunnossa, mutta he haluavat minut mukaan jonnekin tapahtumaan, jotta voivat käydä netissä keskustelua asiasta. Sen takia he kirjoittavat nyt, etten uskalla kilpailla. Jos ilmoittautuisin johonkin, niin alkaisivat etukäteen vääristelemään tavoitteitani ja tuloksen tultua puhuisivat varmaan kuukauden siitä, kuinka olisin mokannut. Kolmas ryhmä on tsemppaajat, jotka haluavat kannustaa minua mukaan erityisesti nyt loukkaantumisen jälkeen. Koen kuitenkin, ettei minulla ole mitään edellytyksiä kilpailla nyt, joten asia on syytä käydä vielä kerran läpi.

En ole harjoitellut

Peruskuntoni on parempi kuin koskaan. Siitä osoituksena se, että olen pystynyt juoksemaan about 100km viikossa, eikä se määrä ole mikään ongelma. Kun juoksin esimerkiksi 36 kilsan pitkiksen, jalat eivät olleet kipeät seuraavana päivänä. Tänään juoksin vajaan 18km palauttavan lenkin ja vaikka yritin juosta mahdollisimman hiljaa kipeillä jaloilla, niin osa kilsoista oli jotain 5.15 min/km ja se on tavallaan sitä hitainta, mitä pystyn tekemään. Minun on vaikea juosta jotain kuuden minuutin vauhtia, mikä kertoo siitä, ettei se kunto huono ole. Itseasiassa peruslenkkivauhti on nyt aika hyvin palautunut vamman jälkeen, mutta kun en ole voinut tehdä harjoituksia, niin minulta puuttuu vauhtikestävyys ja kyky juosta lujaa. En ole tehnyt yhtään tempojuoksua vielä, joten miten minä voisin osallistua minkään matkan kilpailuihin. Kahdesti olen juossut matolla vetoja ja kun juoksin eilen 6×1000 m niin että 4 vetoa oli 3.38 min/km ja 2 kpl 3.32 min/km, niin tuo nopeampi vauhti oli kyllä aika maksimivauhtia tällä hetkellä. Vertailun vuoksi viime vuoden keväällä juoksin 8×1000 m at 3.32 min/km ja 4x1000m at 3.25 min/km ja kun juoksin viime kesänä Eltsussa 5x1000m at 3.35 min/km, niin silloin tuntui, ettei kunto ole riittävän hyvä ja keuhkovirus oli vienyt kunnon. Eli nyt ei ole vain yksinkertaisesti rahkeita juosta mitään kisavauhtia enempää. Se kehittyy viikko viikolta, mutta mennee vielä aika pitkään kunnes juoksu tuntuu hyvältä.

Juoksuvoima katosi vamman aikana

En käynyt menneenä talvena Body Attackissa. Ensin aikataulut muuttuivat, eikä sitä ollut hyvään aikaan ja sitten tuli tuo vamma. Kun kokeilin sen jälkeen käydä kerran nyt loppukeväästä, huomasin, ettei minulla ole mitään juoksuvoimaa ponnistaa. Olen nyt vähän yrittänyt palauttaa sitä, mutta oikeasti voimatasot romahtivat kun oli tuo vamma. Se tarkoittaa sitä, että ne pitää rakentaa uudestaan. Pitää saada juoksuvoimaa ja räjähtävyyttä. Niinpä tein esim. to-iltana 50 kilolla hyppykyykkyjä. Nopeampia vetoja ja mäkivetoja etc. pitää myöskin ottaa ohjelmaan, mutta kaikkea ei voi tehdä samaan aikaan eli en palaudu hyvälle tasolle sormia napsauttamalla, se vaatii aikaa. Tuollainen vamma, minkä jälkeen en tehnyt kolmeen kuukauteen mitään tehokkaampaa, heikensi kykyä juosta vauhdikkaasti. Niinpä kilpaileminen on mahdotonta.

