Uniongelmat ja miten ne voi ratkaista

Ehkä suurin yksittäinen pullonkaula harjoittelussani on vähäinen uni. Se ei ole pelkästään siitä kiinni, etteikö minulla olisi aikaa nukkua enemmän, vaan myös siitä, etten saa nukutuksi. Nukahdan hyvin, mutta herään keskellä yötä, enkä saa uudestaan unta. Niinpä avaan vähän sitä lisää, mikä minusta tuota aiheuttaa ja miten asiaa voisi ratkaista:

Stressi

Suurin syyllinen tähän on mielestäni keskeneräisten asioiden aiheuttama stressi. Näen ajoittain painajaisia ja vaikken näkisikään, niin herättyäni yöllä saatan olla taas pirteä ja monesti käy niin, että aivot joko alkavat kelata jotain juttua miten sen pitäisi mennä tai vaihtoehtoisesti voi olla niin, että olen huonolla fiiliksellä kokemastani epäoikeudenmukaisesta kohtelusta erityisesti yliopiston taholta. Minusta tuntuu, etteivät unet palaudu normaaleiksi, kunnes pääsen stressiä aiheuttavista tekijöistä eroon.

Kofeiini

Saattaa olla, että käytän liikaa kofeiinia. En ota sitä edes pysyäkseni hereillä, vaan parantaakseni keskittymistäni. Aamupalan yhteydessä juon kupillisen teetä, kun olen tullut tietokoneen ääreen, avaan energiajuoman. Myöhemmin aamulla vielä kuppi kahvia ja jogurtti. Lounaan jälkeen jälleen kahvikupillinen. Siinä taitaa olla vähän liikaa kofeiinia. Kokeilen nyt sellaista muutosta tästä päivästä alkaen, että jos olen nukkunut aika hyvin, niin otankin aamulla energiajuoman sijaan jonkun tavallisen makucolan kuten Coke Cherry, Lime tai joku vastaava. Se vähentää kofeiinimäärää jo jonkin verran. En koe, että pystyisin kokonaan luopumaan nyt kofeiinista, koska pitää keskittyä, mutta yritän vähentää. Aikanaan 90-luvulla ja 2000-luvun alussa en käyttänyt mitään kofeiinia muuta kuin cokista joskus ja keskityin silti hyvin eli vähän turha tapa tämä on.

Valo ja lämpötila

Koen, että makuuhuoneessa oleva valo ja lämpötila ovat vähän haasteellisia asioita. Minulla on mielestäni aika hyvät verhot, mutta ne eivät silti pidä huonetta jotenkaan tarpeeksi pimeänä. Varsinkin jos on aurinkoinen aamu, alan tuntea virkeyttä jo aika aikaisin. Yksi tapa vaikuttaa voisi olla aikaisemmin nukkumaan meneminen, mutten koe, että se oikein onnistuu nyt. No voi koittaa vähän aiemmin kuitenkin. Eilen menin 23 sänkyyn ja nukahdin varmaan 23.30. Olin itse asiassa jo kymmenen jälkeen melkein nukuksissa, mikä johtunee siitä, että olin herännyt 2.30. Normaalistihan menen vasta nukkumaan yhden jälkeen.

Toinen asia on lämpötila. Kesäkuussa oli joskus liian kuuma, joten luovuin peitosta. Nyt olen herännyt monta kertaa siihen, että on ollut liian kylmä. Tajusin vasta tänä aamuna, ettei minulla olekaan peittoa eli se täkki pitää ottaa takaisin käyttöön, jotta yöllä ei tulisi kylmä, koska nämä viileät ilmat näyttävät jatkuvan. Paras vaihtoehto lienee se, että tuuletta makuuhuoneen ennen nukkumaanmenoa ja sitten oikeasti peitto päälle ja pää tyynyyn.

Lukeminen vs. YouTube

Olen yleensä nukkunut hyvin silloin, jos olen lukenut ennen nukkumaanmenoa. Nyt joudun lukemaan niin paljon, kun teen tieteellistä tekstiä, etten oikein jaksa illalla lukea. Niinpä olen katsonut esimerkiksi YouTube-videoita ennen nukkumaanmenoa ja ehkä se vaikuttaa unta huonontavasti. Tämä on mututuntumaa.

Pieniä muutoksia on pakko tehdä, jotta nukkuisin enemmän, sillä eihän siitä mitään tule, jos on jatkuvasti todella paljon univelkaa. Ainakaan, jos haluaa nousta juoksijana uudelle tasolle.