Nyt on ylipainoa reilusti

Viime kesä oli pettymys sen keuhkoviruksen vuoksi. Meni vähän motivaatio. Niinpä nautin kesästä ja kuumuudesta, jolloin tuli pari kiloa lisää painoa. Nyt tuon vamman aikana painoa tuli sen verran lisää, kun en harjoitellut, että olen nyt 4-5 kiloa ylipainoinen. Keskivartalossa on siis vaikka kuinka paljon turhaa tavaraa juuri nyt ja itseasiassa se on ihan ok tällä hetkellä. Osin se johtuu siitä, että kun olen tehnyt nyt tieteellistä tutkimusta istuen koneen ääressä, on tehnyt mieli napostellakin sillä tavalla, mitä en ole ennen halunnut. Moni urheilija sanoo, että on hyvä tulla harjoituskaudelle vähän ylipainoisena. Niin ovat sanoneet esim. Nick Symmonds ja Iivo Niskanen. Se on tilanne nyt itselläni, eikä se ole mikään ongelma. Pikemminkin päinvastoin, jos jaksan nyt treenata hyvin, kun on vähän liikaa painoa, niin sitten kun keskivartalo on timminä, kulkee paremmin kisoissa, mutta se pointti on just siinä, että jos painan 65 kg, eikä ole vauhtikestävyyttäkään, niin minkä hiton takia menisin ihmettelemään kisoihin.

Syksyllä asia katsotaan uudelleen

Nautin juoksemisesta tällä hetkellä ja kehityn taas koko ajan. Tiedostan toki sen, että se vamma tuli todella huonoon aikaan. Jos se olisi tapahtunut syksyllä, olisimme nyt talvessa ja pääsisin hyvin mukaan kilpailukauteen. Nyt olemme kuitenkin jo kesäkuun puolivälissä, joten kun lähden parantamaan suorituskykyäni, niin olen jonkinlaisessa kohtalaisessa kunnossa ehkä syyskuun puolivälissä, eikä siinä ole vielä mitään maratonohjelmaa varmaan ehditty edes tehdä. Eli tilanne on siinä mielessä huono, mutta täytyy kääntää se siinä mielessä positiiviseksi, että nautin kuitenkin nyt juoksemisesta, eikä ole mitään vammaa, mikä tuottaisi jatkuvaa kipua joka askeleella.

Sanoin HHM:llä niin, että tulen mukaan sitten kun se juokseminen tuntuu hyvältä. Ei minun tarvitse olla ennätyskunnossa, mutta pitää olla sellainen fiilis, että pystyn juoksemaan kohtalaista juoksuvauhtia enemmän kuin kilometrin. Minusta se on edelleen todella hämmästyttävää, että osa on sitä mieltä, että juoksukilometrien perusteella minun pitäisi pystyä juoksemaan nyt ennätyksiä kuten muutama ystävä luulee tilanteen olevan. Se on vähän sama kuin jos joku Pitkämäki heittäisi vammansa jälkeen monta kertaa harjoituksissa keihästä, niin pelkästään sillä perusteella pitäisi lentää kisassa 90 metriä. Eihän ne kilometrit ratkaise, vaan se miten on harjoiteltu. Itse olen vasta nyt päässyt muutaman vähän reippaamman lenkin tekemään ja se lähtötaso oli todella huono. Niinpä en oikein tiedä, kuka siitä hyötyisi, jos menisin johonkin kilpailuun juuri nyt. Minusta siinä ei olisi voittajia, vaan kaikki pettyisivät ja omalla kohdalla se kisan aikainen fiilis olisi surkea, kun ei ole vielä kapasiteettia kilpailla. Tottakai tapahtumien ilmapiiri kiinnostaa ja olisi kiva olla mukana lähtöviivalla, mutta se ei ole kerta kaikkiaan ole realistista nyt.

TÄYTYY NYT OTTAA RAUHALLISESTI JA HARJOITELLA ESIM. 2KK JA KATSOA TUON JÄLKEEN TILANNE UUDELLEEN.

Mainokset